Oj, jag har massor av recept, här kommer en hel radda;
SNABBA KINANUDLAR ? 4 portioner 4 points
85 gr äggnudlar
2 tsk olja
1 tsk ingefära
3 msk soja
400 gr majs
250 g frysta wokgrönsaker
Koka nudlarna. Värm oljan i panna, lägg i ingefäran, sedan sojan. Woka grönsakerna och blanda sedan ner nudlarna.
SVAMPGRYTA STROGANOFF ? 4 portiner 2 points
225 gr svamp
2 tsk olja
1 msk pressad citronsaft
2 dl Kesella 10 %
hackad gräslök
Fräs svampen i oljan, droppa över citronsaften. Dra av pannan av värmen och rör ner Kesellan, blanda ordentligt. Krydda. Servera med pasta eller ris.
GUACAMOLE- 4 portioner 1 point
1 avokado
4 msk lättyogurt
2 vitlöksklyftor
salt
Mosa och blanda allt.
ROSTADE GRÖNSAKER - 4 portioner 2 points totalt
2 tsk olivolja
2 squash
1 aubergine
1 röd och gul paprika
2 tomater
2 msk balsamvinäger
1 tsk honung
½ tsk hackad basilika, färsk eller torkad
Sätt ugnen på 225 grader. Klä en långpanna i aluminiumfolie, droppa över 1 tsk av oljan. Skiva och klyfta grönsakerna, blanda oljan med vinäger och honung, droppa över grönsakerna och strö över basilikan. Ugnsbaka i cirka 15 min, blanda om ett par gånger under tiden. Servera genast.
TOMATSOPPA MED BÖNOR OCH PASTA - 4 portioner 4 points
2 morötter
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
6 dl vatten + 1 grönsaksbuljongstärning
6 dl tomatjuice
50 gr pasta av liten storlek
1 burk bönor cirka 420 gr
salt och peppar
parmesan
Hacka lök och morötter, fräs dem i en kastrull. Häll på buljong och tomatjuice, låt det puttra på svag värme under 10 min. Koka pastan i en annan kastrull. Lägg de avrunna bönorna och pastan i soppan och koka upp. Krydda och servera med osten.
SPARRISSOPPA - 4 portioner 1 points
1 burk sparris
3 dl höns- eller grönsaksbuljong av tärning
4 msk lättyogurt
4 skivor fullkornsbröd att servera till
Finfördela, typ mal, sparrisen i sitt spad. Blanda detta med buljongen i en kastrull. Sjud upp, lägg i sopptallrikar, servera en klick yoghurt i och servera med lättrostat bröd.
MOROTS OCH CITRONSOPPA ? 2 portioner 3,5 points
2 tsk olja
1 tärnad morot
1 tärnad potatis
1 hackad lök
4 dl buljong eller vatten
½ tsk torkad dragon
1½ dl lättmjölk
saften av ½ citron
TILL SERVERING:
2 msk lättyogurt
gräslök eller persilja
Hetta upp oljan, rör ner morot, och potatis, låt fräsa i några minuter och tillsätt 3 msk buljong. Sänk värmen och låt svettas i 12 min under lock, skaka då och då men undvik att öppna locket. Häll i resten av buljongen och krydda. Koka upp i cirka 15 min. Sila soppan genom en hålslev, eller mixa den slät, blanda i mjölken. Värm den och tillsätt citronsaften. Servera med en matsked yogurt och strö över grönt.
MINNESTRONE ? 3 portioner 3,5 points
2 tsk olja
1 hackad (röd) lök
½ hackad grön paprika
50 gr finhackad kålrot
50 gr fint skuren stjälkseleri
9 dl grönsaksbuljong
45 gr småpasta
1 msk tomatpure
½ tsk oregano eller mejram
100 gr tunt skivad squash
1 hackad tomat
100 gr bönor
riven parmesan
Hetta upp oljan, fräs lök, paprika, kålrot, selleri. Tillsätt 4 msk buljong, svettas i 10 min under lock, häll sedan i resten av buljongen. Koka upp och tillsätt pastan, tomatpure, kryddor, squash och mejram. Blanda ner bönorna. Servera med parmesan.
KYCKLINGSOPPA ? 2 portioner 4 points
1 hackad lök
1 hackad morot i lagom bitar
1 paprika
15 cm purjolök strimlad
1 kyckling/höns buljongtärning
1 grönsaks buljongtärning
1 burk krossade tom
lite sötningsmedel för att "bryta" syrligheten
ca 1 tsk soya
1 frp 250 ml matlagningsgrädde 7 %
200 g kycklingfile
Fräs lök och häll på tomaterna och buljongtärningarna. Ha i morötterna och låt koka ca 3 min. Ha sen i kycklingen och låt koka. När nästan kycklingen och morötterna är klara ha i purjolöken, paprikan och grädden. Koka lite till och smaka av.
SALTA MANDLAR - 4 portioner 4 points
100 gr mandlar
1 msk salt
1 msk vatten
Börja med att skålla mandeln:
Häll 1 dl vatten i en skål och hetta upp på full effekt i 1-1,5 minut. Lägg i mandlarna och fortsätt i 30 sek på full effekt. Vänta ett par minuter, häll sedan av vattnet och skala mandlarna. Lägg mandlarna på ett fat, tillsätt salt och lite vatten och rosta på full effekt 3-4 minuter. Rör om efter halva tiden. Låt mandlarna kallna och häll upp dem i en vacker skål.
MOROTSSOPPA 0 points
1 kilo morötter
2 gula lökar
lite salt och peppar
1 grönsaksbuljong
1 liter vatten
koriander efter smak.
2 vitlöksklyftor om man vill.
Skala och dela morötterna och hacka löken grovt. I med kryddor, buljong och vatten och låt det koka tills det är mjukt. Sen är det bara att köra med mixer.
