• allakantralla

När kan man åka till simhallen?

Jag undrar vid vilken ålder ni tycker att man kan ta med ett barn till simhallen? Alltså inte på babysim, utan bara för att bada.

• Svar på tråden När kan man åka till simhallen?
  • Repris

Vi var där första gången när min son var 14 månader. Vi satt i barnbassängen och han var lite rädd och avvaktande först, men sen gillade han det mycket!

Han kanske hade uppskattat det någon månad tidigare, men knappast tidigare än så.

• allakantralla

min son är bara 7 veckor än så länge, så det är inte riktigt dags ännu... men han gillar att ada otroligt mycket, liksom jag, så jag tänkte börja vänja honom vid simhallen så småningom.

• LinaRosell

jag har många vänner som åkt till simhallen några ggr med sin bebisar. Börjar vid kanske 3 månders ålder. De har inga badkar hemma så...=) Men det har funkat kanon!

• Anne69

Jag antar att du menar att bada i varm babybassäng/rehabbassäng??? Typ 32 grader??? Det kan ni göra direkt. Men ni kan inte bada i vanlig bassäng på länge än! Min 2½ åring klarar ca 45 minuter i vanlig bassäng, sen är hon blåfrusen. Och jag skulle aldrig ta med en bebis dit.

• allakantralla

Nej, jag menar inte rehabbassäng, utan vanlig simhall. På vår simhall finns en barnbassäng där vattnet är varmare, och jag skulle naturligtvis inte låta min lillkille bada tills han är blåfrusen. Av vilken anledning skulle du inte ta med en bebis?

Det jag tänker på är smittorisken, och att naturligtvis inte låta honom bli för kall, finns några andra skäl?

Anne69 skrev 2009-03-12 15:27:52 följande:
    Jag antar att du menar att bada i varm babybassäng/rehabbassäng??? Typ 32 grader??? Det kan ni göra direkt. Men ni kan inte bada i vanlig bassäng på länge än! Min 2½ åring klarar ca 45 minuter i vanlig bassäng, sen är hon blåfrusen. Och jag skulle aldrig ta med en bebis dit.
  • allakantralla

Det låter mysigt!

Har iofs badkar hemma, men skulle vilja kunna åka iväg hela familjen eller med vänner. Gjorde det mycket när min kompis dotter var liten, som ett trevligt sätt att umgås, men ingen av oss minns hur gammal hon var...

LinaRosell skrev 2009-03-12 13:47:16 följande:
    jag har många vänner som åkt till simhallen några ggr med sin bebisar. Börjar vid kanske 3 månders ålder. De har inga badkar hemma så...=) Men det har funkat kanon!
  • pussgurkan86

hur är det i pool och havet på sommaren?? kan dom bada då också eller är det för kallt då också??

• aspenbäck

Vi har gått på babysim sen han var 3 mån, de flesta simhallar brukar ha speciella dagar när det är lite varmare för de små. rekomenderar det de tycker att det är så kul och mysigt, men orkar bara i ca 20 min - halvtimme. Han är 8 månader nu och jag skulle inte bada med honom i en vanligt tempererad bassäng, men prova så märker du, tror att det är ganska så individuellt. Jag har kompisar som tidigt brukade åka och bada bubbelpool med sin lilla och hon älskade det.

• Bluebird6
    Svar på #8
    Hejsan..
    Vi ringde för att börja babysim i vår föräldragrupp. Ni var kursen full så hon berättade lite om hur de gjorde så vi kunde åka iväg med våra små själva.

De berättade att de helst vill att bebisarna är ca 3 månader när de börjar och väger över 4 kg.
    Se till att barnet är mätt & utsövt innan bad.
    Man ska tänka på att små barn inte kan reglera sin temperatur.
    Vattnet ska vara "minst" 34-35 grader & får inte understiga 32 grader. Alltså bara varnvattenbassänger för så små.
    Första gången kanske man badar max 10 minuter med bebis..

& max 30 minuter i varmvattenbassäng före 6 månaders ålder.
    Börjar bebis visa tecken som att huttra eller så gå upp direkt.

Så finns det varmvattenbassäng kan ni åka från 8 veckor, 4 kg o läkt navel.

Så sa hon som ledde dessa kurser iaf. Hoppas detta hjälpte lite..

Vi var på premiärbadet i måndags.
    Alwe, 10 veckor var i badet en kvart & älskade varje sekund..
  • Puma80
    Bluebird6 skrev 2009-03-12 19:05:26 följande:
    Hejsan.. Vi ringde för att börja babysim i vår föräldragrupp. Ni var kursen full så hon berättade lite om hur de gjorde så vi kunde åka iväg med våra små själva.De berättade att de helst vill att bebisarna är ca 3 månader när de börjar och väger över 4 kg. Se till att barnet är mätt & utsövt innan bad.Man ska tänka på att små barn inte kan reglera sin temperatur. Vattnet ska vara "minst" 34-35 grader & får inte understiga 32 grader. Alltså bara varnvattenbassänger för så små.Första gången kanske man badar max 10 minuter med bebis.. & max 30 minuter i varmvattenbassäng före 6 månaders ålder. Börjar bebis visa tecken som att huttra eller så gå upp direkt. Så finns det varmvattenbassäng kan ni åka från 8 veckor, 4 kg o läkt navel. Så sa hon som ledde dessa kurser iaf. Hoppas detta hjälpte lite.. Vi var på premiärbadet i måndags. Alwe, 10 veckor var i badet en kvart & älskade varje sekund..
    Precis vad jag har fått höra också, jag går på babysim och frågade faktiskt en av ledarna förra gången när man kan bada i vanlig bassäng eg.. Hon sa då att inte före året iallafall.. För de kan ju inte (som föregående talare sa) reglera sin temp själva..
    Ska heller inte bada i bubbelpool med de små liven eg. Beroende på vad de är för temp i den..
  • Linn Daggert

Min son var 3,5 månad när vi var och badade första gången. han gillade det:)

• allakantralla

Tack! Det var utförlig info! Ska kolla med vårt badhus hur varmt vattnet är, ska också ta kontakt med babysimledarna där och höra mig för. Tänkte inte på att jag kan göra det.

Kul med premiärbadet, och härligt att han gillade det!

Bluebird6 skrev 2009-03-12 19:05:26 följande:
    Hejsan.. Vi ringde för att börja babysim i vår föräldragrupp. Ni var kursen full så hon berättade lite om hur de gjorde så vi kunde åka iväg med våra små själva. De berättade att de helst vill att bebisarna är ca 3 månader när de börjar och väger över 4 kg. Se till att barnet är mätt & utsövt innan bad. Man ska tänka på att små barn inte kan reglera sin temperatur. Vattnet ska vara "minst" 34-35 grader & får inte understiga 32 grader. Alltså bara varnvattenbassänger för så små. Första gången kanske man badar max 10 minuter med bebis.. & max 30 minuter i varmvattenbassäng före 6 månaders ålder. Börjar bebis visa tecken som att huttra eller så gå upp direkt. Så finns det varmvattenbassäng kan ni åka från 8 veckor, 4 kg o läkt navel. Så sa hon som ledde dessa kurser iaf. Hoppas detta hjälpte lite.. Vi var på premiärbadet i måndags. Alwe, 10 veckor var i badet en kvart & älskade varje sekund..
Svar på tråden När kan man åka till simhallen?