• andeta

Schäfer/husky frågor?

Hejsan!

Jag och min sambo vill mer än gärna ha en hund och nu har vi hittat våran sötis =) En tik som är en blandning mellan schäfer och husky. Nu undrar jag om någon har erfarenhet med en blandras som denna? Är dem lämpliga med tex andra djur? Vi har nämligen två katter. Hur stora blir dem som vuxna?
    Den stora frågan för oss är om dem fäller mycket hår? Enstaka hår som fastnar överallt?
    Jag är lite känslig mot djurhår, därav frågan.

Tacksam för svar =)

• Svar på tråden Schäfer/husky frågor?
  • rositanilsson

jag och min sambo har en blandning av schäfer och husky. nu kan jag ju inte tala för alla men våran hund är väldigt stabil och funkar jättebra med barn och andra djur. husky är en väldigt lugn ras.
    däremot så får ni räkna med mycket håravfall. beror dock på om det blir en alaskan husky eller siberian husky.

• hundpuss

Ja är du känslig mot djurhår bör du nog fundera över om du ska köpa en hund överhuvudtaget.

Blandningen husky/schäfer känner jag inte mycket för alls,
    hysky är en otroligt krävande hundras, med enorm energi och ett behov av att få dra.

Schäfern är ju en brukshund som även den kräver en hel del ! Att korsa en brukshund med en draghund vet jag inte om det är särskilt lyckat.

Vad gäller om de fäller eller ej kan det nog vara mycket individuellt,
    mina föräldrars husky fäller rejält. Min mamma dammsugar 2ggr/vecka.
    Kan även tilläggas att hon avskyr katter mer än ngt annat. Men det kan säkert vara individuellt det med. Hennes päls fäller och lägger sig som ett vitt täcke över parkettgolvet...
    Storleksmässigt får du nog räkna med en liten schäfer, förmodligen ganska slank. Skulle jag nog gissa på...

Vad vill du "ha hunden till"? Bruks?
    Överväger du att skaffa en hund med någon form av drag-anlag bör du fundera riktigt ordentligt över om du kan tillgodose hundens behov.

Jag är ingen expert på schäfer, men en husky (generellt sett) gillar inte att bli lämnad ensam, den vill ha sällskap helst dygnet runt, lämpar sig inte i lägenhet och är enormt krävande motionsmässigt.

• andeta

Det vi vill ha hunden till är en som följer oss ut i naturen på sommrarna och en som vill ut och bus i snön på vintern. Vi älskar att vara ute och göra saker och självklart så vill vi ha hunden med oss.

Anledningen till att vi undrar är för att en mindre hund kanske gör illa sig över stockar och stenar ute i skogen. En större hund har lite längre ben...

Vad har ni för tips?

Tack för at ni svarade så snabbt =)

• Linnéa1991
    andeta skrev 2009-03-12 00:35:37 följande:
    Det vi vill ha hunden till är en som följer oss ut i naturen på sommrarna och en som vill ut och bus i snön på vintern. Vi älskar att vara ute och göra saker och självklart så vill vi ha hunden med oss.Anledningen till att vi undrar är för att en mindre hund kanske gör illa sig över stockar och stenar ute i skogen. En större hund har lite längre ben...Vad har ni för tips? Tack för at ni svarade så snabbt =)
    Jo, ifall ni vill ha hunden med er ute och ni själva är ute mycket, så kan jag tycka att detta är en perfekt hundrasblandning för er.
    Men sen krävs ju också en Bra och bestämd uppfustran! med tanke på blandningen.
    Och med tanke på när dem kommer in i trotsåldern så kommer det ju inte bli en liten hund av det hela så man får nog se till o va mer än 1 persson också skulle jag tro men de e du ju redan.
    Har en blandning mellan Rottweiler och Vhorste världens knäppaste blandning kan jag tycka, men helt otroligt underbar är han. Han är själv i trosåldern nu och kan va lite se o så med när det gäller o lyda o han har börjar springa iväg med ens skor o försöker rymma, och har lärt sej öppna dörrar och ja allt möjligt. Men har man tålamod så ska man kunna ha vilken ras som helst!
    Har man tiden och tålamod kärleken och pengar till det hela så spelar de inte så stor roll vilken ras man väljer. Allt hänger på ägaren.. men gäller o veta hundens egenskaper o vad den behöver. Läs mycke om Schäfer/husky o se dess behov. :)
    Bara till o Googla på det ! :) Lycka Till!
  • andeta

Tack för alla svar, vi ska kolla upp lite mera om vad rasen kräver och försäkringar och sånt. Vi vill ju att den ska få det så bra som det bara går.