FISKSOPPA - 4 portion 3 points/portion
6-7 potatisar (ca 500g)
1 bit selleri (ca 200g)
1 förpackning (500g) krossade tomater med vitlök
400g djupfryst sej, hoki eller tork
2 dl crème fraich
Skala och skär potatis och selleri i små tärningar. Koka upp de krossade tomaterna med 7,5dl vatten, 1 tsk salt och 1-2 krm peppar. Lägg i potatis och selleri och låt koka under lock ca 10 min. Halvtina och skär fisken i kuber. Lägg fisken i grytan och låt koka ytterligare 6-8 minuter. Smaksätt med fraichen med 2-3 krm salt och gärna 1-2 pressade vitlöksklyftor och 3 msk hackad persilja
PASTA I KRÄMIG SENAPSSÅS ? 4 portioner 6 points
200gr pastaspiraler
1 gul lök
1 krossad vitlöksklyfta
2 tsk olja
175 gr lätt creme fraiche
2 tsk senap
½ tsk oregano
salt
Koka pastan. Fräs löken och vitlöken i oljan. Rör ner creme fraichen, senap och oregano, salta. Blanda pastan och såsen.
PASTAGRATÄNG MED KÖTT - 4 portioner 6 points
200 gr pasta
4 dl lättmjölk
100 gr mjukost max 10%
1 msk olja
200 gr färsk skinka
1 squash
200gr broccoli
25 gr riven ost max 17%
Sätt ugnen på 200 grader. Koka pastan. Vispa ihop mjölken och osten i en kastrull, låt koka upp. Bryn den strimlade skinkan i oljan, lägg i de tärnade grönsakerna, låt allt fräsa. Lägg allt i en ugnsäker form. Låt pastan rinna av och blanda med såsen. Bred ut detta på grönsakerna, strö över osten och gratinera i 20 min.
TAGIATELLE CARBONARA ? 4 portioner 7 points
125 gr Kesella max 10%
1 ägg
2 dl lättmjölk
100 gr skinka
400 gr tagiatelle
nymald svartpeppar
Vispa ihop ägg, ost, mjölk. Tärna skinkan. Koka pastan, låt den rinna av. Blanda allt i en kastrull och värm upp. Servera med svartpeppar.
TOMATGRATINERADE MAKARONER ? 4 portioner 4½ points
250 gr makaroner
125 gr champinjoner
1 tsk olja
1 burk tomatkross
1 grönsaksbuljongstärning
2 tomater
caynnepeppar
50 gr riven ost 17% (1,5 dl)
Värm ugnen till 200 grader. Koka makaroner och låt dem rinna av. Fräs champinjonerna i halvor i oljan, häll i tomaterna och smula ner buljongen, krydda. Blanda såsen med makaronerna, lägg i en from och skiva över tomater. Strö över ost och gratinera i 20 min.
PASTA MED KRÄMIG FISK ? 2 portioner 6 points
70 gr pastasnäckor
250 gr fiskfile av vit fisk
2 msk vitt torrt vin
50 gr champinjoner
1 lite squash
1 tsk olja
125 gr Kesella 10%
Koka pasta, låt den rinna av. Skär fisken i tärningar, låt den sjuda i vinet. Skiva champinjonerna och squashen, fräs dem i oljan. Krydda. Blanda Kesellan med pastan, vänd ner grönsakerna och fisken, smaksätt och värm.
MAKARONSUFFLÉ ? 4 portioner 6,5 points
1 tsk olja till formen
2 msk ströbröd
90 gr makaroner (snabb)
2 msk lättmargarin
3 msk mjöl
1 tsk senapspulver
2 dl lättmjölk
60 gr ost
30 gr riven parmesan
2 äggulor
4 äggvitor
Pensla suffleformen och bröa den. Koka makaronerna. Blanda margarin, mjöl, senap, och mjölk i en kastrull och koka under rörning till en jämn smet. Blanda i makaronerna. Ta av plattan, rör ner ostarna, krydda och rör ner äggulorna. Vispa äggvitorna hårt, blanda i lite i taget i smeten, häll över i formen och grädda i 25-30 min. Servera direkt.
PASTASÅS MED TOMAT OCH TONFISK ? 2 portioner 7,5 points ink.pasta
2 tsk olja
2 hackade lökar
1 pressad vitlöksklyfta
1 röd hackad paprika
100 gr skivade champinjoner
1 msk torrt vin
200 gr krossade tomater
1 tsk mejram eller oregano
90 gr tonfisk i vatten
120 gr pasta ? grovare och större
(tonfisken kan bytas ut mot röda bönor)
Hetta upp olja, fräs lök, paprika och vitlök. Tillsätt 2 msk vatten och lägg i champinjonerna, tillsätt ev vin. Blanda ner tomatkrosset och kryddorna. Blanda ner tonfisken. Servera med pastan.
PASTASÅS MED BROCCOLI OCH CHAMPINJONER ? 1 portion 6 points ink.pasta
60 gr pasta tex snäckor
1 tsk olja
1 skivad salladslök
60 gr broccoli smått
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk riven ingefära
2 msk vatten
100 gr champinjoner skivade
1 msk kesella eller annan färskost
Koka pastan. Hetta upp olja och fräs lök, vitlök, broccoli, champinjoner och ingefära. Tillsätt vatten, krydda och rör ner osten. Servera direkt.
SPAGETTI MED BACONSÅS ? 4 portioner 4,5 points
2 msk smör
4 msk vetemjöl
6 dl lättmjölk
1 dl riven ost 10%
1 paket bacon
Stek baconet och låt det rinna av på papper. Stek mjölet i smöret, häll på mjölken. Låt puttra och tillsätt resten. Servera med spagettin.
PASTASÅS MED SKINKA ? 1 portion 1,5 points
6 skivor skinka
½ gul lök, hackad
1 burk krossade tomater
3 msk fraiche max 2 %
franska örter alt. Basilika och oregano
Blanda allt och koka upp.
PASTASÅS MED KELDA 2,5 points
1 Kelda ostsås
skinka
1 gul lök
ev. champinjoner och broccoli
Stek löken i lite vatten, stek de ev champinjonerna, häll på såsen. Lägg i skinkan och koka upp. Servera med pasta.
