Kan beläggning på tungan av plack och bakterie ge nästan outhärdlig smak?
Jag har beläggning på tungan och nästan outhärdlig smak. Jag fick positivt svar på svamp men det vet inte om det är den som ger den hemska smaken. Verkar inte som de tror det. Enligt dom har jag inte så mycket påväxt. Jag har dock påväxt på tungan, beigefärgade. Har surfat runt här och hittade nu att detta med bakterier under plack ger svavelhaltiga gaser bla när bakterierna bryter ner proteiner. Jag har märkt att det blir värre efter att jag ätit. Det blir också värre ju senare på dagen det är. De skriver mest om att det ger dålig andedräkt, inte dålig smak men som gravid kanske man är känsligare.
Har försökt få bort beläggningen i veckor med tandborste och tandskrapa. Det sitter dock fast. Enligt en sida jag var inne på stod det att vissa beläggningar behöver hjälp av tandläkare för att få bort.
Är det någon som fått hjälp av tandläkare för att få bort beläggning pga dålig andedräkt/dålig smak. Hur gick det till? Blev du bra efteråt?
Jag har iofs också otroligt äckligt slem på kvällarna. Vet inte varför det är på kvällarna. Överhuvudtaget har jag dock varit mycket mer still de senaste två månaderna bl a pga sjukskrivning i sex veckor så min salivproduktion har gått ner.