• entjej

Plack och bakterier? HJÄLP

Jag har beläggning på tungan och en nästan outhärdlig smak. De tog ett prov på beläggningen och fick ett positivt svar på svamp men det verkar inte som de tror att det är den som ger den hemska smaken.

Har surfat runt och hittade nu att detta med bakterier under plack ger svavelhaltiga gaser bla när bakterierna bryter ner proteiner. Smaken bllir värre efter att jag ätit. Det blir också värre ju senare på dagen det är. De skriver mest om att det ger dålig andedräkt, inte dålig smak. Jag är dock gravid och då är man väl ofta känsligare.

Har försökt få bort beläggningen i veckor med tandborste och tandskrapa. Det sitter dock fast. Enligt en sida jag var inne på stod det att vissa beläggningar behöver hjälp av tandläkare för att få bort.

Är det någon som fått hjälp av tandläkare för att få bort beläggning pga dålig andedräkt/dålig smak. Hur gick det till? Blev du bra efteråt?

Jag har iofs också otroligt äckligt slem på kvällarna. Vet inte varför det är på kvällarna. Överhuvudtaget har jag dock varit mycket mer still de senaste två månaderna bl a pga sjukskrivning i sex veckor så min salivproduktion har gått ner.

• Svar på tråden Plack och bakterier? HJÄLP
  • Neko

Har du kollat så du inte har vita grejer i halsen? De brukar lukta hemskt och ge fruktansvärd smak i munnen, sitter på halsmandlarna, ibland i gropar så de inte riktigt syns.

• mimmi 1

misstänker du svamp, bör det bli bättre om du dricker äppelcidervinäger, och så håller du "klunken" kvar inne i munnen ett bra tag, innan du sväljer....
    (inte koncentrerad, utan blanda som saft ungefär)

är det rena bakteriebeläggningar, så bör det bli bättre om du regelbundet gör munsköljningar med Listerine, eller cordocyl....

• entjej
    Neko skrev 2009-03-12 18:48:50 följande:
    Har du kollat så du inte har vita grejer i halsen? De brukar lukta hemskt och ge fruktansvärd smak i munnen, sitter på halsmandlarna, ibland i gropar så de inte riktigt syns.
    Efter tjat och bedjande fick jag komma till öron-näsa-hals expert som gick ner med kameran. Han såg inget annat konstigt än de vita beläggningarna på tungan då. Fast helt säker på att det var svamp var han visst inte heller.
  • entjej

mimmi 1 skrev 2009-03-13 13:21:19 följande:

misstänker du svamp, bör det bli bättre om du dricker äppelcidervinäger, och så håller du "klunken" kvar inne i munnen ett bra tag, innan du sväljer....(inte koncentrerad, utan blanda som saft ungefär)är det rena bakteriebeläggningar, så bör det bli bättre om du regelbundet gör munsköljningar med Listerine, eller cordocyl....
    Varför är äppelcidervinäger bra? Jag har undvikit vinäger i min diet eftersom det stod att man skulle undvika jästa produkter.

Jo, det är just det som är frågan...vad det är...är det candida är det inte så bra med alla munsköljningar. Inte de som innehåller sorbitol.
  • Mrs Moneybags

Man kan inte själv ta bort plack lika effektivt som en tandhygienist kan, så gå till en tandhygienist - man behöver ju inte röntga eller någonting eftersom du är gravid.
    Tänderna känns superrena efter ett besök hos t.h.

Den dåliga smaken kan jag tyvärr inte hjälpa till med...

• mimmi 1

ja, det är väl syran i det som neutraliserar ph-värdet i munnen... ungefär som att lingonsylt är bra när bebisar har "torsk" alltså svamp.... vet inte om lingonsylt funkar på en vuxen?

Men prata med läkaren igen... jag hade svamp i munnen en gång, efter genomgången penicillinkur... då fick jag ett läkemedel, flytande, som man sprutade in i munnen med en liten plastspruta, skulle ligga på tungan några minuter innan man svalde... det var bra, och svampen försvann....
    (då såg min tunga ut som du beskriver... tjock beläggning, dålig smak, och jätteolustigt!)

skölja munnen med wichyvatten är ju en annan huskur mot svamp i munnen...
    hur effektivt vet jag inte...
    och eftersom svampen frodas av sockerarter, så undviker man ju det... och då kommer ju motsatsen in i bilden.. det sura! äppelcidervinäger, tranbärsjuice mm.