KRABBPASTA ? 4 portioner
ca 200 g krabbsticks
ca 300 g pasta, t ex tagliatelle
1 burk hela tomater, ca 400 g
2 dl vv fraiche franska örter)
Koka pastan. Låt tomaterna rinna av. Blanda tomater, fraiche, i en kastrull. Låt koka några minuter. Rör ner krabbsticksen i såsen och låt koka ytterligare 1/2 min. Servera med kokt pasta.
KRABBSÅS MED SOLTORKADE TOMATER ? 4 portioner
1 röd lök i klyftor
2 tsk margarin
6 väl avrunna soltorkade tomater
2 dl lättcrème fraiche
Salt och peppar
400 g krabbsticks
300 g frysta blandade grönsaker
280 g pasta
Fräs löken i margarin i en kastrull. Finfördela tomaterna och häll i kastrullen. Fräs i någon minut. Tillsätt ruccola, crème fraiche, salt och peppar. Låt grytan bli riktigt het. Avsluta med att röra ner avrunna kräftstjärtar. Låt inte koka mer. Servera med lättkokta grönsaker och pasta.
FÄRSK TOMATPASTASÅS ? 1 portion 0 points
5 tomater i kuber
1 hackad lök
2 skivade morötter
2 vitlöksklyftor
1 broccoli
Koka upp allt till en bra konsistens. Servera med pasta, ris eller couscous. Går bra att variera med att tex lägga i Gröna slaktarens korv.
BILLIG BROCCOLISÅS ? 1 portion 2 points
500gr broccoli
3-4 vitlöksklyftor
5-6 dl grönsaksbuljong
1 burk Minifraiche
Koka broccolin i buljonen, och pressa ner vitlöksklyftorna. Mixa såsen slät. Rör ner Minifraichen och koka upp. Smaka av med salt och peppar.
KOTLETT I CURRYSÅS ? 4 portioner 4 points
4 kotletter á 125 gram
1 pressad vitlöksklyfta
salt o peppar
1 tsk olja
SÅS:
2 tsk curry
½ finhackad rödlök
1 tsk färsk chili finhackad eller
1 krm chilipeppar eller cayennepeppar
1 tsk olja
2 dl köttbuljong från tärning
2 dl lätt kokosmjölk
2 msk Mango Chutney (Bombay Club, min favorit)
½ msk soja
1 tsk honung
2 msk vetemjöl
½ dl vatten
salt
Pressa vitlöken i oljan och smörj in kotletterna med detta. Fräs rödlöken i olja i en kastrull, salta lätt, tillsätt curry o chili. Tillsätt buljong, mango chutney, honung, soja och kokosmjölk. Låt koka upp under omrörning. Blanda mjölet i vattnet, tillsätt o koka upp såsen igen o låt sjuda ca 5 minuter. Stek kotletterna i en stekpanna, salta o peppra under tiden. Att smörja fettet på köttet har jag lärt mig av Oscar van den Hoogh, inget som ligger o bränner i pannan utan man får det där man vill ha det. Viktigt också att ta vara på det när man bara har 1 tsk till sitt förfogande.
PANNKAKOR MED VEGETARISK FYLLNING ? 4 portioner 4 points/port
2 ägg
2 dl vetemjöl
4 dl lättmjölk
½ tsk salt
2 tsk olja
FYLLNING:
20-30 skivade färska champinjoner
1 liten grovt riven squash
20 cm strimlad purjolök
3-4 dl böngroddar från burk
2 tsk olja
salt, peppar, soja
Vispa ihop äggen med hälften av mjölken och salt. Tillsätt mjölet och vispa slätt. Häll i resten av mjölken och oljan. Grädda 8 st tunna pannkakor i fettsnål panna. Hetta upp oljan till grönsakerna och fräs champinjonerna till all vätska kokat bort. Tillsätt squash och purjolök och fräs allt under omrörning tills grönsakerna mjuknat. Rör i böngroddarna och värm. Krydda med salt och peppar stänk över lite soja. Fördela grönsaksröran på pannkakorna och rulla ihop. Ät genast eller värm rullarna i 225 grader ca 10 min. Serveras med en tomat/löksallad.
KÖTTFÄRSRÖRA MED KORIANDER - 2 portioner 5 points
150 gram nötfärs
1 liten gul lök
1 liten grön paprika
1 dl majs
1½ msk tomatpuré
3-4 msk vatten
1 krm koriander
1 krm ingefära
salt, peppar
(1 msk kokosflingor)
2 dl kokt ris
Lägg färsen i kall panna, sätt på värmen och låt färsen ta färg. Hacka lök och paprika och blanda ner. Tillsätt majs, tomatpuré, vatten och kryddor. Låt puttra 5 min. Strö ev. kokos över vid servering. Ät med riset.
KARDEMUMMA-GRYTA ? 4 portioner 6 points
500 gram nötkött, ex ytterlår
1 msk flytande margarin
salt, vitpeppar
1 köttbuljongtärning el flytande fond
2 dl vatten
2 gula lökar
2-3 msk tomatpuré
½ krm vitpeppar
2-3 tsk curry
2-3 krm kardemumma
1 grön + 1 röd paprika
1 dl fraiche (8%)
1 dl lättmjölk
1 msk Ideal-mjöl
ca 1 tsk salt
100 gr ris
Dela köttet i mindre bitar och bryn i fettet i en stekpanna, lägg över i en kastrull. Slå över vatten och buljong. Låt koka ca 40 minuter. Skiva löken och lägg i grytan tillsammans med kryddor och tomatpuré. Låt koka ytterligare 20 minuter. Kärna ur och skär paprikor i bitar. Vispa ut mjölet i fraiche och lättmjölk. Tillsätt allt i kastrullen och koka ytterligare 10 minuter.
FLYGANDE JACOB PÅ VIKTVÄKTARVIS ? 4 portioner 5 points
4 färdiggrillade kycklingfiléer
2 bananer
2 dl fraiche max 8%
1 dl lättmjölk
4 msk chilisås
3 msk rostade solrosfrön
Fördela kycklingen i eldfast form. Skiva bananerna ovanpå. Rör ihop fraiche, lättmjölk och chilisås och häll över köttet. Strö över solrosfrön. Sätt in i 225 graders ugn ca 10-15 minuter till rätten fått lite färg. Servera med ris och sallad.
