• Rilliana

Nån som haft karpaltunnel syndrom ??

Visst inte under vilken rubrik jag skulle skriva så jag valde denna.
    Fick reda på i dag att jag har fått så kallad karpaltunnel syndrom, har nu 2 veckor kvar till bf och fick då reda på att om bebben inte kommit innan den 26 som då är mitt bf så kan en igångsättning vara aktuell.
    Glömde så klart att fråga varför man ens sätter i gång en förlossning på grund av karpaltunnel syndrom så tänkte kolla om nån här vet ?
    Kanske är så att ni också blivit i gångsatta på grund av det ??
    Hoppas så klart att bebben vill komma på egen hand innan bf då det känns bättre att förlossningen startar av sig självt....

• Svar på tråden Nån som haft karpaltunnel syndrom ??
  • Sfinxen

Om du har väldigt svåra karpaltunnelsymptom är det bäst att inte gå med dem för länge, då tar det längre tid för nerven att hämta sig. En del får nattskenor istället och får vänta på att bebben behagar komma ut själv. Hoppas din blir tidig ;)

• Dodis

Jag har en skena som jag använder på natten, på dagen kan man kontrollera bättre att hålla handleden rak. Mitt problem är att jag använder kryckor pga foglossning och måste stanna ibland för att handen domnar.
    Till mig har de inte nämt igångsättning pga karpaltunnelsyndromet, däremot ska jag inte behöva gå över pga foglossningen.

Det som är viktigt för dig att tänka på är att domnar handen, oftast bara tummen, pek och långfingret och du inte får tillbaka känseln när du rör på dom, så ska du upp till akuten direkt! Då måste de operera handleden.
    En övning du kan göra är att låtsas plocka äpplen. Sträck upp armen upp i luften och gör en rörelse som att du plockar äpplen.

Lycka till.

• nötskrikan

Verkar som att alla säger olika saker. Själv har jag haft karpaltunnelsyndrom sen v 30 ungefär, är i v 36 nu. Först fick jag höra att endast folk med svåra besvär fick hjälp med skenor, gravida räknades inte dit utan fick vänta på att det skulle gå över efter förlossningen. Sen fick jag träffa en arbetsterapeut i alla fall och fick skenor att sova med. Inom tre månader efter förlossningen ska det gå bort enligt henne.

I torsdags träffade jag en läkare och blev halvtidssjukskriven p.g.a. foglossning och karpaltunnelsyndrom. Läkaren sa att så länge jag kunde använda händerna var det inte aktuellt med operation. Jag har inte känt mina händer på två veckor nu, de är helt bortdomnade. Jättejobbigt

• Rilliana

Okej, olika svar vilket är bra... menar då att man är uppmärksam på det ni skrivit.
    Jag ska inskaffa skenor som jag ska ha på natten nu de sista 2 veckorna innan bf, det har inte gått så långt att jag har tappat känseln helt utan bitvis i lillfinger samt ringfinger. Domnar även bort ibland från armbåge och ner till handleder.
    Än så länge kommer känseln tillbaka efter att jag vilat händer och armar en stund.

Läkaren nämde operaton, om detta inte försvinner efter förlossningen så skulle jag ta kontackt med läkare, antar att jag får prata med förlossningen om detta sen när bebben vill komma ut.

Vad jag fatta som kan besvären förvärras ju längre man går med det här samt att det kan också kan bli kroniskt.
    Mina första symtom på karpaltunnelsyndrom kom för ca 6 veckor, har inte haft det så länge men ända sen start så har känseln försvunnit periodvis.

• Troni

jag hade detta under förra graviditeten och vad sjukgymnasten sa till mig var att om man tappade känseln mer än 24 timmar så vill de operera. Jag hade känseln borta i flera timmar ibland men idag är jag helt symtomfri och är i v. 38. Jag hade handledskydd på mig när det var som värst och tyckte väl att det lindrade lite. men på nätterna domnade jag bort i hela armen ibland...

