Ni som haft havandeskapsförgiftning, vad hade ni för symtom?
Hur pass dåligt mådde ni när ni uppsökte sjukvård?
Måste man svälla om händer/fötter?
etc etc.. vill jätte gärna ha svar!
Hur pass dåligt mådde ni när ni uppsökte sjukvård?
Måste man svälla om händer/fötter?
etc etc.. vill jätte gärna ha svar!
Mådde inte dåligt alls, det upptäcktes av en slump. Samlade vatten i hela kroppen men det måste inte nödvändigtvis vara ett symptom. Huvudvärk kan vara ett symptom, likaså flimmer framför ögonen och högt blodtryck. Du kan må jättebra kroppsligen men ändå ha havandeskapsförgiftning så det är ett lurigt tillstånd.
Jag hade inga som helst symptom... det upptäcktes av en slump i vecka 26 med att jag hade ett skyhögt blodtryck och protein i urinen...
Jag blev inlagd på en gång...
I vecka 29+6 blev jag akutsnittad för jag blev så sjuk att fostret höll på att dö..
Min son vägde 1130 gram och var 39 cm... vi blev kvar på barnsjukhuset i 7 veckor....
Idag är han en mycket pigg 2,5 åring
Jag har dock fortfarande problem med blodtrycket.... och äter mediciner....
Samma som blyger.
var en vanlig rutin kontroll, högt blodtryck och protein. Blev inlagd och sedan akut snitt pga att william inte hade klarat av en vanlig förlossning. Han vägde 2300g och var 45 cm lång. Men mitt första barn var oxå litet (2600)...jag får tydligen små barn...Vi får se vad det tredje blir som håller på att bakas...
Killarna mår bra, är som vilka andra 3 och 5 åringar.
Jag har ju haft det flera gånger, men första gången upptäcktes det inte utan jag krampade helt plötsligt i vecka 34. Jag var iofs svullen och andfådd och hade en sjukdomskänsla i kroppen, blev yr ibland och så. Men blodtrycket var inte högt de gånger vi mätte (antagligen bara otur att vi inte prickade in dagarna det var högre hos bm).
Hade högt blodtryck sista 4 veckorna, svullnade så jag var rund hela jag, händer, fötter, armar osv.. Svullnaden i armarna frestade på så dom domnade bort, fick ha skenor.. Sen hade jag ögonflimmer, var INTE trevligt, såg ingenting.. Hade bara 130/85 de vändor blodtrycket mättes. Fick huvudvärk dagen efter vi hade varit på kontroll, vattnet gick och in till förlossningen då hade jag 160/110, samt något som var förändrat i blodet, då det togs sånna där tox-prover men jag fick aldrig klarhet i VAD som var fel..
Jag hade huvudvärk till och från under graviditeten men det var ju attans varmt i juni/juli så kan ju berott på det med..
Hade ruggigt onda sammandragningar och hemsk foglossning med..
Jag måste vara pantad som hoppas/önskar/ber/vill att bli gravid igen ;).. Snacka om att jag aldrig mått så dåligt i mitt liv som när jag var gravid *haha*.. Men ut kom ju grabben som sätter guldkant på livet :D!
Jag mådde jättebra, lade på mig mycket vätska så viktökningen blev plötslig och markant, men jag tänkte att det är ju normalt att lägga på sig vätska mot slutet.
På rutinkontroll visade det sig dock att jag även hade förhöjt blodtryck och protein i urinen och då värdena fortsatte försämras blev det igångsättning.
Kikar in här. Jag fick HF med min 2:a i v.39+5...minns inte mer än att jag svullande abnormt av vätskeansamling och huvudvärk.
Nu är jag i v.28 och mår dåligt...känns som något är fel på något vis i kroppen.
Orkar inte med, är bara framtung och kan inte äta, huvudvärk och torr i munnen. Får synbortfall då och då...
Ringde precis och har fått en tid till nästa onsdag, men undrar väl mest om någon upplevt sin HF som diffus bara...bara känt på sig att något stämmer fel typ?
jag fick aldrig symtomer, fick det ca 5timmar efter vi fick reda på att vår dotter hade lämnat oss