Ju, hälsofil är ju också bra....

• RiaRa

Har du inte fått medicin mot svampen?

När jag gjorde en operation och fick svampbeläggning på tungan fick jag en medicin som heter mycostatin.
    Hjälpte direkt.
    Det är mycket lättare att tappa bort en sak, än att hitta den/ Nalle Puh
  • IWantCookies

Om beläggningen är på tungan och inte går att gnugga bort låter det som svamp. Det borde din läkare på VC kunna diagnosticera och behandla (Mycostatin heter läkemedlet). Förmodligen kan även din tandläkare göra detta, ring och fråga!

Är beläggningen på tänderna kan tandhygienist/tandläkare putsa bort eländet (mycket tandsten kan lukta dåligt).

I övrigt gäller noggrann tandborstning, fluortandkräm och ev bakteriedödande munskölj (corsodyl, listerine mm).

• entjej

mimmi 1 skrev 2009-03-13 19:41:36 följande:

ja, det är väl syran i det som neutraliserar ph-värdet i munnen... ungefär som att lingonsylt är bra när bebisar har "torsk" alltså svamp.... vet inte om lingonsylt funkar på en vuxen?Men prata med läkaren igen... jag hade svamp i munnen en gång, efter genomgången penicillinkur... då fick jag ett läkemedel, flytande, som man sprutade in i munnen med en liten plastspruta, skulle ligga på tungan några minuter innan man svalde... det var bra, och svampen försvann....(då såg min tunga ut som du beskriver... tjock beläggning, dålig smak, och jätteolustigt!)skölja munnen med wichyvatten är ju en annan huskur mot svamp i munnen...hur effektivt vet jag inte...och eftersom svampen frodas av sockerarter, så undviker man ju det... och då kommer ju motsatsen in i bilden.. det sura! äppelcidervinäger, tranbärsjuice mm.Ju, hälsofil är ju också bra....
    Okey, så du hade också dålig smak när du hade smak. Ingen har sagt till mig att det är ett typiskt symptom. De bara snackar om att man brukar ha ont också och ofta vara röd.

Jo, jag fick mycostatin. Men innan jag fick provsvaret tyckte sköterskan jag kunde spotta ut det "för säkerhets skull" eftersom jag är gravid. Jag tyckte det var jättehemskt det också. Den sliskiga medicinen var ju kvar i munnen i timmar. Tyckte inte du det var hemskt? Vad duktig du var som klarade av att svälja det. Vet inte om jag skulle klara av det. I varje fall som helst fick jag hudreaktion trots att jag inte svalde det och vågade inte fortsätta. Och så när alla låter så osäkra på om jag verkligen har svamp vill jag inte gärna chansa och ta mycostatin. Men att du också hade dålig smak är ju något som talar för att jag har det. Hade du något slem också? Det har blivit värre senaste veckan. Börjar bli orolig att jag har svamp i hela kroppen. Slemmet känns som det kommer från halsen. Och smaken känns också därifrån.

Ingen i sjukvården hjälper mig mer än nödvändigt. Får slåss för varje hjälp. Jag är helt slut. Är helt nere. De jag haft kontakt med verkar inte veta mycket heller och verkar utgå från att det kanske beror på graviditeten, fast de inte hört talas om samma problem förut eller ens har något teori om varför det skulle bli så vid graviditet. Är så ledsen. Nu när jag äntligen blivit gravid ska jag må pest av detta.Tack för att ni försöker hjälpa mig.
  • entjej
    SyrranS skrev 2009-03-13 19:45:26 följande:
    Om beläggningen är på tungan och inte går att gnugga bort låter det som svamp. Det borde din läkare på VC kunna diagnosticera och behandla (Mycostatin heter läkemedlet). Förmodligen kan även din tandläkare göra detta, ring och fråga!Är beläggningen på tänderna kan tandhygienist/tandläkare putsa bort eländet (mycket tandsten kan lukta dåligt).I övrigt gäller noggrann tandborstning, fluortandkräm och ev bakteriedödande munskölj (corsodyl, listerine mm).
    Jag har fått positivt svar på tungan om att där finsn candida albicans men så får jag samtidigt höra att man kan vara bärare utan att det är något fel. Jag har vita beläggningar men de verkar inte tycka det är jättemycket och därför osäkra. Tandläkaren hade tydligen bara sett en enda med svamp i mun nen. Jag blev mycket förvånad att hon inte sett mer. Iofs jobbar hon i folktandvården, är väl mest barn kanske. Beläggningeen är inte på tänderna.
  • IWantCookies

Förmodligen är din tandläkare nyutbildat, för svamp i munnen är inte så ovanligt. En äldre med erfarenhet kan ge dig säkrare svar antar jag.

