• Mimmie81

Vad betyder dålig äggkvalitet?

Hej.

Jag hoppas hoppas hoppas sååå att någon kan svara på min fråga...
    Vad innebär egentligen dålig äggkvalitet?

1. Att ägglossning inte sker ordentligt?
    2. Att man kan bli gravid men får tidigt missfall för att ägget är av dålig kvalitet?
    3. Att man kan bli gravid och föda ett barn, men att det blir missbildat pga dålig äggkvalitet?

Jag blev gravid tre gånger förra året, den senaste graviditeten utvecklades fint men fick missfall pga hematom i vecka 10...

Nu har min doktor börjat prata om att jag kan ha dålig äggkvalitet pga FSH-värde 21... jag har enligt Progesteronprov haft ägglossning senaste månaden... (värde 49, ganska högt, alltså en klar ägglossning enligt tabell)... kan jag trots det höga Progesteronvärdet haft dålig äggkvalitet?

Jättetacksam för svar...

Kram {#lang_emotions_flower}

• Svar på tråden Vad betyder dålig äggkvalitet?
  • Pimpinellan

Dålig äggkvalitet är den vanligaste orsaken till att man inte blirgravid när man är äldre och det hänger starkt ihop med FSH-värdet. Högt FSH= sämre chans att bli gravid. Men ändå inte omöjligt,finns en tjej här som hade FSH 19 och blev spontant gravid så man kan aldrig säga att nu är det kört. Fins ju många långt över 40 som både blir gravida och får barn till slut också trots att de flesta av dem förmodligen har högt FSH. Den dåliga kvaliteten gör äggen i det närmaste befruktningsodugliga,d.v.s man blir inte ens gravid,men rätt som det är dyker ett jättefint ägg upp och man blir gravid till slut. När man väl blir gravid har man samma chans som andra,tror inte högt FSH ökar missfallsrisken. Du har ändå lyckats bli gravid 3 ggr på ett år vilket anses som att ha väldigt lätt att bli gravid så det låter märkligt att du har högt FSH! Det värdet är inte heller konstant så det kanske var tillfälligt det var så högt. Du har ju rätt till mf-utredning om ni inte redan gjort det och då tas ju en massa prover som ev. ger svar på varför man fått m.f och därefter kan man bestämma vilkan medicin man ska testa nästa gång man blir gravid så chansen ökar till fullgången graviditet. Lycka till!

• Mimmie81
    Pimpinellan skrev 2009-03-12 16:52:04 följande:
    Dålig äggkvalitet är den vanligaste orsaken till att man inte blirgravid när man är äldre och det hänger starkt ihop med FSH-värdet. Högt FSH= sämre chans att bli gravid. Men ändå inte omöjligt,finns en tjej här som hade FSH 19 och blev spontant gravid så man kan aldrig säga att nu är det kört. Fins ju många långt över 40 som både blir gravida och får barn till slut också trots att de flesta av dem förmodligen har högt FSH. Den dåliga kvaliteten gör äggen i det närmaste befruktningsodugliga,d.v.s man blir inte ens gravid,men rätt som det är dyker ett jättefint ägg upp och man blir gravid till slut. När man väl blir gravid har man samma chans som andra,tror inte högt FSH ökar missfallsrisken. Du har ändå lyckats bli gravid 3 ggr på ett år vilket anses som att ha väldigt lätt att bli gravid så det låter märkligt att du har högt FSH! Det värdet är inte heller konstant så det kanske var tillfälligt det var så högt. Du har ju rätt till mf-utredning om ni inte redan gjort det och då tas ju en massa prover som ev. ger svar på varför man fått m.f och därefter kan man bestämma vilkan medicin man ska testa nästa gång man blir gravid så chansen ökar till fullgången graviditet. Lycka till!
    Tack så hemskt mycket för ditt utförliga och lättförståeliga svar! Ett sådanthär svar förväntade jag mig att få från doktorn som sa att jag hade högt FSH, men hon drar istället ut på det och ber mig komma om två veckor och låter mig må dåligt och sitta hemma och undra...
    Har haft 20 resp 21 de senaste två månaderna... första gången sjönk värdet till 14 efter Pergotimekur och de gångerna jag har blivit gravid har jag alltid fått hjälp med antingen Pergotime eller annat... då bprde det ju innebära att Pergotime kan hjälpa att få fram fina ägg trots det..?
    Jag har redan gjort en missfallutredning utomlands... här hade jag brutit ihop innan jag hade fått komma och göra det... Jag har kraftig blodproppsbenägenhet pga två olika faktorer och har dessutom obenägenhet att ta upp folsyra... så ja, jag har den medicin jag behöver nu för att underlätta...
    Men det var just det med det höga FSH-värdet som gjorde mig förvirrad...
    De senaste månaderna har jag ju som sagt antagligen haft ägglossning med tanke på att Progesteronvärdet var så högt...
    Jaja, tack igen för ditt svar...
    Kram
  • Pimpinellan

