Ska gifta mig - när skicka in namnändring?
Jag blir lite förvirrad om det här med att skicka in blanketten för namnändring.. Jag ska ta min blivande mans efternamn. När ska man skicka in blanketten egentligen?
Jag blir lite förvirrad om det här med att skicka in blanketten för namnändring.. Jag ska ta min blivande mans efternamn. När ska man skicka in blanketten egentligen?
När du vill....Har du helt bestämt dig så kan du skicka in den när du ansöker om hindersprövningen
När du skickat namnbytet så träder nya namnet i kraft efter vigseln då vigselförättaren skickat det sista.
Du får en bekräftelse hem i brevlådan sen att ditt namn är ändrat.
Så här står det på skatteverkets sida:
Efternamn vid vigsel/registrerat partnerskap
Ni som gifter er eller ingår registrerat partnerskap ska, enligt namnlagen, senast i samband med vigseln anmäla vilket efternamn ni vill ha i äktenskapet/partnerskapet. Anmälan görs till Skatteverket eller till vigselförrättaren på blanketten SKV 7831.
Ni kan välja mellan
-antingen ha den enes eller den andres efternamn som gemensamt efternamn
-eller att var och en behåller sitt efternamn från tiden närmast före äktenskapet/registrerade partnerskapet.
Som gemensamt efternamn får ni inte välja ett efternamn som en av er har förvärvat genom ett tidigare äktenskap/registrerat partnerskap.
www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html
Okej, då kan man alltså skicka in den redan nu.. Jag blev lite fundersam, för jag vill ju inte byta efternamn redan INNAN vigseln