• Flaxa1

Ni med småbarn - hur förvarar ni köksknivarna?

Vi har en snart 3-årig tös som är duktig på att hämta en stol och sedan stå och plocka i diskhon/på bänkskivan. Hon hämtar även saker i kökslådorna ibland. Därför tycker vi det är jättesvårt och veta var vi ska förvara köksknivarna, vill ju absolut inte att hon ska komma åt dem. För tillfället ligger de i ett köksskåp men det är lite bökigt och tar upp mkt plats. Helst skulle jag vilja ha dem på en magnetlist på väggen. Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Ni med småbarn - hur förvarar ni köksknivarna?
  • principisessan

vår dotter är bara 1,5 så hon kommer ju inte åt på samma sätt som ert barn än, men vi har magnetlist på väggen där knivar och saxar förvaras

• Dino78

Vi har dem i en vanlig låda. Hon vet att hon inte får röra knivar så hon gör inte det. Har aldrig haft något inlåst alls. Hon fyller 4 år nu i april.

Men köp sånt där lådlås så kan hon inte öppna lådorna!

DIF i själ och hjärta dino78.blogspot.com/ Djurgårn tills jag dör
  • MajaB

Vi har våra knivar i en låda. Ettåringen når inte riktigt upp och treåringen vet att han inte får skära med kniv ensam. Han brukar däremot få vara med och laga mat.
    Vi har aldrig behövt låsa eller stänga om sakerna, de plockar inte fram något utan att fråga först. Men vi låter de ju vara med vid matlagning så då är det kanske inte så spännande att rota heller.

• snillis

Vi har en magnetlist.

Men den når han om han klättrar upp på diskbänken, vilket han gör ibland. 
    Men i den åldern kan de ju komma åt i princip allt så helt går det ju inte att skydda dem.
  • Duckan74

Siri började klättra via sin tripp trapp tidigt (runt 1år) så vi har dem högst upp i ett skåp numera.

• ludenben

jag hade dom i ett skåp på en hylla ganska högt upp som han inte fick tag på... få se hur vi ska lösa det denna gång men det blir väl nåt liknande.

Nu har våran Elias kommit 24/2-09
  • Saffy

Vi har barnlås på alla skåp i köket. Vi satte in dom när vi ändå renoverade köket för ett par år sedan.

• korven72

Vi har knivar på magnetlist och i en låda. 1 åringen som är en klätterapa är aldrig själv i köket och 4,5 åringen vet att han inte får röra knivarna själv.

• mamma2004

Vi har en del i en låda med barnspärr på. Och så har vi en del i ett knivblock långt in på bänken, nära spisen så de vet att det inte får vara där.

• norgesessan

Vi har knivarna i en plastback högt uppe i ett skåp...(precis så vi når backen, sen ligger alla knivar åt samma håll så vi inte skär oss..).

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • miss nöjd

Vi har aldrig barnsäkarat vårat hem utan lärt barnen leva med de farliga sakerna. De har fått använda knivar att skära med när de lagat mat med oss- oss knivar är inte ett dugg spännande för de små här.

• norgesessan

Småknivar (biffknivar) ligger dock kvar där annat bestick ligger, barnen har aldrig varit på de knivarna utan att fråga.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • SatuSv

Min dotter är oxå sån,tar stolen till diskbänken o tar det hon vill..hade dom först på spisen men sen började hon klättra upp på diskbänken o spisen. En dag när jag kom in till köket hade hon tagit den största kniven o en mango o försökte skära mangon.Blev skit rädd för vad som kunde ha hänt,jag va borta max 3-4min o trodde att hon va i badrummet.
    Så nu har jag lagt knivarna inne i köksskåpet som hon inte alls kan nå eller komma till.
    Magnetlist ska jag skaffa.

• Lindut

Jag har satt upp en magnetlist på insidan av en skådörr ovanför kylskåpet. Dit når inte små fingrar. Nu har ju min grabb hunnit bli fem år och skulle väl kunna nå och komma åt dem om han ville, men har inte visat något intresse.

Svar på tråden Ni med småbarn - hur förvarar ni köksknivarna?