• Ninno

Ska en 3-veckors bebis kunna vända sig själv?

Min dotter blir 3 veckor gammal på lördag...
    Hon kan redan lyfta på huvudet själv och hålla det uppe ganska länge utan problem, det började hon med för ca 1 vecka sedan.
    Idag låg hon på mage på ett täcke på golvet och helt plötsligt så vände hon sig så att hon låg på rygg! Är inte det lite tidigt för det? Hon försöker dessutom krypa längre upp när hon ligger på mig, på mage, genom att spjärna emot med benen.

Hur är/var era 3-veckors bebisar?

• Svar på tråden Ska en 3-veckors bebis kunna vända sig själv?
  • norgesessan

min 5 veckors gör inget av det förutom att hon är rätt så stark i nacken...(kan inte hålla länge dock)

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Trollungen08

Min dotter lyfte huvudet o höll kvar det länge sen födseln. Hon vände sig om första gången när hon var 4,5 vecka. Alla barn är ju olika. En del är tidiga o en del börjar lite senare. Min dotter kröp o ställde sig upp o gick ut med möbler när hon avr 5 månader.

• mamma till lilla skrutt

Min son råkade vända sig några gånger i den åldern ( kanske för att han var så lätt och arg och stökig ), sedan vände han sig inte förrän han var 4 månader.

• Saifos

Min dotter vände sig från mage till rygg när hon var tre veckor och rygg till mage en vecka senare, men nu är hon 8 veckor och försöker knappt längre... Men hon har lyft huvudet stadigt sedan första veckan. Barn är ju som sagts ovan olika. Hon kröp också sådär, sambon kallar det "krypträning" ;)

• Brago

Ha ha var bara tvungen å skriva,,,min lilla tjej "padda" vände sig först gången när hon var tre månader. Nu är hon tio mån å hon har inte gjort ne sen dess. Hon sitter bara avskyr att ligga på mage därav hon kryper inte heller!

Zeth å Lillys mamma
  • Teskedsmamman

Vissa barn är snabba, min mellankille fokuserade blicken på magen redan, log på bb ett antal gånger när man busade med honom, han log även mot sköterskor så det var inte bara mot mig

Han vände sig någonstans där, runt 3 veckor, han lyfte huvudet och höll det själv och kollade omgivningen när han var en vecka...

Idag är han en hysteriskt normal 3½-åring.

Fick 3 killar på 3½ år ☆☆☆ tesked.blogspot.com/
  • JMM

min dotter vände sig flrsta gången när hon va 2v gammal :)
    hon är tidig med det mesta. är nu 6 månader och säger redan mamma och pappa! :)

• Dollheart82

De flesta barn kan absolut INTE vända sig vid 3 veckor, iaf inte medvetet dock kan det nog hända att de trillar runt

• nänänä
    Dollheart82 skrev 2009-03-13 20:50:56 följande:
    De flesta barn kan absolut INTE vända sig vid 3 veckor, iaf inte medvetet dock kan det nog hända att de trillar runt
    Ja, när de är så små kan de ju av misstag trilla runt, tror inte många gör det medvetet vid den åldern.
    Även kryprörelse är vanligt när dom är så små, men det tar oftast många månader innan dom börjar att krypa.
    Att vända sig är vanligast mellan 5-6 månader och det sägs att det är tidigt om dom gör det mellan 2-3 månader.
    Ja, vad är det då att göra det vid 3 veckor?
    VÄnder hon sig medvetet flera gånger per dag och rullar runt och så, ja då är hon extremt tidig.
    Men att orka lyfta huvudet när de är nyfödda, det är det många som kan, även om en del är några veckor innan de gör det.
  • Delicia

Ska och ska...det finns väl inga regler för det. De vänder sig väl när de är mogna för det. Jag skulle i alla fall inte bekymra mig för om det är tidigt eller inte.

• kvinna 86

de flesta kan INTE det. däremot så kan en del göra det men det är inte med meningen. min dotter gjorde det när hon var typ 1-2 månader men det var inte förrän senare hon kunde vända sig för att hon ville, inte för att hon råkade göra det

JMM skrev 2009-03-13 11:45:12 följande:
    min dotter vände sig flrsta gången när hon va 2v gammal :)hon är tidig med det mesta. är nu 6 månader och säger redan mamma och pappa! :)
    det är bara joller säkert :) tror inte hon säger det medvetet
  • norgesessan

Min dotter (6 veckor nu) sa faktisk ma igår Tänkte på tråden då

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • jajson

Min dotter på 6 veckor vänder sig till sidan när vi nattat henne på kvällen, somnar på rygg sen rullar hon själv över och sover på sidan hela natten. 6-8 timmar varje natt:) skrattar mycket och vill vara med hela tiden... älskar att ligga på magen och snacka och lyfta huvet de gjorde hon redan på bb, dom tyckte hon var väldigt tidigt utvecklad...

• JMM

kvinna 86 skrev 2009-03-16 12:00:20 följande:

de flesta kan INTE det. däremot så kan en del göra det men det är inte med meningen. min dotter gjorde det när hon var typ 1-2 månader men det var inte förrän senare hon kunde vända sig för att hon ville, inte för att hon råkade göra det

det är bara joller säkert :) tror inte hon säger det medvetet
    Nej det är inte bara joller. Jollrat har hon gjort tidigare än så. Hon kallar mig för mamma och sin pappa för pappa. Hon kan även säge hej, "hejå"=hejdå och vinka.
    Jag pratade också väldigt tidigt, när jag va 7 månader så det ligger nog i släkten ;)
  • danitra

Min son gjorde likadant. Men jag skulle knappast kalla det för att dom vänder sig, det är ju bara att luta sig lite för att tippa.

• Siili

Min son gjorde inte det riktigt så tidigt, utan vid 7 veckor. Dock hade han inte lätt att tippa över utan låg och kämpade och sparkade med benet tills han kom runt. Han hatade att ligga på mage. Kanske var det inte medvetet, men det såg så ut när han låg där och kämpade.
    Från rygg till mage dröjde det ända tills han var 4 månader.

• ssoooffii

min lilla flicka har me varit lika tidig o det har fortsatt hela tiden likadant =)

• ZanniZ Me

Nej du är väl snarare lycklig lottad om hon e så tidig.... min dotter va stadig i nacken redan från födseln. Men vända sig kan hon dock inte än.... tyvärr.... men det kommer... måste varit en uplevelse att se men det är inga fel på ditt barn för det.. ja skulle tro att hon bara va ivrig men att hon just klickade att OJ ja vände mig hehe nu ska ja göra det igen det tror ja inte hon tänkte.. utan det blev väl bara så.. nu kanske det dröjer tills hon gör det igen :)

Svar på tråden Ska en 3-veckors bebis kunna vända sig själv?