• JeanneDArc

Klippte ner pion helt!

ja vi har inte bott här så länge och jag klippte ner alla döda blommor nyligen. Glömde att det stod en pion där. den är numera avklippt och jag hittar inte ens den i havet av avklippta döda växter. Överlever den tro? och om den gör det, kan man flytta den då? Den står helt fel.

• Svar på tråden Klippte ner pion helt!
  • ALJO

Det är helt ok, pionen borde synas snart, för den skjuter skott tidigt, och skall klippas ner på våren. Állt går att flytta (nästan) men pioner är en av dom växterna som är lite känsligare för det, dom dör inte, men kan stå och tjura ett tag. Gör det helst i höst (på våren går skotten så lätt av) och gräv upp en så stor klump ni orkar. Tänk på att inte plantera den djupare än den stått (tvärtom, nästan lite grundare, jorden sjunker ju ofta). Men jag tycker inte att man skall vara rädd för att flytta växter som står fel, hellre chansa än att gå och störa sig på nåt som står fel.

• JeanneDArc

Så man SKA alltså klippa ner pionerna på våren som jag har gjort? tack för hjälpen

• ALJO

Jajemän, alla vissna perenner skall klippas ner.

• Trynträ

Jag klipper alltid mina pioner på våren. Det som är dött är dött och sen kommer nya skott från jorden. Buskpioner kanske funkar lite annorlunda dock.

• JeanneDArc

ah vad skönt att höra! Jag läste nämligen någon annanstans att pinoer inte ens behövde beskäras så jag var tvärsäker på att den var stendöd nu. tack så mycket

• mamita64

Jag har en jättegammal pion i min trädgård.
    Den var gammal redan när jag flyttade hit för nästan 25 år sen.
    Jag ville få fler och tog och grävde av en bit, fick höra att nu had ejag ställt till det och det skulle inte gå bra.
    Men det gjorde det visst, nu har jag fyra stycken, har alltså grävt av fler bitar, och de växer och frodas. Visst tog det ett tag innan de började blomma men nu är de igång. Det roligaste med detta är att den gamla " mamman" blev som på nyttfödd och växte till sej jättemycket.
    Mina Bondpioner kommer med röda skott som sticker upp ur jorden redan i januari. Då brukar jag slänga på lite mer jord för att skydda dem.

• Fru Mjau
    JeanneDArc skrev 2009-03-15 19:08:16 följande:
    ah vad skönt att höra! Jag läste nämligen någon annanstans att pinoer inte ens behövde beskäras så jag var tvärsäker på att den var stendöd nu. tack så mycket
    Det var nog en buskpion du läste om. De har grenar som buskar (vedartade). Den vanliga pionen skjuter skott på nytt varje vår. Jag har också "snott" små knölar och satt ner och det har funkat för mig med.
Svar på tråden Klippte ner pion helt!