Det du ska tänka på är att ha handlederna så raka som möjligt. Du ska inte göra rörelser där du vrider på handelderna så mycket. Det är därför man har handledsskydd med skenor. Eftersom det är karpateltunneln som blir för trång ska man göra allt för att ha så "fri" gång som möjligt.

Hoppas det går bra för dig!

• MariaPär

jag har fortfarande karpaltunnelsyndromet kvar men domningarna har släppt på dagarna men nätterna kan jag domna av sen känns det som att handlederna håller på att gå av på nätterna.
    Sen känner jag mer av det nu i händerna när det är kallt ute.
    Men har inte hört ett ljud från min BM som ni beskriver det.

• nötskrikan

Nu blir jag lite orolig eftersom åtminstone två stycken här i tråden fått höra att man måste operera om domningarna inte går bort. Kanske borde kolla med nån "riktig" läkare, har bara pratat ett par minuter med en ointresserad gynläkare.

• Dodis

Va lustigt att det är olika bud från läkare.
    Både min BM och läkare sa att det är viktigt att åka in akut om man inte får tillbaka känseln. Jag tror på dom eftersom det betyder att blodcirkulationen inte fungerar som den ska och det kan ju inte vara bra i längden.

Nötskrikan: du kan ju ringa till sjukvårdsupplysningen och höra vad de säger där.

• Struntelsa

Jag har haft det när jag inte var gravid och mig fråga dom om ja inte var gravid för det är väldigt vanligt då och då gör dom inget åt det. Mitt blev bättre nu när jag blev gravid men nu har jag slarvat rejält med mina skenor så nu märkar ja av det rejält på nätterna :(

• Troni

Det jag hörde från sjukgymnasten var att om känseln var borta i 24 timmar utan avbrott skulle man ta kontakt med sjukvården. Om man skulle vara tvungen att operareras så fort man tappar känseln helt skulle jag skickats till operationen då jag var till sjukgymnasten, för när jag var där hade jag ingen känsel i fingertopparna... Hon sa att det var vanligt men som sagt mer än 24 timmar är inte bra.

Men är man orolig tycker jag att man ska ringa sjukvårdsupplysningen. De har ju koll!

• Troni

Det jag hörde från sjukgymnasten var att om känseln var borta i 24 timmar utan avbrott skulle man ta kontakt med sjukvården. Om man skulle vara tvungen att operareras så fort man tappar känseln helt skulle jag skickats till operationen då jag var till sjukgymnasten, för när jag var där hade jag ingen känsel i fingertopparna... Hon sa att det var vanligt men som sagt mer än 24 timmar är inte bra.

Men är man orolig tycker jag att man ska ringa sjukvårdsupplysningen. De har ju koll!

• Troni

Hur gick det? Ringde du läkaren och vad sa de?

• nötskrikan

Troni: Frågar du mig? Jag har i alla fall en återbesökstid hos arbetsterapeuten på måndag morgon, ska höra vad hon säger.
    Jag fick ett faktablad av arbetsterapeuten där det står att karpaltunnelsyndrom oftast går över inom tre månader efter förlossningen. Men hur tar man hand om bebisen om det tar tre månader?
    Vad tråkigt det känns att tänka på att jag antagligen inte kommer att ha nån känsel i händerna när bebisen föds

• fruKajsaKavat

Vid första graviditeten fick jag karpaltunnelsyndrom några månader innan, fick då handledsstöd från arbetsterapeut. Mina besvär satt dock kvar efter förlossningen, var på återbesök hos arbetsterapeuten ca 1.5 månader efter förlossningen och då bestämdes att det skulle avvaktas med operation för att se vad som hände. Ca 5 månader efter förlossningen försvann det av sig självt över en natt. Mina händer var bortdomnade hela tiden...

Kolla ordentligt med arbetsterapeut vad du ska ha för handledsskenor, min uppfattning är att de på apoteket och hjälpmedelsbutikerna inte är riktigt införstådda med var problemet ligger...

