• Anonym (finne)

Finne mellan skinkorna!

Detta är ju kanske ett banalt problem, men det gör f_n så ont. Har lyckas få en finne mellan skinkorna och vet inte hur jag ska sitta eller ligga för den kommer ju såklart ikläm. Finns det några mirakelkurer man kan ta till i detta läge? Man vill ju inte kleta tandkräm i baken precis

• Svar på tråden Finne mellan skinkorna!
  • Anonym (finne)

Ingen som vet hur man lindrar denna plåga??

• Anonym (:-S)

Ahh det har jag haft någon gång oxå och ja det gör ont.

Tryck den o sen stioxyl på den. Stioxyl torkar ut och är bättre än tandkräm då det är bakteriedödande. Går den inte att trycka så prova att duscha varmt och tryck den sen. Annars är det bara att stioxyla och vänta som gäller. Stioxyl hittar du på apoteket.

ps, använd papper alt plasthandskar när du trycker den för att minska risken för infektioner...

• Anonym

Är den så stor att den gör ont?? Jag har lyckats få hudbölder på samma ställe, de började som "finnar" men blev stora och varfyllda sen, gjorde otroligt ont och fick gå till läkaren och tömma och få antibiotika. Pinsamt att söka för kan jag lova

Det som kan hjälpa är att försöka tömma finnen om det går. Och sen tvätta med bakteriedödande. Finns även bakteriedödande salvor på apoteket. Är det var i så kan man sätta asolkräm på.

• Anonym (finne)

Tack för era svar, ska försöka mig på en tömning huga gruvar mig redan.
    Alla de möjliga åkommor kan man då få

kom att tänka på att har du alsolsprit hemma kan du tejpa fast en bommulstuss med det på alt en häfta. Det torkar oxå ut finnen.

lycka till

• Anonym (finne)
    Svar på #6
    Det var en bra idé! Ska genast testa
  • Anonym (sköterska)

Jag tycker du ska gå till vårdcentralen och visa upp finnen för en distriktssköterska. Det kan vara en böld som måste öppnas och antibiotikabehandlas.

• Anonym

jag fick mycket finnar på skinkorna när jag badade mycket badkar..antar att det finns fler bakterier på botten...
    nu duschar jag bara, och har knappt haft någon finne sen dess...bara en tanke ...

• Anonym (fy)

Å ursch jag har själv haft en böld precis DÄR. Den blossade upp fort som bara den. Kunde knappt sitta eller ligga. Dagen eller nån dag efter när jag klev upp ur sängen så sprack den å fyyy så äckligt det var. Men vilken lättnad efteråt. Däremot så försvann inte allt så VC ville att jag skulle komma dit och det var inte mkt annat å göra. Men läkaren var jättebra och han tömde den ordentligt.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-03-11 18:52:50 följande:
    jag fick mycket finnar på skinkorna när jag badade mycket badkar..antar att det finns fler bakterier på botten... nu duschar jag bara, och har knappt haft någon finne sen dess...bara en tanke ...
    Tror du har en poäng där.. Jag vägrade ge upp mitt badkar och då avlöste hudbölderna varandra. Bakterierna bara sprids runt i vattnet då ju..

Tycker du ska låta vårdcentralen kolla det som anonym sjuksköterska skrev. Mina växte ganska snabbt, och jag kan säga att de ärren jag har efter mina bölder, de är inte vackra. Det blev var så djupt in under huden att jag hade 1,5cm djupa hål efter att de tömt dom. Det är flera år sen och har såklart läkt, men ärret är jättefult och skrynkligt, man riktigt känner att det är en innåtbuktning i huden
  • Anonym (finne)

Tack för alla goda råd! Finnen har nu gett sig en aning! Kan sitta utan problem så jag hoppas på en självläkning. I annat fall så får jag ju såklart gå till VC och visa underverket

• Anonym (pilonidal?)

Vad bra att finnen har gett sig lite! Om det inte försvinner helt, eller kommer tillbaka, tycker jag verkligen att du ska gå till vårdcentralen. Om den sitter högt upp mellan skinkorna kan det vara en pilonidalcysta (googla för info). Min sambo har en sådan och det har varit mycket jox med det över åren. Bättre att söka hjälp tidigt än att gå och dra på det, jag lovar!

• Anonym (finne)

Kan nu meddela att jag inte längre har problem med finnar i baken den har självdött å jag kan åter sitta! Livet leker
    Ha en bra helg alla o än en gång tack för era råd!

Svar på tråden Finne mellan skinkorna!