mimmi 1 skrev 2009-03-13 19:41:36 följande:
ja, det är väl syran i det som neutraliserar ph-värdet i munnen... ungefär som att lingonsylt är bra när bebisar har "torsk" alltså svamp.... vet inte om lingonsylt funkar på en vuxen?Men prata med läkaren igen... jag hade svamp i munnen en gång, efter genomgången penicillinkur... då fick jag ett läkemedel, flytande, som man sprutade in i munnen med en liten plastspruta, skulle ligga på tungan några minuter innan man svalde... det var bra, och svampen försvann....(då såg min tunga ut som du beskriver... tjock beläggning, dålig smak, och jätteolustigt!)skölja munnen med wichyvatten är ju en annan huskur mot svamp i munnen...hur effektivt vet jag inte...och eftersom svampen frodas av sockerarter, så undviker man ju det... och då kommer ju motsatsen in i bilden.. det sura! äppelcidervinäger, tranbärsjuice mm.Ju, hälsofil är ju också bra....
Okey, så du hade också dålig smak när du hade smak. Ingen har sagt till mig att det är ett typiskt symptom. De bara snackar om att man brukar ha ont också och ofta vara röd.
Jo, jag fick mycostatin. Men innan jag fick provsvaret tyckte sköterskan jag kunde spotta ut det "för säkerhets skull" eftersom jag är gravid. Jag tyckte det var jättehemskt det också. Den sliskiga medicinen var ju kvar i munnen i timmar. Tyckte inte du det var hemskt? Vad duktig du var som klarade av att svälja det. Vet inte om jag skulle klara av det. I varje fall som helst fick jag hudreaktion trots att jag inte svalde det och vågade inte fortsätta. Och så när alla låter så osäkra på om jag verkligen har svamp vill jag inte gärna chansa och ta mycostatin. Men att du också hade dålig smak är ju något som talar för att jag har det. Hade du något slem också? Det har blivit värre senaste veckan. Börjar bli orolig att jag har svamp i hela kroppen. Slemmet känns som det kommer från halsen. Och smaken känns också därifrån.
Ingen i sjukvården hjälper mig mer än nödvändigt. Får slåss för varje hjälp. Jag är helt slut. Är helt nere. De jag haft kontakt med verkar inte veta mycket heller och verkar utgå från att det kanske beror på graviditeten, fast de inte hört talas om samma problem förut eller ens har något teori om varför det skulle bli så vid graviditet. Är så ledsen. Nu när jag äntligen blivit gravid ska jag må pest av detta.Tack för att ni försöker hjälpa mig.