Äl har du helt klart haft med så högt progesteronvärde! Det bådar ju gott,då finns ju ägg och förhoppingsvis kommer det nåt jättefint snart. Tyvärr är svenska läkare ofta sega/dåliga på att tala om vad de tror/tycker och när det gäller m.f råder så delade meningar att man ofta själv får ta reda vad som kan hjälpa. Har själv troligen haft tre m.f och fått Levaxin av en privat läkare-IVF-kliniken tror inte på TSH:s påverkan på fertiliteten/ risken för m.f!- och tur var det. Ska även få extra progesteron nästa gång jag blir gravid,inte bara till v.5 som är det vanliga.
    Ska du testa FSH igen eller vad händer nu då? Hoppas verkligen du får all hjälp du behöver-du verkar på god väg med vissa mediciner redan. Kram

• Mimmie81
    Pimpinellan skrev 2009-03-12 18:36:44 följande:
    Äl har du helt klart haft med så högt progesteronvärde! Det bådar ju gott,då finns ju ägg och förhoppingsvis kommer det nåt jättefint snart. Tyvärr är svenska läkare ofta sega/dåliga på att tala om vad de tror/tycker och när det gäller m.f råder så delade meningar att man ofta själv får ta reda vad som kan hjälpa. Har själv troligen haft tre m.f och fått Levaxin av en privat läkare-IVF-kliniken tror inte på TSH:s påverkan på fertiliteten/ risken för m.f!- och tur var det. Ska även få extra progesteron nästa gång jag blir gravid,inte bara till v.5 som är det vanliga. Ska du testa FSH igen eller vad händer nu då? Hoppas verkligen du får all hjälp du behöver-du verkar på god väg med vissa mediciner redan. Kram
    Jo tack, har märkt att de är sega och precis som du säger vet man inte vem man ska tro på, då de säger olika allihopa...
    Det med TSH:s påverkan har jag också hört att det påverkar, även jag har fått veta det hos privat läkare... det känns verkligen att landstingets regler styrs enbart av ekonomi...
    Vet inte om du är gravid nu eller har barn, men önskar dig i alla fall en massa lycka!
    Jag vet inte vad jag ska göra... jag har en kontakt med en läkare utomlands som nyligen har skrivit ner saker som bör göras och det brevet ska jag överlämna till en privat läkare som förhoppningsvis kan hjälpa till att genomföra allt... hon respekterar verkligen honom. Jag kommer också få Progesteron nästa gång jag blir gravid, ända till vecka 12...
    Jag hoppas så på att det kommer ett fint ägg med hjälp av Pergotime och Ovitrellespruta snart...
    Kram
  • Pimpinellan

Jag ska göra mitt femte IVF-försök om två veckor. På privat klinik p.g.a min höga ålder. Har inga barn sen förr heller.
    Vi håller tummarna för varann!

Svar på tråden Vad betyder dålig äggkvalitet?