• Mareldsbarn

NELLY! Måste betala för något jag inte har här hemma :-(

Hej! Handlade via Nelly i julas. Fick hem paketet inkl en faktura. Inga kläder passade så ajg valde att returnera dom genast. Tittade på räkningen som hade förfallodag 1 feb och postade kläderna. De skulle ju hinna in till Nelly innan förfallodagen så jag betalade aldrig ens räkningen.

Upptäckte nån dag senare att returnotan fanns på köksbordet. Mailade till Nelly om detta. Jag returnerade paketet i Nellyspåse där deras adress stod på och även min men någon mer info i paketet fanns ju inte förutom kläderna som låg i sina påsar. Till svar från Nelly fick jag detta;

Postat den: 2009-01-17 12:47:34
    Postat av: Peter [Nelly.com]
    Rubrik: RE: Missade returnotan!
    Hej!

Det kan vara svårt för oss att identifiera returen men jag har nu lagt in en notering på dig. Om du inte har fått tillbaka dina pengar inom 14 dagar ber jag dig att kontakta oss igen så att vi får reklamera det hela och ordna med återbetalning.
    Ha en fin helg!

NU, ett par månader senare får jag en räkning från Kreditor AB på summan från Nelly + påminnelseavgift. Jag måste betala räkningen inom ett par dagar för att inte hamna hos inkasso står det. Jag väljer att maila Nelly och fråga hur det kommer sig att jag har fått en räkning när jag har returnerat mina varor. Till svar får jag att det inte finns någon retur från mig.

Innebär detta att jag alltså måste betala 1343 kr för varor jag inte har här hemma?! Hur går jag tillväga nu?

• Svar på tråden NELLY! Måste betala för något jag inte har här hemma :-(
  • nano

Har du kvitto hos posten på att du har skickat dom? Om du har det så kan du bevisa att du inte har dom kvar annars vet jag inte.

• jassikan

Ev. returer/byten brukar ske på köparens risk. Brukar stå så i köpvillkoren hos många butiker på nätet.
    Hos många ska man även ta kontakt innan man skickar en retur. Och returen måste vara hos dem inom tiden för ångerrätten (minst 14 dagar).

Har du ett kolli id av något slag så borde det inte vara så svårt att se vart det är. Men om brevet/paketet inte går att hitta så är det nog inte mycket du kan göra tyvärr. Förutom att betala. Betalar du inte kommer ärendet att drivas vidare och det blir ju tyvärr bara dyrare och dyrare ju längre du väntar.

Visst är det trist, men förstår samtidigt att säljaren/företaget inte vill ta risken vid returer då de ej har kontroll på dem.
    De har rätt att kräva in betalningen, då de ej fått returen.

Om du skickat med vanliga Posten så gör en reklamation hos dem:
    www.posten.se/c/reklamera
    www.pts.se/sv/Post/Anmalan-av-saknade-brev/

har du tur kanske de kan hitta ditt brev/paket. Och om inget annat får du i varje fall tillbaka kläderna.
    Företaget är troligen inte villiga att ta emot retur så här långt efter (kolla deras villkor och/ eller fråga snällt om ditt paket/brev återfinns).
    I annat fall får du nog försöka sälja dem vidare på egen hand.

Håller tummarna för att du åtminstone får tillbaka varorna

• jassikan

Första meningen blev lite konstig.
    Menar att det är köparens (avsändarens) ansvar att se till att returen når fram till företaget.

• modestyonly

Ring dit och prata med dom! Dom borde inte ha fått in så många paket med exakt dom kläder du beställt! Verkar ju underligt att dom skickar till inkasso då du har mejlat till dom om saken!

Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
Svar på tråden NELLY! Måste betala för något jag inte har här hemma :-(