• majbebis2009

Tilllväxtkontroll, någon som har erfarenhet av det?

Jag har fått en remiss för att göra ett ultraljud, tillväxtkontroll tror jag det heter. Jag är i v 32. Vad innebär tillväxtkontroll och vad kan orsakerna vara till att barnmorskan på MVC remitterade mig? Jag ligger strax under normalkurvan på SF, inget konstigt enl BM. Kan det ha med min ålder att göra? 38 år. Alla värden i övrigt var ok vid senaste besöket hos BM

• Svar på tråden Tilllväxtkontroll, någon som har erfarenhet av det?
  • norgesessan

Här jag bor får alla tillväxt UL (Malmö), och det är ett vanligt UL där allt mäts och de räknar ut den troliga födelsevikten...Det stämde inte i vårat fall dock, det blev 500gr. fel.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Rumpetroll

Alla i storsätt går på tillväxt UL i ca v.32. Själv ska jag på ett i v.33. Dom ska kolla så att bebisen växer som den ska :)

• KlasStures mamma

Kan ju vara för att du ligger strax under sf kurvan. Men som sagt här där jag går så får alla göra ul i v. 32-34. Så det kan ju vara rutin hos er också!

• norgesessan

Trodde det bara var i Malmö/Lund ungefär det var rutin....

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • MaijaO

Det är olika vilka rutiner de har, det kan vara så att de skickar alla som ligger under en viss storlek eller alla som tidigare fött små barn eller har ett visst blodtryck, det bästa är att du frågar din bm eftersom det är svårt att veta. Tillväxt ul är också som sagt var standard på vissa ställen.

• Cat73

Hej, jag har gravdiabetes och har varit på fyra st tillväxtkollar. Varför de skickar dig är nog för att du ligger strax under och att de vill dubbelkolla för säkerhets skull. Dom kommer att mäta huvudet, magen och lårbenet. De kommer också kolla på mängden fostervatten och en extra koll på några av barnets inre organ såsom hjärta magsäck mm. Anledningen till det är för att man lättare ser nu längre in i graviditeten att allt står rätt till. Detta har de gjort på mig varje gång. Sedan räknar det ut i % hur mycket mindre eller större (som i mitt fall) bebben är. Om jag inte missminner mig så är gränsen 20-25 % åt båda hållen normalt. Du får säkert gå en gång till efter några veckor för att ha något att jämföra med. Lycka till! PS glöm inte att be om bilder, man får det oftast inte om man inte ber om det /Cat73

• 71an

Hej! Vet du det är så att så fort man avviker det minsta från kurvan så blir man skicka´d på ett tillväxt u_ljud. Efter ett par veckor mäts det på nytt för att se att barnet växer och får tillräckligt med näring. Jag fick göra det på min sist födde son för jag liksom du låg under kurvan. Dem sa att jag hade en väldigt liten bebis i magen-knappt 3000 skulle den väga när den kom ut. Bebisen heter Albin och vägde sina prektiga 3570g! Stämmer ingen ting. Alltså inget att oroa sig över! Det kommer gå så bra så tror jag.
    Lycka till!

• majbebis2009

Tack snälla för era svar, känns lugnande. Bor i Stockholm och det är tredje graviditeten, har aldrig blivt erbjuden det tidigare och har inte hört att andra blivit det heller, bara om det varit komplikationer.

• MaijaO
    Svar på #6
    +\- 22% är normaldiffen.
  • lillgarden

Bara i Ängelholm man inte gör ett tillväxt UL känns det som... :S
    Känns som att det inte görs något här faktiskt annat än att mäta magen och lyssna på hjärtljud...

Ärligt talat känns alla besök hos BM så tråkiga faktiskt för det händer aldrig ngt nytt och det görs aldrig ngt annat än mäts och lyssnas....

• Starlight78

Sa inte BM det? Låter lustigt, då lär det ju vara rutin. Att man ligger under mittenkurvan är ju i allara högsta grad normlat så det kan det ju inte vara! Vet attdet är rutin i vissa län - inte i vårt, Blekinge, där är det ingen som går utan diabetes eller annan orsak (t ex minskat sf-mått, jag kom bara upp i sf 29 och gick nästan tiden ut=långt nedanför alla kurvor som finns, skulle varit normalt i ca v 30).

Vid tillväxtUL mäter dr huvud, armar, ben och mage och kör en beräkning - min dotter beräknades till ca 2700-2800 g och hon vägde när hon kom ut 3050 g!

• Taressa

Lite konstigt att bm inte sa något om det. Jag blev skickad på tillväxt-ul eftersom jag hela tiden legat på kurvan men plötsligt avvek. Sf-måttet hade krympt en cm. Det visade sig bara ha att göra med att bebisen lagt sig lite annorlunda i magen, kontrollen visade att allt var helt normalt. Men det är ju toppen att de kollar direkt, så att man kan vara säker på att bebben har det bra och får all näring den behöver.

Allt är säkert bra i ditt fall också. Se det som ett bonustillfälle att få se din bebis innan h*n kommer ut.

• Taressa

...och jag bor också i Sthlm, glömde jag ju att säga.

• ShoSho84

Jag gör också tillväxkontrollor och undrar lite om ni vet om det är normalt att liksom huvudet har växt men att bukmåttet visar -. Läkaren sa att det var normalt att huvudmåttet var +2 sen senast men bukmåttet -2...

• Purlan

Jag fick gå på tillväxtkontroll i v 35 pga att min SF-kurva planat ut. Allt verkade dock vara OK med bebisen. Är nu i v 37 och ska till BM imorgon, blir spännande att se om det hänt något.

• Maliu

Jag fick gå på tillväxtkontroll i v31+1 och 33+1 för att min kurva planat ut. Bebisens mått placerade henne dock precis perfekt på "normalkurvan" :)

• annavanste1

Jag fick också gå på tillväxtkontroll i v33 eftersom jag var så orolig att bebben inte växte som den ska.
    Mitt problem var att när jag var gravid med min son första graviditetn så gick jag upp hela 33kg, nu är jag i v37 (36+2) och har gått upp 8kg så pga. min oro blev jag skickad.
    Enligt Bm mätning så låg kurvan strax över mitten, men på ul kontroll så låg bebbens vikt strax under kurvan, enligt ul kurvan ska bebben väga 2200gr. men min vägde 2049gr. Normalt att man blir orolig men de sa till mig att det är helt normalt och att allt såg helt okej ut och att jag skulle sluta oroa mig.
    Då förklarade Bm och doktor för mig att de sista 4-5v. växer barnet ca 200gr. på 1v. och att fram till min Bf så borde bebben vara över 3000gr.
    Hur mycket det stämmer med vikten kan jag inte säga det kommer jag få veta när bebben kommer ut.
    Men lite lugnare blev jag i allafall efter svaren från Bm om att allt är okej med min bebis.
    Lycka till.

• godistroll

Jag fick gå på tillväxt ul pga att ja haft högt blodtryck. Här får man under normala omständigheter bara 1 UL och det är rutin i v 16-18.

Snart så.. Bf 13 mars!
  • Rumpetroll

Det verkar som att det bara är i Malmö man får ett andra RUL, På mitt första RUL i v.18 så fick jag redan då en tid till RUL i v.33. Här är det standard att gå på ett andra, det spelar ingen roll om du är helt frisk eller att allt är precis som det ska med barnet. Verkar konstigt att det kan vara så olika.

Svar på tråden Tilllväxtkontroll, någon som har erfarenhet av det?