BROCCOLIGRATÄNG ? 1 portion 3,5 points
300 gram broccoli
100 gram purjolök
1 dl lättmjölk
1 grönsaksbuljongtärning
1 dl vatten
1 tsk vetemjöl
riven muskot, oregano, basilika
1 msk. 15 gram, smältost max 10%
1 bit baguette, ca 50 gram
Koka broccoli- och purjolöksbitar i lättsaltat vatten med ½ grönsaksbuljongtärning i 5 minuter. Lägg över i en ugnsform. Rör ut mjölet i mjölken. Värm mjölk, vatten och ½ buljongtärning. Krydda. Rör i osten. Småkoka ett par min. Häll såsen över grönsakerna. Gratinera 15 minuter i 200 grader. Ät baguetten till.
CAMBELL?S POTATISGRATÄNG ? 4 portioner 4,5 points
1 burk Cambells sparrissoppa
12 potatisar
2 lökar
några klyftor vitlök
Skiva potatis och lök och vitlök, blanda detta i en eldfast form. Häll över soppan blandad med lika del vatten. Grädda i ugnen på ca 200 grader till potatisen är mjuk och gratängen fått färg. Passar bra till lövbiff (2,5 p).
LÖVBIFFSGOTT ? 4 portioner 2,5 points
300 gr lövbiff
2 lökar
1 dl syltlök
1,5 msk senap
2 msk soja
1 köttbuljongsstärning
2 dl vatten
1 dl Mini Fraiche
salt och peppar
Skär lövbiffen i strimlor, hacka lökarna. Lägg i kött, lök och syltlök i en kastrull. Tillsätt senap, soya, smulad buljongtärning, vatten och fraiche. Rör om och låt småputtra 15-20 min. Krydda med salt och peppar.
NÖTRULLADER MED SKINKA ? 4 portioner 6,5 points
8 skivor lövbiff
8 skivor rökt skinka
salt och peppar
1 msk margarin
2 dl matlagningsgrädde
2 msk tomatpure
Lägg en skinkskiva på varje lövbiff, krydda, rulla ihop och fäst med tandpetare. Stek i stekpanna, några i taget. Lägg i alla rullader och tillsätt grädden och tomatpuré. Låt koka under lock i 10-15 min.
PIROGER MED OST OCH SKINKFYLLNING ? 8 st 4,5 points/st
1 pkt jäst 50 gr
2,5 dl ljummet vatten
1 tsk salt och socker
2 tsk olja
7 dl vetemjöl
FYLLNING:
30 gr riven ost 10%
6 skivor 75 gr rökt skinka
1 dl lökkeso
1 tsk oregano
1 ägg
Lös upp jästen i vattnet. Tag i salt, socker, olja och så mycket mjöl att det blir en blank deg, spara lite till utbaket. Arbeta degen väl och låt den jäsa 30 min under bakduk. Gör i ordning fyllningen medan degen jäser. Finhacka ost och skinka och blanda i tomat, keso och örtkrydda. Slå upp degen och arbeta igenom den. Dela den i 8 lika stora bitar. Kavla ut dem till runda kakor, lite större än tefat. Klicka på fyllningen lite vid sidan om mitten. Pensla längs kanten och vik över den tomma deghalvan. Tryck försiktigt ihop med gaffel men stick inte hål. Låt pirogerna jäsa ca 30 min.
Pensla med ägg och grädda dem 18 min i 225º.
Du kan naturligtvis göra pirogerna hälften så stora och servera dem till en god soppa.
SENAPSKYCKLING - 4 portioner 6 points/port
4 kycklingfiléer
2 msk fransk ljus senap
2 dl mini fraiche (5%)
1 dl riven lagrad ost (max 17%)
1 krm svartpeppar
1 tsk salt
potatis
Värm ugnen till 225 grader. Salta och peppra kycklingfiléerna och lägg dem på ett ugnssäkert fat.
Stek dem i ugnen i ca 15 minuter.Rör under tiden samman crème fraiche, senap och ost. Ta ut kycklingen ur ugnen och bred crème fraicheblandningen som ett täcke över kycklingbitarna.
Sätt in i ugnen igen i ytterligare ca 10 minuter. Servera med kokt pressad potatis och broccoli.
KYCKLING MED LIME/HONUNG/ROSMARIN ? 4 portioner 6 points/port
4 kycklingfiléer
2 msk olivolja
1 lime
1 vitlöksklyfta
1 tsk salt
svartpeppar
2 msk flytande honung
2 msk pressad lime
rosmarin
3-4 msk vatten
potatis
Platta ut filéerna lite med knuten hand. Blanda olja, rivet skal från limen, pressad vitlök, salt och peppar. Pensla marinaden över filéernas båda sidor. Hetta upp en stor stekpanna och bryn filéerna 3 ? 4 minuter på båda sidorna. Droppa honung och limesaft över filéerna och strö över rosmarin.
Häll vattnet i pannan. Låt sjuda under lock i några minuter på medelvärme tills kycklingen är klar.
Skär gärna ett snitt för att kontrollera att köttet inte är rosa. Servera med pressad potatis och någon god grönsak.
AFRIKANSK KÖTTGRYTA ? 4 portioner 3,5 points/port
480 g benfritt griskött, t.ex. skinka eller bog
Marinad:
2 gula lökar
2-3 vitlöksklyftor
4 hela kryddnejlikor
1 tsk kryddpepparkorn
1 tsk oregano
1 msk curry
1 dl soja
2½ dl tomatjuice
4 tsk olja
Strimla köttet. Skala och skiva löken. Pressa vitlöksklyftorna och krossa de hela kryddorna i en mortel. Blanda ihop alla ingredienser och lägg i köttet. Marinera i 6-12 timmar.
