• söträv

Ökning av mjölallergi bland barn?

Hej!
    Håller på att göra en undersökning i skolan, ett projekt arbete.
    Har själv en son som har mjölkallergi, vilket gör den här undersökningen lite mer intressant. Så jag är hemskt tacksamm för era svar och tycken!

Tycker själv att det verkar som att mjölkallergi har ökat, men det kan ju bero på massa saker som te.x att folk är mer öppna om det, det är kanske det är så att sjukvården har öppnat ögonen för diagnosen, eller så har våran kost kanske ändrats senaste åren som gör att våra barns magar inte klarar av proteinet?! Massa frågor.. :)

Men jag har en fråga till alla er därute, vill gärna se hur eran uppfattning är!!

Frågan till er lyder: Har mjölkallergi ökat senaste åren/året bland barn/spädbarn?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ökning av mjölallergi bland barn?
  • Pretty Banana

Nej. Däremot är jag säker på att antalet föräldrar som TROR att deras spädbarn har komjölksallergi har ökat, och därför hör man nu för tiden oftare folk säga att deras barn är allergiska mot mjölk.

• littlemum

Jag tror inte att det har ökat så mycket, däremot tror jag att man har ändrat synen på barn som har ont i magen och lider... Förr fanns det hur många barn som helst som hade kolik och skrek sig igenom första tiden i livet. Man nöjde sig med att små barn har kolik. Mycket sorgligt... små barn skriker inte utan anledning. Nu har man uppmärksammat födoämnerallergier i större utsträckning och kan då många gåner hjälpa dessa stackars skrikande barn.

• Mamman till två

Tror inte heller på någon större ökning.. Däremot ställs det säkerligen fler diagnoser tack vare mer kunskap.

Min dotter är laktosintolerant - hon är 4 år.
    Sonen 6 månader tål inte komjölksprotein (förhoppningsvis är även han egentligen laktosintolerant och bara inte utvecklat laktosintoleransen ännu)

• J Anttila

Nej, jag är säker på att det handlar om att det är mer uppmärksammat och att många tror att det är mjölk allergi. Bland många av mina bekanta så har kolik blandats ihop med protein allergi. De har slutat amma och börjat med nutramigen, som inte gett effekt, frågat på BVC och svaret är kolik.
    Men ibland känns det som en ökning. För 18 år sedan var det inte så att mjölkprotein allergi fanns med utan det var direkt laktos, min systerson blev vägrad mjölkprodukter under flera år pga av detta misstaget.

ERIK 080516
  • Motherhood

Min son har varit känslig för komjölk under hela sin uppväxt. Jag menar känslig, inte allergisk vilket är en helt annan sak. Mjölkallergi kan är när man är allergisk mot mjölkproteinet och blir mkt dålig om man äter ngt med mjölkprotein i.
    Jag slutade under tiden jag ammade att äta/ drikcja mjölkprodukter överhuvudtaget och han skrek mindre på nätterna. Han får fortfarande inte dricka ren vanlig mjölk utan vi använder oss av laktosfria produkter. Han blir inte längre sjuk om han äter processad mjölk som hårdost t.ex. som ju innehåller mindre laktos.

Han får inte mjölk på dagis. När han var mindre så berättade jag på dagis hur det var och bad dom att inte ge honom ren mjölk eftersom detta var värst för magen. Det som hände var att han blev väldigt lös.

Jag höll på att bli tokig för ibland trodde jag att han var sjuk och kom sedan på att ngn hade gett honom mjölk ändå så jag fixade ett intyg från BVC så dom inte får ge honom mjölk.

Han blir långsamt bättre och kommer förmodligen när han är vuxen att kunna dricka mjölk om han vill.

Vi lever ju i ett land där mjölk har varit en oerhört viktig proteinkälla , framförallt för våra barn. I andra länder där man äter annorlunda är inte mjölken lika viktig.

Nu är det år 2009 och man får tag på allsidig kost i affärerna året om vilket gör att det inte är ett måste att dricka mjölk. Däremot är det svårt att hitta, framför allt klassisk svensk mat, utan mjölktillsatser.

Jag tycker inte det är ett måste att dricka mjölk men folk får naturligtvis göra det ändå.
    Det har dessutom visat sig att jag blir mindre bubblig i magen när jag dricker samma mjölk som min son.

Min sons far är svart och kommer från västafrika. Han säger att i hans land så dricker man mjölk om man är hård i magen. Det sätter fart på den.

Så, vi lär väl tvista om mjölkens vara eller inte vara men jag tycker nog att snart är det dags att er bjuda ngt annat än vatten till de som inte vill dricka mjölk i skolan och på dagis. Framförallt till frukost. Bara för att man inte har en diagnos så innebär det inte att magen hela tiden mår bra av att dricka en massa mjölk. Många av våra barns magar är känsliga utan att man har en uttalad mjölkallergi.
    På många ställer i världen lever man utan detta hysteriska mjölkintag som vi har här i Sverige.
    Det går alldeles utmärkt.