• Sommarluft

Jag har precis opererat båda mina händer pga karpaltunnelsyndrom. Då läkaren tyckte att jag hade så kraftiga problem, dvs. domningar och värk, trots skenor dygnet runt så tyckte de att en operation var nödvändig (iaf av ena handen..) Nu har jag stått på mig för att få båda händerna operarade innan bebisen kommer, (är i v.34 nu). Om ni har stora problem så försök stå på er och få operation, eftersom det inte är helt säkert att symtomen går bort sen. Svårare att operera när man har en bebis att ta hand om. Lycka till!

• Vintervirrig

Har mest läst TS, så jag kanske upprepar det någon annan sagt, men: Jag hade karpaltunnelsyndrom under förra graviditeten, hade långa känselbortfall (dagar) och fick stödskenor. Ingen pratade om igångsättning, däremot så förvärrades mina domningar av att jag samlade så mkt vatten - fick havandeskapsförgiftning och då blev jag igångsatt. Kan det vara så att du har mkt vatten i kroppen o de oroar sig för havandeskapsförgiftning?

Jag har haft liknande domningar tidigare, då jag i ett anfall av svagsinne fick för mig att hugga massor av ved. Fick av sjukgymnasten en övning som gick ut på att stretcha axeln, att tex trycka axeln o armen mot en dörrpost så det stramar i bröstmuskeln. Det hjälpte mkt när jag hade problem under graviditeten, fast jag vet inte om det är samma ursprungskälla...

• Rilliana

Var på koll just för att dem misstänkte havandeskapsförgiftning i onsdags förra veckan men det visa sig att så inte var fallet.
    Där i mot så sa läkaren att vi skulle avakta till den 26 mars då jag har bf med en ev igångsättningen om det inte blev värre med händerna för så skulle jag in direkt i princip.
    Bebben mådde hur bra som helst där inne så vi kom fram till att låta h*n få en chans att komma på egen hand.
    Men läkaren ville inte låta mig gå för länge då mina händer svullnar rätt rejält i mellan åt samt att jag förlorar grepp osv.
    Nu tar jag det dag för dag och vissa dar kan jag inte röra på händerna alls så vi får se... "bara" 9 dagar till bf med dagen inräknat.
    Ska dock till arbetsterapin nu till 10 och få handledstöd, se om det kan avhjälpa lite.

• Lilah

Jag hade karpaltunnelsyndrom förra graviditeten, fick det runt v35 och hade det då bara på natten. Skenor på natten som ibland hjälpte ibland inte, fick också svårt att hålla fast i saker, tappade en hel del...

Bm och alla läkare sa att det skulle bli bättre efter förlossningen men då blev det bara värre, hade det dygnet runt i ena handen. Min läkare ville ge det en chans att gå över av sig självt men efter 6 mån hade det inte försvunnit och då fick jag tid för operation. Det som kan vara farligt är om nerverna ligger i kläm för länge och för hårt för då kan det bli bestående. Men jag rekommenderar inte operation om man absolut inte måste, jag hade stora problem även efter operationen det tog ung ett år innan jag var helt återställd. Hade iofs svårt men ärret som blev för tight och stramade.

Lycka till TS!

• nötskrikan

Jag var på återbesök hos arbetsterapeuten igår. Fick hårda skenor, de mjuka hjälper inte. Hon vill inte att jag jobbar mer, händerna blir sämre av jobbet, så jag funderar på att ta fp fr.o.m. nästa vecka. Är i v 37 nu så det börjar ju ändå bli tungt att jobba.

Mina händer har varit helt bortdomnade i tre veckor nu men arbetsterapeuten menade att så länge jag kan röra tummarna någorlunda var det inte akut. Försämras tummarna måste vi fundera på operation. Hon hoppades också på att barnet skulle komma så snart som möjligt men sån tur har man väl inte.

Svar på tråden Nån som haft karpaltunnel syndrom ??