4 morötter
3 tsk vetemjöl
½ dl vatten
Skala och skiva morötterna tunt. Häll kött, marinad och morötter i en kastrull och
koka på svag värme under lock ca 20 min. Blanda mjöl och vatten till en redning
och rör ner i grytan under omrörning. Koka ytterligare 3-5 min. Servera med ris eller potatis och grönsaker, lägg till points för det.
RENSKAVSWRAPS ? 4 portioner 6 points/portion
1 paket renskav (ca 240 g)
2 msk flytande margarin
2 schalottenlökar
salt, vitpeppar
1 klyfta isbergssallad
2 tomater
4 msk gräddfil
2 msk lättfil
1 msk riven pepparrot
4 mjuka tunnbröd à 40 g
Stek renskav enligt anvisning på paketet. Hacka schalottenlöken, tillsätt denna till renskaven (som ska stekas nästan knaprig). Krydda med salt och peppar. Strimla salladen, hacka tomaterna. Blanda gräddfil, fil och pepparrot. Fördela renskav med lök, sallad och tomat på tunnbröden. Klicka på pepparrotsfil. Rulla ihop. Utmärkta till en utflykt, förpacka i folie eller plast.
KESOPAJ MED TOMAT ? 4 portioner 5 points/portion
Pajdeg:
2 msk flytande margarin
3 msk keso
1 dl grahamsmjöl
1½ dl vetemjöl
Blanda margarin och keso med de båda mjölsorterna. Tryck ihop degen till en boll och låt den vila kallt i ca 30 min. Kavla ut degen och klä en pajform, (23 cm i diameter). Förgrädda pajskalet i ca 10 min på 200 grader.
Fyllning:
6 tomater
1 tsk smulad dragon
250 g keso
1 liten gul lök
3 ägg
2 dl lagrad riven ost (max 17%)
2 tsk potatismjöl
vitpeppar
Skiva tomaterna och lägg dem i formen. Strö över dragon och vitpeppar. Blanda keso, finhackad lök, ägg, ost och potatismjöl. Häll blandningen över tomaterna. Grädda i 200 grader, ca 30 min.
PANNBIFF I UGN ? 4 portioner 3 points/portion
300 g nötfärs
½ gul lök
2 dl rårivna morötter
1 dl keso
½ tsk salt
2 krm vitpeppar
3 msk soja
Värm ugnen till 200 grader. Skala och finhacka löken, finriv morötter. Blanda färsen med lök, morötter och keso. Smaksätt med salt och peppar. Forma till fyra stora och ganska knubbiga biffar. Pensla ett ungsfat eller långpanna med soja. Pensla även biffarna. Stek dem sedan i ca 20 minuter tills de fått fin färg. Pensla ev. en extra gång med soja under stektiden.
FRANSK KÖTTGRYTA - 4 port 4 points/port
1 tsk flytande margarin
500 g oxköttgrytbitar
2 msk oxfond med rödvin (Touch of Taste)
1,5 dl vatten
1 röd paprika
8 schalottenlökar
10 champinjoner
1 dl matlagningsgrädde
1 dl lättmjölk
maizena
timjan, salt, peppar
Skär lökar och paprika i bitar och fräs tillsammans med champinjoner i en gryta. Lägg upp på fat och bryn sedan köttet i samma gryta. Häll på vatten och fond, låt koka under lock. Mot slutet av kokningen, tillsätt frästa grönsaker, grädde, mjölk och timjan. Salta och peppra och tillsätt ev mer fond. Red vid behov. Servera med ris och sallad.
KYCKLING I PLÅT MED POTATIS/TOMAT ? 4 portioner 4 points/portion
kyckling, valfri del
potatisar, valfri mängd
tomater, valfri mängd
3 msk timjan
1 pressad vitlöktklyfta
1 msk olivolja 3p
Gnid in kycklingen både invändigt och runt om med salt och peppar samt timjan (ca 2 msk).
Lägg i en större form. Blanda ihop lite olivoljan, lite pressad vitlök, timjan (ca: 1 msk) och salt. Runt kycklingen lägger du nu potatis i valfri mängd, även andra rotfrukter går bra. Pensla potatisen med blandningen.In med allt i ugnen ca: 1 timme, efter ca: 45 min lägger du även i tomathalvor som du också penslar med blandningen. In i ugn igen ca: 15-20 min. Vänd även på potatisarna.
MOROTSLASAGNE ? 6 portioner 6 points/ portion
12 lasagneplattor
2 små burkar eller 1 stor chilikeso
2 burkar krossade tomater + buljongtärning
tomatpuré
champinjoner
6-7 rivna morötter
1-2 hackade gula lökar
salt, peppar, persilja, oregano, vitlök
ev sambal oelek
2 dl riven ost, max 10%
Fräs morötter och lök i lite olivolja.Häll i tomaterna och krydda med salt, peppar och oregano. Låt puttra ca 10 min. Rör ner keson när tomatröran puttrat färdigt. Blanda ner persilja.Varva tomatsåsen med plattorna. Strö över riven ost. Ugn 225 grader i 30 min.
POTATISMOUSSAKA ? 2 portioner 5,5 points/portion
5-6 potatisar
½ dl buljong
150g nötfärs
1 gul lök
1 burk krossade tomater, gärna smaksatta
1 vitlöksklyfta
1 burk vv fraiche chili
2 msk fond
1 tsk basilika
Sätt ugnen på 225 grader. Skala och skiva potatisen och lägg i en ugnssäker form. Slå över buljong. Sätt in i ugnen i ca 30 minuter. Hacka löken och bryn i stekpanna tillsammans med färsen. Häll på krossade tomater, pressad vitlök, vv fraiche och fond. Krydda. Lägg detta över potatisen och grädda ytterligare 15 minuter.
