• AnetteGunnarsson

Lättmjölk, mellanmjölk..Vilken mjölk skall vi ha egentligen??

Tjena!

Jag är 23 år och jag har växt upp med blå mjölk (lättmjölk), medans min pojkvän som är 25 år växt upp med grön mjölk (mellanmjölk).
    Nu har jag inte druckit mjölk på 7 månader, men nu började jag att dricka blå mjölk.

Jag har läst att små barn skall dricka lättmjölk för det har någonting med någon vitamin att göra som inte finns i de fetare mjölkarna?

Men så läser jag på andra ställen och då står det att det är så lite mängd att det inte spelar någon roll?

Vad skall dottern dricka egentligen?? Blå mjölk eller grön? ..Eller kanske röd?

Och varför tycker vissa att det är bättre att dricka grön och röd mjölk, medans som jag tycker det känns bäst att dricka blå??
    Om man är lite överviktig och skall gå ner i vikt, skall man ta en fet eller mindre fet mjölk då?? Är det de bra fettet i mjölk?

Tack så jätte mycket för svar! :)

• Svar på tråden Lättmjölk, mellanmjölk..Vilken mjölk skall vi ha egentligen??
  • Gummibollen

Vi blev rekommenderade grön mjölk av dietist just på grund av vitamintillsatserna. Blå mjölk har väl också de tillsatserna, men är onödigt mager för barn. Jag är också van vid blå från uppväxten, men jag har vant mig vid att dricka grön nu. Tror att det är just en smaksak och vad man vant sig vid hemifrån. Om man vill gå ner i vikt är väl dock en mager mjölk bäst, i alla fall om man dricker mycket mjölk.

• ananda74

Haha...här i Skåne är röd mjölk lättmjölk, gul mjölk är standardmjölk. Jag har hört att det är bäst att ge barnen standardmjölk, ekologisk sådan eftersom de behöver fettet till att bygga upp celler i kroppen. i ekologisk mjölk finns också omega3 till viss del eftersom korna betar gräs och inte äter spannmål/sojamjöl som de andra korna, och ur gräs bildas omega3. man behöver inte snåla på fettet till barn, endast transfett är farligt eftersom det är cancerframkallande (finns i charkuterier, glass, fabrikstillverkade bullar, kakor och kex, lättmargarin, en hel del halvfabrikat mm). många andra länder tex Danmark har nu förbjudit transfett över en viss procent i matvaror men Sverige har inte gjort nåt åt detta.

• lumolo

I lättmjölk finns D-vitamin tillsatt och ska därför serveras på skolor och förskolor som vill matcertifiera sig. Så på det sättet är ju lättmjölken nyttigare för oss som bor i detta mörka land. Jag har ingen speciell eftersom jag inte kan välja, köper den mjölken med längst hållbarhet, då får man lite blandad kompott. Jag bryr mig inte om fetthalter, och barnen märker ingen skillnad.

• Golvmoppen

Hemma hos oss köper vi mjölk efter det som var och en dricker. Själv dricker jag bara lättmjölk, kan gå med mellan.
    Dottern skall ha Standardmjölk, för barn behöver fettet. Visst dricker hon de som är mer magra också, men helst ser vi att hon dricker standard.
    Mannen dricker det som finns.
    Kontentan av detta är att vi alltid har Lätt-och Standardmjölk och ibland mellanmjölk.

De mjölksorter som har tillsatta vitaminer är ju pga att de har homogeniserats i rätt stor grad. Wapnö har lätt homogeniserad mjölk oavsett fett%, så där är det naturliga vitaminer. De har även mellanmjölk i Ohomogeniserad och då är det ju ännu bättre.
    Anser att det är bättre med så mkt naturliga ämnen som möjligt och inte tillsatta konstgjorda.

• peta

När jag var gammal nog att börja dricka mjölk så var det lättmjölk som gällde, och två år senare när det var min systers tur så skulle alla barn dricka standardmjölk.
    Och nu när vi är fullvuxna så är jag en decimeter längre och väger ca 10 kg mer än syrran, ståtligare med andra ord så helt klart tycker jag ungar ska dricka lättmjölk

Nejmen skämt åsido så tycker jag vanlig röd ekologisk mjölk känns sundast, inga tillsatser och inga "tomma" fetter.

Svar på tråden Lättmjölk, mellanmjölk..Vilken mjölk skall vi ha egentligen??