Graviditet kan göra att man är mer mottaglig för svampinfektioner i slemhinnor, även om det är vanligare med svampinfektion vaginalt än oralt. Eller så orsakar det mer symtom och märks mer av den anledningen. Varför exakt vet jag inte, men graviditet i sig kan inverka på immunförsvaret och därmed ge mer spelrum åt irriterande små mikroorganismer.

Du har rätt i att många är bärare av candida i munnen utan att det ger symtom. Det är helt ofarligt. Nu verkar du ha symtom, vilka orsakar besvär. Eftersom mycostatin är helt ofarligt att använda under graviditet så skulle jag inte oroa mig. Min dotter fick svamp i munnen som nyfött och fick mycostatin förskrivet. Du behöver inte svälja om du inte klarar det, huvudsaken det ligger kvar på slemhinnan och gör sin verkan, trots att det smakar apa. Du berättar om en hudreaktion och ja det _kan_ ju bero på preparatet, men hur mycket var det? Om det inte var så mycket så kan du prova en gång till och se om utslaget återkommer. Alternativt sätta lite direkt på huden ex på underarmen, så ser du om det blir utslag under efter en stund.

På nyfödda användar man vischyvatten också för att bota svamp, minns inte vilken sort men googla så får du svar. Det ska vara mineralerna eller salterna i vattnet som har en svamphämmande effekt. Hur som helst tycker jag du ska prova med antingen vischyvatten eller mycostatin, och fungerar inte det så vänd dig till en distriktsläkare eller erfaren tandläkare.

Lycka till vännen och det låter som en klyscha men det bliiir bättre. Jag lovar

• entjej
    Svar på #11
    Hej!

Tandläkaren är inte nyutbildad. Hon är klinikchef och jag har haft henne i åtminstonde 10 år. Men hon hade ändå bara sett en enda person med svamp sa hon! Kanske är för att det är folktandvården och att det är mest barn, jag vet itne.

Vichyvatten har jag prövat i fyra veckor, det hjälpte inte. Inte heller att badda med bikarbonat utspätt i vatten. Har nu hittat en tandkräm med bikarbonat, verkar fungera lite grann, längst ut på tungan.

Saken med hudreaktionen är att om man tar den fullt ut så är den livshotande. Man kan få en reaktion med brännskador över hela kroppen. Jag tog ju bara 0,5 ml 2 gånger om dagen istället för fyra gånger om dagen 1 ml och svälja den...Och förutom att jag inte vill ha brännskador över hela kroppen så undrar man ju hur det skulle påverka fostret. Känns som det vore bättre jag fick en annan svamp- medicin även om den är klass B1 för graviditet. Jag är ju ändå i vecka 20 nu.

Men som sagt ingen i sjukvården bryr sig.

Tack för att ni bryr er!
  • entjej
    Svar på #11
    Tillägg: Jo, man får nedsatt immunförsvar när man är gravid och så ökar hormonerna risken för svamp. Och jag tog tyvärr progesteron i tarmen till v. 15 tyvärr. Det var då de sista veckorna det bröt ut. Egentligen skulle jag slutat v. 12 men fortsatte lite till för att jag fick en jätteblödning.

Så jag är väldigt orolig att jag har candida spritt i kroppen eftersom slemmet känns i halsen, speciellt efter att jag ätit och senare på kvällen. Men på morgonen innnan jag ätit känns det minst. Kanske för att candida då har fått mindre näring?

Jag tror det är candida och att jag kanske t.o.m har det i hela matsmältningskanalen. Därför tror jag att jag i så fall borde svälja mycostatin för att ge rätt effekt. Men visst jag skulle kunna börja på samma sätt som förut och se om jag får reaktion på hud och tandkött som förut. Även om jag bara har det på tungan tror jag inte det skulle räcka i mitt fall att bara ta in det i munnen en stund och spotta ut. Det är mest längst bak på tungan som man bara når när man sväljer.
Svar på tråden Plack och bakterier? HJÄLP