• funfactory

Tack för ditt intresse, men nej tack.

Jag är väldigt aktiv i mitt arbetssökande och förra veckan skickade jag brev till några butiker här i stan. Jag skickade med CV och personligt brev. Hur som helst.

Jag fick precis post och har fått brev ifrån en av butikerna jag sökte förra veckan. De skriver:

" Tack för din intresseanmälan om att jobba hos oss"
    Vi har inga lediga tjänster och vi är inte behov av mer extrapersonal. Vår planering inför sommaren är också klar.

Vi får väldigt många intresseanmälningar (...) vi har inte möjlighet att arkivera ansökningar inför framtiden (...)
    Därför returnerar vi din ansökan.
    Tack för visat intresse bla bla bla..

Jag blir så irriterad. Mest för att jag fick tillbaka ansökan. Lönt, ville de inte ha mig kunde de ha slängt skiten. Det är ju inte så att jag blir glad och kan använda den ansökan till ett annat jobb (det står datum, den är riktad för just denna butiken) osv. Jag tar illa vid mig.

De får säkert många ansökningar och det är säker lika jobbigt för dem som för mig. Men ändå. Det tär på mitt tålamod i alla fall.

Någon mer än jag som reagerar så här?! Har ni varit med om det samma? Nu har jag skickat flera ansökningar till flera butiker, visst hoppas man på napp. Mitt syfte är att få ett sommarjobb eller helgjobb till hösten när jag studerar.

• Svar på tråden Tack för ditt intresse, men nej tack.
  • mamita

Men varför blir du irriterad, de har ju tagit sig tiden att tacka för ditt svar, förklara sig varför de inte kan anställa dig och dessutom skickat tillbaka dina handlingar istället för att kasta dem. Egentligen är du väl sur för att du inte fick jobb? jag kan inte se att de har gjort fel.

• funfactory

Det hade räckt med ett brev. Det känns onödigt att de skickar tillbaka hela ansökan som är riktad till dem. Nu kommer jag ju slänga det ändå.

Jag vet att min kompis också skickade intresseanmälan till dem för ett snart två år sedan och då fick hon erbjudanden på jobb efter ett halvår. Så de sparar ju visst ansökningar, men inte alla tydligen...

Det är väl klart att man blir besviken på att man inte får chansen att få ett jobb. Sist jag var arbetslös så gick det mycket snabbare och smidigare, nu är det svårt att ens få kontakt och svar ifrån jobben. Fler sökande på arbetsplatserna antagligen..

• funfactory

Lillakotten. Ja det är ju det enda positiva med det här haha, att jag fick svar. Många företag svarar ju inte alls tyvärr. Till de som inte svarar försöker jag påminna, men många lämnar inte ut sitt telefonnummer längre. Mailen verkar de inte läsa heller.

Ja, ja ännu är inte hoppet ute. Jag väntar svar ifrån Liseberg. Jag har gått på alla deras intervjuer och väntar på det "slutgiltiga" svaret så att säga. Men jag söker ändå fler jobb, jag vill ju hitta ett helg jobb som jag kan ha när jag studerar.

• Atamon

Jag håller med inlägg 1 och 2. Jag personligen har blivit mycket mer irriterad när jag inte ens hört något från de företag där jag har sökt arbete, varken via mail eller post. Jag har även varit på intervjuer där de sedan struntat i att höra av sig trots att de lovat, det är riktigt dålig stil. Jag tycker det var schyst av företaget och skicka tillbaka ansökan till dig och förklara läget.

• rosyposy
    funfactory skrev 2009-03-12 13:22:00 följande:
    Jag vet att min kompis också skickade intresseanmälan till dem för ett snart två år sedan och då fick hon erbjudanden på jobb efter ett halvår. Så de sparar ju visst ansökningar, men inte alla tydligen...Det är väl klart att man blir besviken på att man inte får chansen att få ett jobb. Sist jag var arbetslös så gick det mycket snabbare och smidigare, nu är det svårt att ens få kontakt och svar ifrån jobben. Fler sökande på arbetsplatserna antagligen..
    Men som du säger: det var två år sen, mycket hinner ändras på den tiden, de har säkert redan jättemånga intresseanmälningar som ligger så det vore onödigt att spara din och därmed låte dig tro att det finns en chans att de anställer dig...
    Helt klart är det fler sökande på varje arbetstillfälle idag, det heter ju inte lågkonjuntkur för att det är roligt liksom.
  • gormisen

Jag svarar alltid de som söker jobb hos oss. Om inte annat för att jag blir/blev skitirriterad när man inget hörde, samt det kan vara bra att visa upp på arbetsförmedlingen.... Sen tycker jag att man ska svara på brev. Kan du inte återanvända dina betyg, kopior på intyg osv vid nästa jobbansökan?

• funfactory

#6.

Självklart har det förändrats. Jag är inte korkad heller och tror att det är lågkonjunktur för att det är roligt. Jag förlorade mitt föra jobb pga detta.

Jag förstår dem och är glad att de hörde av sig, det är inte det som är problemet. Det är bara det att det gör ont att få tillbaka ansökan. Det hade räckt med brevet där de beskrev situationen.

• Lady Blue

Tycker inte du ska hänga upp dig på detta faktiskt.

• funfactory

#7. När jag söker jobb försöker jag anpassa mig till arbetsgivare. Därför är alla ansökningar unika. Jag har även skrivit datum, ort på alla dokument. Därför kan jag inte återanvända dem.

Svar på tråden Tack för ditt intresse, men nej tack.