LÖVBIFF MED SPARRISSTUVNING ? 4 portioner 4,5 points/portion
350-400g skivad lövbiff
5 dl färdigt pulvermos
vitsås för 4 pers
1 burk sparris
skivade tomater
sallad
Stek lövbiffen lätt och klipp köttet i ca: 5x5 cm stora fyrkanter. Lägg detta i en ugnsfast form. Gör en vitsås på 3 dl lättmjölk, 2-3 msk mjöl och 2 tsk flytade margarin. (Häll 2 dl mjölk i kastrull, häll på margarinet, blanda 1 dl mjölk med mjölet och häll på detta. Låt koka ihop under omrörning.) Salta och peppra. Dela sparrisen i ca: 2 cm stora bitar och häll i detta i vitsåsen. Låt koka ihop igen. Vill du ha mer sparrissmak så använd en del av spadet också. Häll stuvningen över lövbiffen.
Tillaga potatismoset enligt förpackningen. Spritsa el klicka detta över stuvningen i formen. Täck sedan allt med skivade tomater.In i ugn 200 grader ca: 15 min, till det bubblar i mitten så allt är varmt.
VITLÖKSKYCKLING MED PASTAWOK ? 4 portioner 6 points/portion
4 kycklingfiléer
2 tsk salt
2 tsk socker
1 tsk svartpepparkorn
2 pressade vitlöksklyftor
1 msk olja eller flytande margarin
Pastawok:
200 g tunn tagliatelle
1 paprika
100 g sockerärter
100 g minimajs
1 msk olja
1 tsk sambal oelek
1 dl vatten + ½ hönsbuljontärning
2 tsk kinesisk olja
Dela varje kycklingfilé i två delar så att var och en ger två tunna schnitzlar. Blanda salt, socker, grovt krossad svartpeppar och pressad vitlök. Gnid in kycklingfiléerna med det. Låt marinera i minst 30 minuter. Koka pastan enligt anvisningarna. Småfräs grönsakerna i oljan och smaksätt med sambal oelek. Tillsätt vattnet med buljongtärningen och sojan. Låt småkoka i några minuter. Blanda i den kokta pastan. Stek kycklingfiléerna i oljan. Servera pastan med grönsakerna och kycklingen tillsammans. Ha gärna en grönsallad till.
FRANSK KORVGRATÄNG ? 4 portioner 6 points/portion
10-12 kokta skalade potatisar
1 stånd fänkål
1 gul lök
örtsalt
1 bit middagskorv (ca 400 g) max 5 %
1 burk fraiche
2 msk dragon
2 msk oregano
2 msk persilja
2 tsk senap
1 pressad vitlöksklyfta
½ tsk chilikrydda
Sätt ugnen på 200 grader. Skiva potatisarna. Strimla fänkål och lök, koka strimlorna tillsammans 5 minuter i vatten. Häll av vattnet. Tärna korven. Varva eller blanda potatisen, fänkål, lök och korv i fettsnål tefalform. Strö lite örtsalt mellan varven. Rör ner senap, chili, pressad vitlök och örtkryddor i fraichen och klicka den över gratängen. Gratinera tills allt är riktigt varmt. Servera med en grönsallad, gärna blandad med tärnat äpple och gurka.
ITALIENS KÖTTFÄRSGRATÄNG ? 4 portioner 6,5 points/portion
400 g mager nötfärs
1 gul lök
½ msk margarin
1 krm mald svartpeppar
2 tsk oregano
2 tsk paprikapulver
2 msk tomatpuré
2 tsk kinesisk soja
1 tsk salt
2,5 dl vatten
8-10 medelstora potatisar
3 tomater
1 dl riven ost, max 17 %
1 msk oregano
Sätt ugnen på 225 grader. Skala och hacka löken. Stek köttfärs och lök i en stekpanna och tillsätt kryddor, tomatpuré, salt, soja och vatten. Skala och skär potatisen i tunna skivor. Bred ut skivorna i en smord ugnssäker form. Bred ut köttfärsen över potatisen. Skiva tomaterna och lägg dem ovanpå. Strö över oregano och ost. Grädda gratängen på nedersta falsen i ca 30 minuter eller tills potatisen är mjuk. Servera med en sallad.
KYCKLINGSPETT MED RISOTTO ? 4 portioner 5 points/portion
Risotto:
1 hackad gul lök
100 g färsk eller djupfryst spenat
2 msk smör
2 dl avorioris
5 dl grönsaksbuljong
½ tsk salt
2 krm peppar
Kycklingspett:
4 kycklingfiléer
½ msk olja
1 msk soja
Kycklingspett: Skär kycklingen i bitar. Blanda olja och soja till marinad och lägg ner kycklingen. Låt ligga i marinaden 1 timme. Trä upp på spett och grilla ca 5 minuter.
Risotto: Fräs lök och hackad spenat i smör i en kastrull. illsätt risgrynen och 4 dl grönsaksbuljong. Låt riset koka på svag värme utan lock. Rör om då och då. är vattnet kokat in efter ca 15 minuter, häll i ytterligare 1 dl grönsaksbuljong och fortsätt att koka under omrörning tills vattnet kokat in. Risotton ska vara krämig. Smaka av. Servera med tomat och lök sallad.
KASSLER MED SVAMP OCH PURJORÖRA ? 4 portioner 4,5 points/portion
400 gr kassler
200 gr champinjoner
1 msk smör
1 purjo
2 krm paprika
2 krm svartpeppar
2 msk pressad citron
½ buljongtärning
1 msk vetemjöl
4 dl lättmjölk
Skär svampen i mindre bitar och fräs den i smör i en kastrull. Strimla purjon och låt den fräsa med. Strö över paprikapulver och svartpeppar. Tillsätt citron och buljongtärning. Strö över mjölet och rör om. Späd med mjölken. Låt koka ca 5 minuter. Skiva kasslern och bräck (dvs stek på den) den i en stekpanna. Servera med pressad potatis och sallad.
KRISPIG PAJDEG 16 points allt
2 dl vetemjöl
2 msk flytande margarin
2 msk naturell yoghurt
1 msk vatten
1 krm örtsalt
Hacka ihop ingredienserna till en slät och mjuk deg. Kavla ut degen till en rund eller fyrkantig kaka och grädda den 3-4 minuter i 200 grader. Lägg på ingredienserna och grädda färdigt pajen 5-6 minuter eller vad fyllningen kräver.
