• Tina83

Nån som bor i ett 30-tals hus?

vi ska kolla på ett hus från 30-talet. 1.5-plans. inte så stort. har inte sett bilder på det, utan gick förbi och la en lapp i brevlådan om att vi var intresserade av huset och dom skulle precis sälja.

men det var inte dränerat på evigheter, och dom sa att det kan komma in vatten i källaren vid kraftigt regn elle smältsnö...låter ju inte kul.....
    det är kallkällare dock. men ett gammalt badrum som är helt original fanns därnere, som inte använts på hundra år.

om nån har bild på sitt hus vore supertrevligt att se!

gärna synpunkter på att köpa ett så gammalt hus också!

• Svar på tråden Nån som bor i ett 30-tals hus?
  • Hitta Nemo

Åldern på huset spelar inte så stor roll. Finns nyare i dåligt skick också. Beror ju helt på hur väl underhållet det är.

Vad ni än gör så anlita en firma som kan göra en besiktning av huset innan ni köper det! Det bör man alltid göra.

Lycka till!

• Tina83

jo, det är klart vi har redan gjort en besiktning en gång på ett annat hus som vi sedan inte köpte.
    så nu ska vi vara säkra innan vi ens besiktigar!

• AnneSophie

Jodå, jag bor i hus från 1932 men jag vet inte om det är så representativt för 30-talet. Dessutom är det helrenoverat i omgångar.
    "Ert hus" låter mer som två av våra grannhus, varav ett nyss har bytt ägare och där allt rivs ut nu.

Det som är bra med "ert hus" är ju att ni vet förutsättningarna. Gammalt hus och en del tidskrävande och antagligen kostsamma saker att göra (dränering, tak, badrum, kök, kanske el, ev fönster). Men allt är ju möjligt och om man hittar ett hus som man verkligen tycker om så är det vanligtvis värt det. Fast det kostar tid och pengar.
    Men, och detta är mitt enda råd, skaffa inte ett gammalt hus om ni inte är praktiskt lagda.

moderatorsvart
  • Tina83
    AnneSophie skrev 2009-03-11 23:33:23 följande:
    Jodå, jag bor i hus från 1932 men jag vet inte om det är så representativt för 30-talet. Dessutom är det helrenoverat i omgångar. "Ert hus" låter mer som två av våra grannhus, varav ett nyss har bytt ägare och där allt rivs ut nu.Det som är bra med "ert hus" är ju att ni vet förutsättningarna. Gammalt hus och en del tidskrävande och antagligen kostsamma saker att göra (dränering, tak, badrum, kök, kanske el, ev fönster). Men allt är ju möjligt och om man hittar ett hus som man verkligen tycker om så är det vanligtvis värt det. Fast det kostar tid och pengar.Men, och detta är mitt enda råd, skaffa inte ett gammalt hus om ni inte är praktiskt lagda.
    bra tips.

taket 'r dock bytt 94, och sen har dom renoverat lite inne. badrum och kök är tydligen inte såå gammalt.

ska kolla på ett till hus idag, så det blir två. jag la upp 5 lappar i olika brevlådor och har fått 2 napp av 5!
  • LLNLLLNB

Vanligt med lättbetong/blåbetong i källare från 30-40 talen. Kolla om de mätt radonhalten!

• Tina83
    LLNLLLNB skrev 2009-03-12 21:14:48 följande:
    Vanligt med lättbetong/blåbetong i källare från 30-40 talen. Kolla om de mätt radonhalten!
    ok. men vi ska inte ta det huset. men det ska jag komma ihåg!
Svar på tråden Nån som bor i ett 30-tals hus?