• Anonym

Han vill inte vara tillsammans med mig längre men han vill att vi ska göra allt vi gjorde tidigare.. Hur skulle ni ha gjort?

Jag och min kille (eller mitt ex nu då..) har varit tillsammans i tio månader. Han har hela tiden haft problem med att jag har 2 barn men har väl gillat läget och vi har mest setts varannan vecka när jag inte haft barnen.
    Nu har situationen ändrats så jag har barn jämt utom varannan helg.
    Igår sa han att det inte känns bra. Han älskar mig med mår dåligt över situationen. Senaste veckorna har jag inte haft så stor fokus på honom för det har skett dödsfall i familjen och jag har börjat ett nytt jobb så tankarna har varit på annat håll.. jag trodde att han skulle se det för var det var och vänta tills det här lugnat ner sig lite men nu släppte han bomben igår att det är slut.

När han sagt det var han hur gullig som helst. Han sa att han känner sig lättad men som en skit som säger det här nu när jag har så mkt annat att tänka på förutom oss. Men samtidigt vill han vara ärlig mot mig och det är väl bra.. lite taskig timing bara..

Till saken hör att under vårt förhållande har jag aldrig känt mig 100% trygg med att jag har honom fullt ut. Han har stora problem med att binda sig och ge sig helt till mig. Han har också alltid sagt att han vill ha mig i sitt liv på nåt sätt. Nu förstår jag vad han menade. Han vill att vi ska fortsätta ses och göra allt vi skulle ha gjort, dvs umgås, festa, kolla film, älska osv.. Han klarar bara inte av att vara i ett förhållande.

Jag är förvirrad. Han vill ha allt men ändå inte ha mig. Hade jag inte varit så kär i honom som jag är hade jag sagt att det blir antingen eller, men nu kan jag inte tänka klart. Jag ska alltså välja mellan att ha det ungefär som tidigare, vilket jag tyckte funkade bra fast utan att vi är tillsammans då. Eller besluta mig för att vi inte ska ses annat än som vänner. Det senare förslaget känns konstigt eftersom jag verkligen älskar honom. Hur ska vi kunna umgås bara som vänner då, tänker jag. Ett annat alternativ är att bryta helt och det klarar jag inte just nu..

Vad skulle ni ha gjort? Jag tar tacksamt emot alla råd ni kan komma med.

• Svar på tråden Han vill inte vara tillsammans med mig längre men han vill att vi ska göra allt vi gjorde tidigare.. Hur skulle ni ha gjort?
  • AnneSophie

Jag hade nog faktiskt avslutat den relationen. Han verkar inte mogen nog att vara i en relation, och i synnerhet inte i en relation där det finns barn och en vanlig vardag.

moderatorsvart
  • SuzR

jo det är ju skitbra för honom, göra allt ni gör i ett vanligt förhållande men ta hänsyn och ansvar och den 'jobbiga' biten klarar han inte av. nehej du,ska man ha förhållande tar man hela paketet och inte bara godsakerna. mesigt av honom, han är inte redo för ngt förhållande om han inte kan ta del av allt. the nerve att föreslå ngt sådant! det hade jag inte gjort. han vill vara kk alltså?

• Tessideluxe

Jag hade definitivt brutit den relation ni har idag och sagt att antingen är ni ihop, eller så får han lämna dig ifred så att du kan komma över honom och gå vidare.
    Det finns liksom inget mellanting.

Vänskap mellan ex fungerar bara om BÅDA har gått vidare och man är överens om att man inte ska bli tillsammans igen. Det fungerar inte om den ena är ok med situationen och den andre är kär.

Du vet väl att du inte behöver träffa honom och göra allt han vill, bara för att han säger det. Ni är inte ihop längre. Du har inga skyldigheter gentemot honom, så känn efter vad DU vill.

• TuffaGreta

Varför ska du vara med en kille på hans villkor? Nä, det finns fler godingar där ute, välj en av dom i stället.

• Anonym
    SuzR skrev 2009-03-12 15:10:05 följande:
    jo det är ju skitbra för honom, göra allt ni gör i ett vanligt förhållande men ta hänsyn och ansvar och den 'jobbiga' biten klarar han inte av. nehej du,ska man ha förhållande tar man hela paketet och inte bara godsakerna. mesigt av honom, han är inte redo för ngt förhållande om han inte kan ta del av allt. the nerve att föreslå ngt sådant! det hade jag inte gjort. han vill vara kk alltså?
    Ja, det känns ju lite så. Han erkänner själv att han inte klarar av när det blir vardag. han säger att han älskar mig och vill att vi gör allt det vi brukar göra, dvs det roliga. jag vet att det ligger hos mig att besluta om jag vill vara kvar eller inte. Men det vore så mkt enklare om jag inte var kär.. fan
  • Anonym

Han vill egentligen inte bara vara kk. han vill att vi käkar middag ihop, reser ihop, umgås och allt annat... visst är det skumt. jag har aldrig stött på nåt liknande förut.

• Pirum

Vill du ha honom på de villkoren? Att du inte kan ställa krav på att han inte träffar andra, att inte kunna planera för framtiden (vad händer om han träffar en tjej han _vill_ binda sig med)? För han har ju varit rätt tydlig med vad han vill och inte. Han vill inte ha ett delat familjeliv med dig och dina barn, inte delat ansvar över huvud taget.

Fundera på hur du skulle må i längden av att leva på de villkoren. Fundera på hur du vill att din partner ska vara, hur du vill leva ditt liv och vad som är viktigt för dig. Om du kommer fram till att hans villkor funkar för dig så är det väl bara att köra, men jag tyder din tråd så som att du egentligen inte vill ha det så.

Var lite snäll mot dig själv i ett längre perspektiv och sätt gränser för din person. Vad som är acceptabelt och inte. Kanske är det bättre att sörja relationen som tog slut och mannen du älskar ett tag och sedan gå vidare?

I så fall ska du inte bry dig om att han vill ha kvar dig i sitt liv. Det är hans problem, inte ditt. Är du kär så är det bäst att bryta kontakten tills känslorna gått över. Det får du förklara för honom och se till att han respekterar.

Lycka till och jag hoppas du får må bra oavsett vad du bestämmer dig för att göra!

• Lequisha
    Anonym skrev 2009-03-12 15:20:08 följande:
    Han vill egentligen inte bara vara kk. han vill att vi käkar middag ihop, reser ihop, umgås och allt annat... visst är det skumt. jag har aldrig stött på nåt liknande förut.
    Du skriver att han inte klarar av en vardag. Men allt det du skriver däruppe är ju vardag? Äta middag, umgås osv....
    Han vill helt enkelt ha kakan och äta den. Får han som han vill har han ju dig helt och hållet, men är ändå fri att även träffa andra. Vilket faktiskt verkar vara det han är ute efter, eftersom det egentligen är den enda punkten som ändras. Att du inte kan ställa några som helst krav eller önskemål, eftersom ni ju inte är ett par enligt honom.
  • Anonym (Vet)

Jag kan slå vad om att han redan träffat en annan. Men vill hålla dörren öppen med dig ifall det skiter sig.

• Anonym (milliss)

Desvärre - i mina ögon verkar loppet vara kört!

OM du fortsätter på hans premisser - så kommer du att bli den stora förloraren! -

Du säger att du är kär i honom - DET kommer att ligga dig i fatet - lika bra att du påbörjar din sorgeprocess nu - o ger honom löppass!

du är värd så mycket mera!

Svar på tråden Han vill inte vara tillsammans med mig längre men han vill att vi ska göra allt vi gjorde tidigare.. Hur skulle ni ha gjort?