• VeraVera

Reklamation=Tillgodo?

Är jag ute och cyklar eller har jag helt rätt?

Min man köpte för ca 1 år sedan bestik på Indiska (totalt 1700
    dessa bestik har aldrig blivit använda föruton två gafflar och två knivar vid ett tillfälle. Samtliga bestik (24 delar) har nu rostfläckar på sig..Indiska påstår att jag bara kan få ett tillgodokvitto eftersom jag inte har något kvitto, MEN är det inte så att om de är fel på varan så ska du få tillbaka pengarna. Ska säga de med att prislapparna sitter kvar på skedarna och en tårtspade men inte på de andra bestiken

• Svar på tråden Reklamation=Tillgodo?
  • snillis
    Så här säger man på Lawline
    FRÅGA:  

Kan jag reklamera en vara utan kvitto?

SVAR:   Hej! 

Utgångspunkten är att ett kvitto inte är en värdehandling utan endast ett bevismedel. Det innebär att har man t.ex. förlorat kvittot men man på något annat sätt kan styrka det som framgår av kvittot eller i övrigt det som skall bevisas så är det tillräckligt. Det kan i sammanhanget nämnas att det är tveksamt om villkor där näringsidkaren kräver uppvisande av kvitto överhuvud taget kan göras gällande, åtminstone i de fall köparen är en konsument.
  • Isnogood

Tror dom har rätt att göra detta då ni inte har kvittot, tror även att dom faktiskt inte skulle behöva ge er något just pga att inget kvitto finns...

Många butiker gör så även om man har kvitto, just för att dom inte vill förlora inkomsten...

• VeraVera
    Svar på #1
    Men då styrker ju prislapparna (i brist på kvitto) som sitter kvar...
  • snillis

Så du har helt rätt, har man rätt att hävda fel i vara och således får reklamera så har de ingen rätt att ge tillgodkvitto.

Däremot kanske ni inte har rätt att häva köpet och få pengarna tillbaks utan säljaren har rätt att i första hand åtgärda felet. Sedan är det ju så att man måste reklamera i rätt tid för att ha rätt att hävda fel i vara.
  • VeraVera
    Svar på #4
    ja de ligger mig emot att de gått ett år men man har rätt att reklamera upptill 3 år
  • snillis

Ja, man har tre år på sig från att man köpte varan men man måste reklamera inom skäligt tid från det att man upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Är man konsument har man MINSt två månader på sig från det att man upptäckte felet.

Så det beror lite på hur ni har lagt fram det
  • VeraVera

Nu har jag pratat med konsumentverket och jag har rätt att få pengarna tillbaka!
    Alltid skönt att ha fakta bakom sig när man ska gå tillbaka med grejorna....

Svar på tråden Reklamation=Tillgodo?