• söträv

Mera åsikter!
    Tycker att det är intressant att hur ni resonerar kring detta ämne. Det är ju så svårt att komma med någon klarhet i allt detta eftersom det kan finnas så många olika anledningar till just varför vissa reagerar på mjölk och vissa inte, och hur man sätter en diagnos!

Det är ju som sagt väldigt många som har problem med just mjölk, men inte har en diagnos, utan kanske bara en överkännslighet. Har själv mycket problem med vissa mjölkprodukter, kan t.e.x inte äta grädde eller dricka ren mjölk och så. Men jag är inte allergisk, min mage har bara problem med det. Ganska vanligt som jag förstår det iaf.

• Pretty Banana
    söträv skrev 2009-03-12 11:16:59 följande:
    Mera åsikter!Tycker att det är intressant att hur ni resonerar kring detta ämne. Det är ju så svårt att komma med någon klarhet i allt detta eftersom det kan finnas så många olika anledningar till just varför vissa reagerar på mjölk och vissa inte, och hur man sätter en diagnos!Det är ju som sagt väldigt många som har problem med just mjölk, men inte har en diagnos, utan kanske bara en överkännslighet. Har själv mycket problem med vissa mjölkprodukter, kan t.e.x inte äta grädde eller dricka ren mjölk och så. Men jag är inte allergisk, min mage har bara problem med det. Ganska vanligt som jag förstår det iaf.
    Men det du beskriver nu är ju laktosintolerans, vilket är en helt annan sak än komjölksallergi. När man är allergisk så är det proteinet i mjölken man inte tål, medan "överkänslighet" mot mjölken beror på sockret. Laktosintolerans tror jag är jättevanligt att folk har utan att de vet om det, jag vet flera stycken som har gått omkring med gasig mage och ont till och från hela sitt liv och aldrig vetat varför, och så när de bytt till laktosfria mjölkprodukter så har de blivit helt bra. Allergi däremot, är ganska ovanligt.
  • söträv

Jag är inte laktosintolerant, jag har problem med "för mycket mjölkprotein". Jag dricker t.e.x havremjölk, inte laktosfri mjölk. Det är vid laktosintolerans som man inte tål sockret.
    Det är inte vanligt bland vuxna att vara mjölksallergiker, 2% har diagnosen. Fler barn/spädbarn har därimot diagnos mjölkallergi, men i dom flesta fall (3/4) växer det bort till skolåldern.

• stjärndamm

Spädbarn vet jag inte, men jag känner fler som är mjölkallgeriska i åldern 3-25 än 40+.
    Klart det finns, men det känns som fler och fler blir överkänsliga och allergiska mot mjölkprotein.

• Pyris

Låter ju superknepigt.

Är du mjölkproteinallergiker så klarar du INGEN mjölk alls. Är du laktosintolerant så kan man ju klara lite vanlig mjölk och man blir ju långt ifrån så dålig som man kan bli om man lyckats få i sig mjölk som mjölkproteinallergiker.

I somras råkade jag ut för en jätte knepig sak.
    Jag fick nässelutslag överallt o mådde så dåligt. Jag hade mått jätte dåligt en tid innan, men inte fått nässelutslag. Jag förstod ju att det var något som jag stoppade i mig som gjorde att mådde dåligt. Efter lite efterforskning på nätet o så, så trodde jag att det var mjölkproteinallergi jag hade åkt på. Väldigt, väldigt ovanligt att få när man är vuxen, så jag hade fullt sjå med att övertala läkaren att ta dom här testerna på mig. Men dom höll ju med mig, att det är ju det enda som man får nässelutslag av. Jag la av med mjölken helt o hållet o då försvann ju också besvären. Jag började dessutom gå upp i vikt igen, jag hade rasat ner i vikt o jätte svårt att komma upp igen.
    Men av misstag så gjorde dom fel test. Dom gjorde ett prov på mjölksocker istället som visade att jag var laktosintolerant. Sen fick jag göra mjölkprotein och det visade inget alls.
    Så jag testade dricka laktosfritt o det gick hur bra som helst. Så även om min kropp reagerade som om jag var jätte allergisk mot mjölk, så var det ju inte så i själva verket.
    Så bäst är ju att gå o ta dom här testerna.

Ang, ökning eller inte, så tror jag att det är mer så att man inte helt längre utgår från att bebis/barnet har kolik. Förrut så var ju ont i magen=kolik. Så därför hör man mer om det nu.

Svar på tråden Ökning av mjölallergi bland barn?