• Lemonita

Normalt att vägra äta vid tandsprickning?

Min dotter har det jobbigt nu. Fick sin första tand igår. Hon gnäller hela dagarna och spänner sig emellanåt, man märker att det gör ont.
    Men nu är det så att hon knappt vill äta något. Dricker välling, äter lite gröt, rivet äpple och mosad banan. Mat totalvägrar hon.
    Jag blir så ledsen när hon inte äter för hon har precis haft magsjuka två gånger på rad och har gått ner i vikt.
    Är det pga tandsprickningen hon inte äter? Är det vanligt att de reagerar så?

• Svar på tråden Normalt att vägra äta vid tandsprickning?
  • Flickan och kråkan

Inte alls ovanligt att de inte vill äta vid tandsprickning. Sedan kan det vara riktigt trögt med mat efter att de tillfrisknat från sjukdom. Vår kille var riktigt dålig innan jul. I två veckor efter att han blivit frisk så fick vi knappt i honom något.....jobbigt. Sedan åt han för kung och fosterland efter det och tog ikapp allt sitt viktras. Matvägran kan ha så många olika orsaker.....jobbigt oavsett. Hoppas det löser sig för er snabbt. Försök att ge henne så mycket du kan av det hon vill ha. Är det tänderna som spökar går det över ganska snabbt

• Flickan och kråkan

Förresten. Pröva med sådan som är riktigt slätt och lättätet. Pröva exempelvis Hipps mat. Riktigt slätt, löst och snällt.

• Heidi1

prova att smörj lite flyttande alvedon där tanden håller på att sprika igenom en stund innan du ska testa o ge mat. alvedonet kan bedöva lite

Mamma till Citrina 061007 & Leia 080617
  • Lemonita

Tack för svaren.
    Idag har hon ätit lite mer men ändå inte som vanligt.
    Ja, jag ger bara mat utan bitar, gröt, smoothie och välling.

• Nadjis

Mixa lite fryst mango, det blir som isglass. Hjälpte mycket när vår son fick tänder och inte vill äta. Dottern har knappt reagerat på tandsprickning alls, mer än att hon blir lite gnällig.

• Bobbenn

Min dotter har varit likadan. Nu kommer tand 6 & 7 på en gång och hon äter bara gröt fruktpure, slät mat på burk (hipp midgröt med grönsaker från 6 mån) och dricker välling

Konstigt nog gillar hon att gnaga på knäckebröd? även majsbågar funkar

Hon blir 1 år om 9 dagar kan tilläggas.

Testa att ge en supp alvedon om hon verkar ha mkt ont. Hoppas det släpper snart Kram till er

lämna det bakomflutna före dig
Svar på tråden Normalt att vägra äta vid tandsprickning?