Jag har haft hund förut och när hon kom i tonåren var det verkligen inte roliigt. Hon naffsade på folks händer och hade man hennes leksak i handen eller ngt annat hon kunde leka med så drog slet hon verkligen av leksaken ur händerna och det var itne skönt för armarna =(

Men hon blev lugnare med åldern. Tack och lov...

• hmcc

Jag skulle aldrig ta blandningen.

Chansen att du får en hund som drar i kopplet är 99%

Huskyn kan ha väldigt mycket jakt i sig...och fällningen, hyskyn vet jag inte (gissningsvis fäller den också enormt mycket) men det finns ingen hund som fäller som en schäfer.

• kimsi
    Det vi vill ha hunden till är en som följer oss ut i naturen på sommrarna och en som vill ut och bus i snön på vintern. Vi älskar att vara ute och göra saker och självklart så vill vi ha hunden med oss.
    Ja där har vi den fysiska aktiveringen, men vad har ni tänkt erbjuda hunden för mental aktivering? För en hund med de raserna i sig kommer inte nöja sig med (eller må bra utav) att enbart följa med er ut i naturen, den behöver oerhört mycket mer!
  • linjes

Jag har ingen blandning men en siberian husky och ja han är verkligen en utehund älskar att vara ute och leka i snön och dra han kräver väldigt mycket långa promenader,han vill dra och på sommaren simmar han och så cyklar jag med honom.
    Och ja han fäller mycket dammsugning varje dag

• Widgren
    hmcc skrev 2009-03-12 06:26:54 följande:
    Jag skulle aldrig ta blandningen.Chansen att du får en hund som drar i kopplet är 99%Huskyn kan ha väldigt mycket jakt i sig...och fällningen, hyskyn vet jag inte (gissningsvis fäller den också enormt mycket) men det finns ingen hund som fäller som en schäfer.
    Att hunden kommer dra är inte alls säkert!!! Det beror helt på hur du uppfostrar hunden. Jag har själv jobbat med draghundar/slädhundar och dom går lika fint att ha i koppel som bakom släden!
    Om man är bestämd från första början så går det helt finnemang. Och fällning av päls kan man motverka genom ägg och olja i maten för en finare päls och om man borstar regelbundet minskar fällningen.
    Men eftersom TS är lite känslig mot hår kanske du ska ha den på prov hemma för att se om det går bra, ett tips bara.
    Hoppas det går bra för er! Mvh Widgren
  • SmileyMalin
    Det vi vill ha hunden till är en som följer oss ut i naturen på sommrarna och en som vill ut och bus i snön på vintern. Vi älskar att vara ute och göra saker och självklart så vill vi ha hunden med oss. Anledningen till att vi undrar är för att en mindre hund kanske gör illa sig över stockar och stenar ute i skogen. En större hund har lite längre ben... Vad har ni för tips? Tack för at ni svarade så snabbt =)
    tror nog inte skaderisken blir större eller mindre beroende på hundens storlek... Jag har två små jack russlar som far som galningar i skogen och aldrig skadat sig, tänk dessutom på alla små taxar som far runt i skogen på jakt och klarar sig utmärkt trots sina korta ben. Tyvärr kan nog lika gärna en stor hund råka landa på en vass gren och skada sig allvarligt.
    Handlar nog mest om otur! Och hur pass van hunden är vid miljön. Precis som små barn behöver ju valpar få möjlighet att öva upp sin grovmotorik
Svar på tråden Schäfer/husky frågor?