• Hanniken

    mjäll när man är gravid

    Jag har aldrig haft problem med mjäll förut. Har kunnat använda alla möjliga schampon utan problem.
    Nu är jag gravid  i v.28 o ser ut som en rugguggla Använder head & shoulders utan resultat.
    Kan det vara för jag är gravid? Är det vanligt att man får mjäll? Vad fasen gör man?

  • Svar på tråden mjäll när man är gravid
  • Blyger

    Det finns jättebra mjällschampoon på apoteket, bla ett som heter Fungoral, prova det!

  • viseversa

    Jag hadde också mjäll under båda mina grviditeter. Sjukt jobbigt då jag inte heller haft mjäll förut och har mörkt hår så det syntes verkligen. det försvann nästan på en gång efter dom föddes och nu har jag mitt vanliga mjällfria hår igen..

    Så jag tror absolut det beror på att du är gravid och alla hormoner som bubblar runt i kroppen. Dror det kommer försvinna när barnet är fött. men jag kan ju inte garantera något då alla fungerar olika.

  • viseversa

    Jag hadde också mjäll under båda mina grviditeter. Sjukt jobbigt då jag inte heller haft mjäll förut och har mörkt hår så det syntes verkligen. det försvann nästan på en gång efter dom föddes och nu har jag mitt vanliga mjällfria hår igen..

    Så jag tror absolut det beror på att du är gravid och alla hormoner som bubblar runt i kroppen. Tror det kommer försvinna när barnet är fött. men jag kan ju inte garantera något då alla fungerar olika.

  • ZZzzz

    Kolla om d värklegen är mjäll ochså. Kommer det mjäll när du kammar gjenom håret när det är blött, eller kommer mjället bara när ditt hår är torrt? (om du är osäker kolla hos frisör) Om det kommer när det är blött är det formogligen mjäll (svamp). För at ta bort det behöver du et antiseptisk schampo, som fungoral, eller et du får hos frisör. Head & shoulders hjälper sällan om du har mycket problem med mjäll. Om du bara har mjäll när håret är torrt är det troligen bara at du har torr hårbotten, å då ska du absolut inte ha mjällschampo, utan då ska du ha et skonsamt schampo, och balsam är jätteviktigt eftersom det är hårbottens fuktkräm (billigare scampon innehåller ofta mycket salt ol som torkar ut huden, invester då i et riktig schampo). Det är vanligt at ha mjäll som gravid eller ammende eftersom man är i ubalans. (Mjäll får man ofte i pubertet, sjukdomsfall, graviditet, av medisiner ol) Sen är det klart undantag, och några har mer problem med det än andra. Sen anvender man kanskje mycket mössa nu om vinteren, vilket inte precis hjälper på hårbottens välmående :)

Svar på tråden mjäll när man är gravid