• Breathe Me

Servitris, när slutade ni jobba?

Hej!

Är gravid och tänkte höra mer er som är gravida eller varit gravida och som jobbar som servitriser, när slutade ni jobba?

Jag jobbar på ett hotell och i restaurang avdelningen. Har bf i slutet på augsti och sommaren är stressig med mycket att göra. Nån mer som varit i samma sitation? När skulle ni rekomendera att sluta jobba? Förstår ju självklart att det helt beror på hur man mår, men det är ju som sagt stressigt och mycket flytta tunga bord och stolar!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Servitris, när slutade ni jobba?
  • hjärterum

Jag jobbar på kondis och även det är matservering där.Så man kan beställa bord o etc...och menymiddagar för företag.
    Jag jobbade till en månad innan bf.Juni.
    Gossen var beräknad till 5Aug men föddes 29juli.

´´Ta var dag med ett leende-den kommer aldrig åter``...
  • Calas

Jag tycker absolut att du skall söka havandeskapspenning. Då kan du sluta jobba två månader innan BF. Har själv jobbat som servitris när jag fick första barnet och som hovmästare när jag fått andra och även nu när jag väntar tredje. Har dessutom blivit deltidssjukskriven pga ryggvärk denna gång i vecka 25. Om man har problem med ryggen så är servisjobbet som gravid extra påfrestande. Bara stressen gjorde även att jag fick ganska kraftiga sammandragningar. Fick HP from början på denna veckan och måste säga att luften gick helt ur mig när jag blev ledig. Har verkligen kämpat för att orka med sena kvällar, tunga lyft och den stress som ofta uppstår osv. Har sovit hur mycket som helst de senaste dagarna och har även varit extra känslig och gråtit så det skvalat...mest av lättnad faktiskt...Börja med att försöka bli omplacerad (prata med din chef). Om det inte går så sök HP så fort du kan då det ofta är långa handläggningstider på de ansökningarna (7 veckor för mig) Lycka till!

• sannsan

Jag jobbar som barista och med allt annat inom café och har bf i slutet av september.

Det är jättetungt redan tycker jag att lyfta och stå och gå och stressa hela dagarna så jag ska åtminstone söka full HP. För precis som för dig så har vi också mycket mer att göra på sommaren i vår lilla turistort.

Men det dumma är ju att det känns som att man måste vara kärnfysiker för att förstå sig på försäkringskassans blanketter och information =/

• soljos

Jag jobbade som servis och blev sjukskriven vecka 25 jg har visserligen tvillingar... men man känner ju hur dårligt det är för kroppen att arbeta 14 timmar pass och bära backar...
    Mycket sammandragningar och ont i kroppen ..
    Sök havandeskas penning!!!!!
    Överdriv dina symtom för docktorn, och beskriv en sommar dag i restauran för dom!
    Lycka till

Svar på tråden Servitris, när slutade ni jobba?