• entjej

extremt dålig smak och slemmigt saliv. bläää!!!

Någon som fått extremt dålig smak i munnen och mycket segt slem när ni varit gravida?

Jag är gravid och fick det i 14:e veckan, har haft så i sex veckor nu. Det är nästan outhärdligt. Står och spottar ut det äckliga salivet i timmar på kvällarna. Det är värst sent på e.m och kvällarna. Kan inte umgås med någon på kvällarna. Kan inte koncentrera mig på något annat. Är fruktansvärt. Står knappt ut!

Om någon haft som jag, fick ni någon förklaring av läkarna till orsaken. Kunde det åtgärdas? Hur länge hade ni det?

HOPPAS NÅGON KAN GE MIG RÅD!

• Svar på tråden extremt dålig smak och slemmigt saliv. bläää!!!
  • mamaciiita

Jag har haft en äcklig smak i munnen och slemmig/skummig saliv sen vecka 7 (nu i v.11) hoppas verkligen inte att det håller i sig mkt längre! Fick ingen förklaring av läkaren men han sa att det är vanligt och att det inte är så mkt man kan göra åt det..

Jag borstar tänderna ofta och har alltid nån minttablett eller liknande med mig.. Hoppas det inte luktar lika illa som det smakar..

• entjej
    Svar på #1
    Har du beläggning på tungan?

Jag hade lite dålig smak i början på graviditeten, dock inget slem då. Sedan vecka 15 blev det fruktansvärt med smak och slem. Trodde det var pga svampen men får inga tydliga svar av sjukvården. Hoppas det inte drabbar dig!

Jag borstar nog tänderna två timmar om dagen...
  • WickedCherrie

tugga tuggummi...Det är det enda som hjälper mig!!

• Maria K

Suga på citron skivor, brukar funka för smaken, slemmet vet jag inte.

• Fröken Juni

Hade så jag med, smakade smör i munnen jämt. Har ingen förklaring varför det blir så.

• Pumaaaan

Har också så... även slem... men jag tuggar tuggummi eller suger på nån karamell...

• entjej
    Pumaaaan skrev 2009-05-23 16:34:49 följande:
    Har också så... även slem... men jag tuggar tuggummi eller suger på nån karamell...
    Det funkar inte för mig, blir värre. Jag har antagligen nästan konstant reflux upp till munnen. På kvällarna spottar jag ca 7 gånger per minut... Mycket jag inte kan äta. Fick inte hjälp i tid. Alla var nonchalanta. Nu är det försent i grav. för magmunnen att läka. Fostret trycker upp. Fick det antagligen då jag låg ner 20 timmar om dygnet i ca fyra veckor innan det bröt ut i vecka 15. Tog också extra prog som mjukar upp magmunnen.
  • Pumaaaan

Ok... låter verkligen tråkigt. Då låter det ju som att du får leva med det - usch.. det är ju jätte jobbigt. Hoppas att det försvinner av sig själv efter ett tag, man kan ju alltid hoppas iaf.

• entjej
    Pumaaaan skrev 2009-05-24 17:12:12 följande:
    Ok... låter verkligen tråkigt. Då låter det ju som att du får leva med det - usch.. det är ju jätte jobbigt. Hoppas att det försvinner av sig själv efter ett tag, man kan ju alltid hoppas iaf.
    Jag tar dubbel dos losec så smaken har i stort sätt försvunnit. Fast magsaften kan ju fortfarande tryckas upp så därför får jag upp i munnen. Är första dagen i vecka 31 nu så det är min 16:e vecka med detta och får nog räkna med att ha det så minst hela graviditeten och några veckor till. Hoppas det läker då snabbt efter grav. Om det aldrig skulle gå bort så skulle jag inte klara att ta hand om barnet. Det är outhärlidgt detta. Undrar ju ibland om det är värt att ta dubbel dos losec, med tanke på fostret. Men hoppades ju det skulle gå att få bukt med när jag började för ca 6 veckor sedan. Men det var försent. Nu vet jag inte om jag vågar trappa ner heller, kanske blir ännu värre.
  • Pumaaaan

Jaa.. men kan du inte fråga läkaren då om det är okej? För om du mår "bättre" är det ju ändå värt det. Jag tänkte det måste ju finnas något du kan göra när du har fått ditt barn, alltså att en läkare hjälper dig med detta? För det måste ju vara hemskt. Det kanske finns något.. ge inte upp! Usch jag lider verkligen med dig!
    Kram!

Svar på tråden extremt dålig smak och slemmigt saliv. bläää!!!