PAJBOTTEN AV POTATIS 8,5 points allt
8 kokta potatisar
1 dl vetemjöl
1 msk olja
salt
Pressa potatisen och blanda samman allt till en jämn deg. Tryck ut degen i pajformen och grädda i 200 grader i 20 minuter. Lägg i valfri fyllning.
KYCKLINGLÅDA ? 4 portioner 3 points/portion
4 kycklingfileér
500 gr färska champinjoner
1 röd paprika
1 burk Cambell?s champinjonsoppa
Lägg strimlad stekt kyckling, i botten på en ugnsfast form. Stek färska skivade champinjoner lite lätt. Slå dem över kycklingen. Strimla en röd paprika och slå över.
Tag en burk champinjonsoppa,Campells, och blanda med vatten, som det står på burken. Slå detta över kycklingen. Ställ in allt i ugnen så att allt blir genomvarmt.
200 grader i 15-20 min. Servera med potatis eller ris och en sallad.
TACOKYCKLING - 4 portioner 4,5 points/portion
4 grillade kycklingfiléer
1 burk Tacosås (stor)
2 msk Tacokrydda
1 burk krossade tomater
2 dl Nachips
1 dl riven ost, max 10%
(Ev Gräddfil till serveringen)
Skär kycklingen i småbitar.Lägg i en ugnsfast form.Blanda tomater, tacokrydda och tacosås och
häll över kycklingen. Krossa Nachipsen och strö över. Strö till sist över osten. Ugn 200 grader ca 20 minuter. Servera med gräddfil och en sallad.
TOMATSÅS - 6 ? 8 portioner 0 points
1 tsk olja
1 stor lök
2 klyftor vitlök
1 msk socker
2 burkar krossade tomater
ev. oregano
Hacka löken och fräs den tillsammans med pressad vitlök i oljan. Häll i de krossade tomaterna och låt koka ett litet tag så att tomaterna får smak av löken. Ta av kastrullen från plattan och mixa såsen med stavmixer tills den är hel slät. Koka upp såsen och smaka av med salt, peppar och socker (ev. oregano efter smak). Om såsen är blaskig kan du låta den koka ett tag så att den del vätska kokar bort. Som bas i köttfärsås, med falukorv eller köttbullar och pasta, pizzasås, couscous och kyckling osv.
TORTILLAPIZZA ? 1 portion 8 points
2 tortillas mellanstorlek
1 port tomatsås
champinjoner
3 skivor skinka
1,5 dl ost
oregano
Lägg en tortillas på en plåt med bakplåtspapper. Bred hälften av tomatsåsen på tortillabrödet.
Lägg på resten av ingredienserna (lägg gärna till fler pointsfria grönsaker som t.ex. tomat.) Lägg på osten och häll över resten av tomatsåsen. Tryck på det andra tortillabrödet och häll på oregano. Servera med pizzasallad.
STARK KORVGRYTA ? 4 portioner 7 points/portion
1 förp. Knorrs chili con carne mix
ca 300 g lätt falukorv (9%)
4 dl vatten
3 dl ris
Strimla falukorven och stek den.Häll på chili mixen och rör ned 4 dl vatten. Servera grytan med ris och riven råkost.
LAX MED PASTA OCH CHILI ? 1 portion 7 points/portion
1 bit laxfile eller laxkotlett ca 120 g
1 dl fullkornspasta
½ dl viktväktarfraiche
2 msk söt asiatisk chilisås
Ugnsstek laxen med lite citron penslad ovanpå. (200 grader ca 15 min). Koka pastan. Blanda fraichen med chilisåsen och blanda ner i pastan när den är klar. Dela laxen i bitar och fördela över pastan och såsen. Servera med en grönsallad och ett gott bröd.
GRÖNSAKSGRATÄNG ? 6 portioner 2 points/portion
1 mellanstor squash
1 mellanstor aubergine
1 burk krossade tomater
2 ½ dl minigrädde (5-7%)
2 dl riven ost
2 vitlöksklyftor
Skiva squash och aubergine och fördela i en ugnsfast form. Häll på krossade tomater och grädde. Pressa över vitlöksklyftorna. Salta och peppra. Strö över ost och gratinera i ugnen, ca 200 grader till osten fått färg. Den här gratängen är jättegod att äta som den är till grillat eller en stark chorizo t.ex.
THAILÄNDSK GRYTA MED KOKOS ? 3 portioner 7 points/portion
3 dl jasminris
3 dl crabsticks/kycklingfilé
2 ½ dl kelda kokos
1 bit färsk ingefära (ca 1 - ½ tumme stor)
1 ? 3 vitlöksklyftor
Citronjuice
3 tsk röd currypasta
1 förp salladslök (ca 7 salladslökar)
1 buljongtärning
Strimla salladslöken och fräs tillsammans med fint hackad vitlök och ingefära. Lägg i crabsticksen/kycklingfilé och bryn lätt. Tillsätt currypastan. Häll på Kelda kokos och låt koka upp med buljongtärningen. Smaka av med citronjuice. Servera med jasminris.
VARM MACKA MED CHILI OCH KYCKLING ? 1 portion 6,5 points
2 skivor grovt rostbröd
½ kycklingfilé
2 msk chilisås
röd paprika
rödlök
tomat
2 skivor ost (10%)
Sallad:
Sallad
½ dl majs
paprika
tomat
gurka
Dipsås:
½ dl viktväktarfraiche
2 msk söt asiatisk chilisås
Stek kycklingen och fördela på en skiva grovt bröd. Lägg på tomat, paprika och lök och häll över chilisåsen. Lägg över 2 skivor ost och den andra brödskivan. Grädda i mackjärn eller våffeljärn. Skär i trekanter och servera med sallad och dipsås.
