• Bimbo

Please HJÄLP! Ska köpa ett kedjehus ..Varmvattenberedaren har gått sönder..hur göra?

Vi ska inom några dagar besiktiga och skriva kontrakt på ?vårt? kedjehus, igår berättade mäklaren att varmvattenberedaren har gått sönder och att den måste bytas ut, vi kommer att tillträda vårt hus först den 1:a november. Hur tycker ni att man ska lösa detta? Säljarna kan ju inte bo i huset med en trasig varmvattenberedare, och vi vill inte betala, då husets badrum och kök måste totalrenoveras. Skulle vara bra att ha kvar pengarna till renovering, varmvattenberedaren kostar cirka 12 000:-

• Svar på tråden Please HJÄLP! Ska köpa ett kedjehus ..Varmvattenberedaren har gått sönder..hur göra?
  • uniMog

Det är ett fel som uppstått före kontraktskrivning, alltså anser jag att säljaren bör bekosta och/eller dra av på priset motsvarande kostnaden.

• Kejsarinna

jag håller med... om du ska köpa en bil.... och när du tittar på den en vecka innan du ska hämta den, då är den fin... när du sedan kommer efter en vecka och ska skriva kontrakt... om han då har krockat så skulle jag inte skriva på kontraktet i all fall... om nu skadan inte har blivit reparerad eller om han inte drar av den summa som jag anser vara tillräcklig för att jag ska acceptera skadan.

lycka till...

• Monstermamman

Nu vet ju inte jag hur det funkar men jag tycker att så länge ni inte har skrivit på nåt kontrakt eller flyttat dit så kan ni väl rimligvis inte behöva betala för nåt som har gått sönder?
    En sak kan ju vara om ni vill ha nån speciell varmvattenberedare som kostar mera, då kan ju ni gå imellan med pengar som skiljer den från en vanlig.
    Förstår du mitt resonemang?

• Bimbo

Mäklaren sa att i objektbeskrivningen så står det att pannan är i orginal, och menar att då måste man ta i beräkning att man måste byta ut den. Men nu när jag återigen läser objektbeskrivningen så står det ingenting om att pannan är i orginal....

• S vali s

Att varmvattenberedaren inte fungerar borde väl rimligen påverka priset på huset eller att den nuvarande ägaren byter ut det...

Vi har precis köpt hus o väntar på att få tillträda i början på okt., säljarna har haft lite otur eftersom både diskmaskinen o frysen gett upp. Vi hade redan skrivit kontrakt o betalt handpenningen så dom har givetvis sett till att byta ut desa maskiner, huset ska ju vara i det skick det var när man tittade/ skrev kontrakt.....

• Bimbo

Så då borde vi hävda att vi inte ska betala för den? Jag hade ev. tänkt att vi skulle dela på kostnaden? Dumt, eller?

• uniMog

Bimbo, ni kommer ju ha nytta av varmvattenberedaren så visst kan ni betala delar av den men JAG skulle inte betala nypris för något som någon annan kommer använda först. Ni vet ju inte hur de kommer behandla den.

När vi köpte huset hittades några saker på besiktningen som kanske inte nödvändigtvis var saker som säljaren kunde göra något åt men både de och vi ansåg det vara självklart att de skulle fixa det innan försäljningen.

• Bimbo

Moneysister; Har ni skrivit in detta i ert kontrakt att dem var ansvariga för att byta ut vitvarorna om dem går sönder? Eller är detta standard?

• S vali s

Det stod som "standard" i kontraktet, huset ska överlämnas i det skick som det befinner sig när man skriver kontraktet...

Svar på tråden Please HJÄLP! Ska köpa ett kedjehus ..Varmvattenberedaren har gått sönder..hur göra?