• Smurfan28

viktväktarna recept

Jag fyller år imorgon och räknar nu points med vv och skulle ändå vilja äta nått gott till kaffet imorgon. Kan ni bira med era recept och points värde på den??

• Svar på tråden viktväktarna recept
  • Tinnys

Du vet att det finns färdiga typ bakelser va? Hur många points får det kosta, jag har många goda choklad recept

• Smurfan28
    Svar på #1
    Ja.. det vet jag att det finns.. men jag skulle vilja baka nåt eget har du recept på max 6 points per portion/bakelse?
  • Tinnys

Okej!
    Chokladmuffins 12 st, 3,5points styck

3 1/2 dl vetemjöl
    2 msk kakaopulver
    2 tsk bakpulver
    1 1/2 dl socker
    1 msk vaniljsocker
    1 ägg
    1 1/4 dl mellanmjölk
    1 1/2 dl naturell lättyoghurt
    3 msk olja
    6 bitar vit choklad
    6 biar mjölkchoklad
    1 tsk floursocker

1. blanda mjöl, kakaopulver och bakpulver. Tillsätt socker, vaniljsocker, ägg, mjlk, lättyoghurt och olja. Blanda ordentligt.

2. sätt muffinformar på en muffinsplåt (behövs inte, vanlig plåt går med) häll i smeten. Lägg en chokladbit i varje muffin och grädda mitt i ugn på 180 grader i ca 25-30 minuter.

3. pudra florsocker över och servera medan de ännu är varma.

• Tinnys

Brownies 60 st, 2,5 points styck

225g margarin
    200g mörk blockchoklad
    8 ägg
    2 3/4 dl socker
    6 1/2 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    3/4 dl kakao
    70g malda hasselnötter
    några droppar romarom

1. smält margarin och 100g choklad i vattenbad. vispa ägg och socker pösigt och rör ner choklad och margarinblandningen. blanda mjöl, bakpulver, kakao och hasselnötter och rör ner i chokladmassan.

2. grovhacka resten av chokladen och blanda ner. tillsätt romarom till smeten. bred ut smeten på en bakplåt med bakfolie och grädda mitt i ugnen på 180 grader i ca 25-30 minuter. skär i 60 bitar medan kakan ännu är varm, låt svalna och servera.

• Tinnys

chocolate cookies 30 st, 2,5points per styck

150g margarin
    1 1/2 dl farinsocker el vitt socker
    2 ägg
    frön från 1 vaniljstång
    4 dl vetemjöl
    1 msk kakao
    1tsk bakpulver
    70g mörk choklad
    50 g hackade valnötter

1. vispa margarin och socker pösigt. rör ner vaniljfröna och ett ägg i taget. blanda mjöl, kakao och bakpulver i en separat skål, sikta det över smeten och rör ner det.

2. hacka chokladen grovt och blanda i tillsammans med vanlnötterna. klicka ut 30 st valnötsstora kakao på 2 bakplåtar med bakplåtspapper. grädda i ugn på 180 grader i ca 20 minuter.

• Tinnys

Smal kladdkaka med lime 10 bitar, 4 points styck

3 ägg
    2 1/2 dl strösocker
    1 dl vetemjöl
    1/2 dl kakao
    1/2 tsk bakpulver
    2 tsk vanilsocker
    2 krm salt
    rivet skal av 1 lime
    250g kesella lätt
    garnera med florsocker och limeskivor

sätt ugnen på 200grader. vispa ägg och socker poröst. blanda övriga torra ingredienser i en skål och vänd sedan ner detta i äggsmeten med kesella och limeskal. häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter. grädda i nedre delen av ugnen i ca 20-25 minuter. tänk på att den ska vara kladdig i mitten. låt kalna. pudra över florsocker, garnera med limeskivor. servera med en klick (1msk) vispad vispgrädde per portion

• Smurfan28
    Svar på #7
    Gärna mager sockerkaka.. har du nåt??
  • Tinnys

sockerkaka, 12 bitar 2points per bit

6 msk socker
    2 ägg
    1 1/2 tsk bakpulver
    1/2 tsk florsocker
    4 msk flytande margarin
    2 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 175 grader, klipp ut bakplåtspapper som passar formen.

Vispa margarin, socker, ägg i en skål med elvisp. Blanda mjöl och bakpulver och tillsätt i smeten.

Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen tills den fått färg och är genomgräddad ungefär30-35 minuter

låt kakan vila innan du tar ut den ur formen, sikta florsocker över.

Man kan ha den som tårta och fylla med tex bär.

Svar på tråden viktväktarna recept