TACOPAJ ? 4 portioner 8,5 points/portion
Fyllning:
400g nötfärs (10%)
1 förp. Taco kryddmix
2 dl viktväktarfraiche
ca 1 dl tacosås (välj själv styrka)
2 dl riven ost (10%)
röd och grön paprika
lök
Pajskal:
2 dl kesella
2 dl vetemjöl
2 tsk margarin
Arbeta samman pajdegen och tryck ut i pajform. Förgrädda i 10 min, 200 grader. Stek köttfärsen och tillred med tacokrydda enligt förpackning. Fördela köttfärsen i pajskalet. Blanda fraiche, tacosås och ost och bred över köttfärsen. Lägg över ringar av paprika och lök. Grädda i 200 grader till osten fått färg. Servera gärna med en sallad på majs, sallad, tomat, paprika och gurka.
SMOOTHIE ? 1 st 1,5 points
½ banan
1 dl lättsockrad lätt vaniljyoghurt
3 dl frusna bär
Mixa alltsammans i mixer, matberedare eller med mixerstav.
Tips! Vill man ha sötare smoothie kan man tillsätta sötningsmedel eller socker. Byter man ut banen mot sötningsmedel så blir det 0,5 färre points.
SORBET ? 1 st 0 points
3 dl frusna bär
sötningsmedel
TONFISK MED BLANDADE GRÖNSAKER ? 4 portioner 3 points
2 tsk olja
1 krossad vitlöksklyfta
1½ dl tomatjuice
1 burk krossade tomater
125 g majs
125 g ärter
150 g kidneybönor
1 tsk örtkryddor
175 g tonfisk i vatten
6 salladslökar
salt och peppar
Fräs vitlöken i oljan, rör i tomatkrossen, juicen, majsen, ärterna och de avrunna bönorna. Krydda och låt koka på svag värme i 5 min. Blanda i tonfisken och låt den bli varm. Strimla salladslöken och lägg i den precis innan servering.
Serveras med ris, pasta, pita eller som röra till bakad potatis, lägg till extra points.
RÖKT FISK I GRÖNSAKSRIS ? 4 portioner 5 points
1 dl ris
2 dl grönsaksbuljong
1 lök
100 gr champinjoner
1 msk olja
300 gr rökt fisk tex makrill eller regnbåge
1½ dl ärter
2 tsk citronsaft
cayennepeppar
Koka riset. Skiva löken och champinjonerna, fräs dem i oljan. Lägg i riset och fisken delad i bitar, samt ärterna. Hetta upp och krydda.
TONFISKSÅS ? 4 portioner 2 points
Tonfisken kan ersättas med krabbkött som då bara ska värmas mot slutet
1 lök
1 msk olja
1 grön paprika
1 grön chili
2 vitlöksklyftor
1 burk tomatkross
2 burkar tonfisk i vatten
Fräs den hackade löken i oljan, strimla paprikan och chilin, hacka vitlöken och fräs med dem. Häll i tomaterna och den avrunna tonfisken. Koka 8 min på svag värme, rör om och krydda.
Servera med ris eller pasta.
FISKARENS PAJ MED MOS - 4 portioner 3½ points
400 gr vit fisk tex kolja, torsk
1 lök
MOS:
4-5 potatisar
1 dl lättmjölk
SÅSEN:
2 dl lättmjölk
2 tsk Maizena för ljusa såser
15 gr lättmargarin
cayennepeppar
Värm ugnen till 175 grader. Lägg fisken i en form. Hacka löken och lägg den på fisken. Krydda. Koka potatsien, låt den rinna av och mosa. Späd med mjölk och rör det luftigt. Koka upp mjölken till såsen, vispa ner redningen, och margarinet. Krydda. Häll såsen över fisken i formen, bred på moset ovanpå. Tillaga i ugn i 30 min. Servera med broccoli tex.
LAX MED CHAMPINJONER ? 2 portioner 4½ points
2 portionsbitar lax
100 gr champinjoner
2 tsk flytande margarin
1 dl lättmjölk
1 tsk Maizenaredning för ljusa såser
persilja, citronklyftor
Värm ugnen till 200 grader. Lägg laxbitarna i en form, krydda, täck med folie och grädda i 15 min. Skiva och fräs champinjonerna i margarinet. Vispa ihop mjölk och redning och rör ner i champinjonerna. Låt koka, krydda, häll såsen över fisken och garnera med citron och persilja.
TONFISK SUFFLÉ ? 3 portioner 7 points
2 tsk olja, till formen
2 msk ströbröd
2 msk lättmargarin
3 msk vetemjöl
2 dl lättmjölk
30 gr riven parmesan
200gr tonfisk i vatten
2 äggulor
4 äggvitor
lite citronsaft
Pensla formen och bröa den. Sätt ugnen på 200 grader. Lägg margarin mjöl och mjölk i en kastrull och koka upp sakta under rörning till smeten blivit tjock och len. Rör ner fisk, ost äggulor och krydda ? ställ av. Vispa äggvitorna hårt, rör ner lite vitevisp i smeten i taget, behöver ej blandas noga, vitan får synas. Skeda över till formen och grädda 20-25 min. Öppna ej ugnsluckan! Färdig när den är hög och gul ? servera omedelbart innan den sjunker. Servera med sallad.
150g lax
1 msk creme fraiche, 5%
2 msk citronsaft
dill
persilja
purjolök
champinjoner
Ta en tsk smör och gnid in på en bit aluminiumfolie. Lägg på laxen och ingredienserna (hackade och i ordningen ovan) ovanpå. Salta och peppra. Gör till ett paket och ställ in i ugnen på 225 grader i 20 min. KLART!
Serveras med potatis
Ansjovistorsk, 4 port, 6 points/portion
600 g fiskfilé, t ex torsk
1 liten ask ansjovisfiléer, ca 50 g
3/4 tsk salt
2 1/2 dl Milda minimat
1 msk ströbröd
2 tomater
1 knippa dill
potatis
Sätt ugnen på 225°. Låt ansjovisen rinna av men spar spadet. Finhacka ansjovisen och bred den över fisken. Salta och vik ihop filéerna om de är tunna. Lägg dem i en smord ugnssäker form. Häll över ansjovisspadet och grädden, strö över ströbrödet. Stek fisken i övre delen av ugnen ca 20 min. Hacka tomaterna och dillen. Strö det över fisken när det återstår några minuter. Servera med kokt potatis.