• Jolla

jobbar på båt

Hej!
    Är i v.7 och undrar om det är någon som vet något om det är riskbelt att jobba på båt när man är gravid? Med tanke på de ständiga vibrationerna...
    Har hört hur folk på jobbet har suttit och skvallrat om att det skulle vara farligt och vet inte riktigt vad jag ska tro och vill inte berätta om min graviditet ännu.
    Någon som vet något?

:) Jolla

• Svar på tråden jobbar på båt
  • mian75

Det beror nog på vilken typ av båt man jobbar på. Är det t ex en båt inom försvaret kan det ju finnas en hel del utrustning som man kanske inte ska vara i kontakt med.

Jobbar själv på ett fartygsrelaterat företag där det ibland kan bli tal om att åka med på olika turer. En av mina kvinnliga gravida arbetskamrater har jobbat in i det sista under båda sina gravidieter och då varit ombord ett par/tre gånger i veckan. Det enda som kan hindra är väl att det kan bli problem att ta sig fram i ett och annat trångt utrymme. Har själv en del problem med att komma fram överallt ombord nu när det bara ca 5 veckor kvar.

Prata med din barnmorska vad hon tror om just din situation.

Lycka till!

• Friberg

Hej Jolla
    När jag jobbade ombord katamaranen mellan Sverige och Tyskland så var det nästan omdedelbart som dem fick gå av när graviditeten blev officiell. Enligt personalavdelningen var 5 månader det längsta som nån fått stanna heltid omgbord pga av tunga lyft och alla vibrationerna. Det är visst inte bra för kroppen men hur pass allvarligt det är egentligen vet jag faktiskt inte.
    Ta det försiktigt.

Svar på tråden jobbar på båt