• M A Numminen

Mask, analklåda eller hemorrojder?

Födde ett barn för ett år sedan.
    Sedan dess har jag haft minskad känsel precis runt själva öppningen (som att vara bedövad fast med pyttekänsel) och har från och till en slags klåda, särskilt efter att jag gjort nr två, runt och precis på insidan.
    Kan gå veckor mellan obehagen.
    Det går över ganska snabbt, räcker med att torka sig lite längre och lite mer intensivt bara men håller i sig nån vecka eller längre.

Någon som har en susning viket det kan vara av ovan nämnda?
    Ingenting känns "ovanligt" på utsidan kan man ha inre hemorrojder?
    Mask borde väl kännas hela tiden?
    Analklåda, vad kommer det ifrån?

• Svar på tråden Mask, analklåda eller hemorrojder?
  • Anonym

Vad underligt, jag har det precis likadant. Har heller ingen aning om vad det är. Dock är jag livrädd för mask så jag har avmaskat mig och är ganska säker på att det inte är det.
    Men vad 17 är det?

• Anonym

Jag har en del erfarenhet av saken Små små sprickor innanför analöppningen! Väldigt vanligt men ganske jobbigt! Finns behandling, salva etc, fråga gyekologen!! Eller VC....

• Anonym (rosen)

jag skulle tro att det är sprickor i öppningen när man gjort nr 2 på toa ,hemorrojder brukar det vara lite ljust blod med på pappret vid torkning o gör ont kommer om man varit hård i magen längre tid,mask (springmask) kommer ofta med avföringen ut som små sytråds liknande kliar oxå i rumpan medicin finns recept fritt på apoteket o starkare av läkare .vet ej om detta hjälpte er men iaf nåt.

• M A Numminen

JAG ÄR INTE ENSAM???!!!
    Skönt på ett sätt, tråkigt bara att vi då är två...
    Det är ju stundtals rätt jobbigt, e man hemma är det okej men ibland kan det liksom "killa" otäckt en stund, efter toabesök exempelvis.

Önskar vi kunde få ett svar, så kanske man kan göra någotåt det?

• Anonym (masken)

Om du har mask så känns det hela tiden. Tro mig, man blir galen!

• M A Numminen

...fler svar hade kommit in innan jag hann skicka iväg inlägget, ska läsa dem nu

• M A Numminen
    Anonym skrev 2009-03-12 15:41:34 följande:
    Jag har en del erfarenhet av saken Små små sprickor innanför analöppningen! Väldigt vanligt men ganske jobbigt! Finns behandling, salva etc, fråga gyekologen!! Eller VC....
    Men det är PINSAMT!!!

Kan man inte typ beställa salva på nätet? *va löjlig jag känner mig nu*
  • Anonym (rosen)

Anonym (masken) skrev 2009-03-12 15:45:37 följande:

Om du har mask så känns det hela tiden. Tro mig, man blir galen!
    ja det är hemskt att ha det känns som det kryper o krälar (usch ursäkta) men det är vidrigt o ha det men tur att det går att bota.
  • Anonym (inlägg nr 2)

Jag tror på sprickor i analöppningen. Det verkar rimligt med uteslutningsmetoden. Tydligen finns det en kräm man kan köpa på apoteket, och apoteket finns ju numer på nätet också så man kan beställa.
    Får kanske göra det, 100 kr kostar den så hoppas att det hjälper.

Men jag trodde faktiskt att jag var i det närmaste ensam om det här. Som du säger TS så känns det ju ganska vidrigt och obehagligt. Inte vill man springa och klia sig i rumpan heller.

• Anonym (också)

Jag har också så. Jag tror på sprickor eller små sår. Ibland kan det blöda lite och det är väl troligtvis om det spricker lite mer. Jag har haft så i flera år av och till men jag har aldrig vågat köpa salva. Får vänta tills jag blir gravid och har stor mage, då känns det mer okej på något vis. Eller så köper jag på internet. När man väl ska komma till skott och göra något åt det går det över, det är därför det bara kan pågå.

• Anonym (Ingen mask?)

Å, jag känner också igen detta. För nån månad sedan killade det flera timmar under en kväll och jag var övertygad om att det var mask. (jag hade mask när jag var yngre men kommer såväl ihåg den obehagliga känslan) Jag blev livrädd att min son skulle ha smittats han med men jag såg inget i hans avföring heller.
    Men sedan dess har jag i princip inte kännt nåt. Kan detta bero på små sprickor innanför analhålet?? Det har jag aldrig hört talas om.

Svar på tråden Mask, analklåda eller hemorrojder?