• Anonym (tonårsmorsa)

underhållsstöd 18-åring

Tvekade lite över var jag ska lägga tråden, relationsproblem eller ekonomi... Nåja.

Mitt äldsta barn blir snart 18, jag har gemensam vårdnad men h*n är skriven hos mig. Jag har fått underhållsstöd via FK sedan vi skildes för 10 år sen. Nu ska då barnet ha underhållsstödet själv, vilket vi diskuterat. H*n är med på att de pengarna behövs i hushållet precis som nu, h*n blir ju inte billigare i drift bara för att h*n blir myndig.

Det händer att h*n bor hos pappa flera dagar, ibland veckor i sträck. Jag har tidigare sagt att pappan får fylla i blanketten för avdrag på underhållet när barnet varit hos honom, men det har han inte gjort. Vi har nu en överenskommelse om att jag betalar honom 50kr/dygn som barnet är hos honom, vilket är mer än han skulle fått från FK.

Nu tycker han att eftersom barnet är hos honom så mycket så ska han inte behöva betala något underhåll alls. Han ligger på sitt barn ganska hårt om detta, vilket jag inte tycker är ok. Jag vill inte heller att barnet är hos honom så mycket, han har div problem som gör att det inte är någon bra miljö. Men barnet tar sig dit själv och blir kvar, kanske för att det är synd om pappa.

Pappan verkar tro att jag har massor av pengar för att jag har två underhållsbidrag, ett barnbidrag och ett studiebidrag... Jag blir så trött på detta. Jag har större lägenhet eftersom jag har två barn boende hos mig, försäkringar, utgifter för kläder, glasögon, mediciner, ALLT. Han betalar inget alls förutom underhåll. Idag mailade han (efter att ha fått se blanketten som ska fyllas i) "Jag tycker inte att denna blankett är riktig eftersom där står att han "bor hos endast en förälder". Så här står det på Fkassans hemsida:
    "Föräldrar är skyldiga att försörja sina barn tills de fyller 18 år, eller 21 år om barnet fortfarande går i skolan. Om ett barn bara bor hos den ena av föräldrarna ska den andra föräldern betala underhållsbidrag. Bor barnet lika mycket hos bägge föräldrarna (så kallat växelvis boende) behöver ingen av föräldrarna betala underhållsbidrag."

Men h*n bor ju inte växelvis!!! H*n är skriven hos mig och går i skola där vi bor. Det är jag som har allt vardagsslit och bekymmer och problem med skolan och jag blir så arg när han bråkar om detta.
    Jag har frågat barnet om h*n hellre vill bo hos pappa, men det vill h*n inte, just eftersom pappa har de problem han har.

Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget, mer än att beklaga mig... Kanske finns det ngn annan i liknande sits?

• Svar på tråden underhållsstöd 18-åring
  • Anonym

Varför skriver du h*n istället för han?

• Anonym
    Anonym skrev 2009-03-13 12:02:13 följande:
    Varför skriver du h*n istället för han?
    kan ju vara antinegn en son eller dotter det syftas på. Vill vara anonym som det verkar då situationen antagligen är känslig. h*n = Han eller hon
  • Anonym (tonårsmorsa)

Jag vill vara så anonym som möjligt och vill inte skriva han eller hon.
    Pappa har fortsatt ligga på och säger att barnet inte ska skicka in blanketten. Pappa vill alltså inte betala något för sitt barn, vilket jag tycker är bedrövligt. Jag och barnet har i alla fall bestämt att vi skickar in blanketten ändå, så får pappan bråka med FK istället.

• Anonym

Stå på er! Pluggar h*n fortfarande och är skriven hos dog är det ju ganska svart på vitt tycker jag att pappan MÅSTE fortsätta betala... bara snällt sedan att ni löst dagarna h*n är hos pappan privat utan FK.

• Anonym

Eftersom barn är 18 år så måste h*n själv fylla i en ansökan om förlängt underhållsstöd och skicka in till FK. Sedan får pappan fylla i en blankett om umgängesavdrag för de dagar som barnet vistas hos pappan och skicka in den blanketten till FK så sköter dom avdragen.

• Anonym (tonårsmorsa)
    Anonym skrev 2009-03-13 13:33:33 följande:
    Eftersom barn är 18 år så måste h*n själv fylla i en ansökan om förlängt underhållsstöd och skicka in till FK. Sedan får pappan fylla i en blankett om umgängesavdrag för de dagar som barnet vistas hos pappan och skicka in den blanketten till FK så sköter dom avdragen.
    Det har jag försökt berätta för honom, men han tycker inte om blanketter... Så jag är snäll och ger honom pengar när barnet är där. Tydligen tycker han att det räknas som växelvis boende att barnet är där då och då, men det tycker inte jag.

Vi ska fylla i blanketten så får han bråka med FK istället. Han har ingen anledning att förvänta sig att han ska slippa betala helt plötsligt!
  • Anonym
    Svar på #6
    Om pappan tycker att det är för jobbigt att fylla i blanketter så får han väl avstå från att göra umgängesavdrag. Det är ju upp till honom om han vill göra detta avdrag eller inte. Vill han göra det så får han fylla i blanketten och skicka in den till fk. I annat fall så blir det ju inget avdrag.
  • Knasis
    Svar på #6
    Orkar/vill han inte fylla i blanketten för umgängesavdrag så är det ju upp till honom. Det ligger ju i hans intresse att blanketten kommer in. Du kan ju bara ta det lugnt och tacka för hans lathet isf....
    Inte ska du behöva betala honom för att barnet är hos honom! Men om barnet däremot bor hälften av tiden hos var och en av er så borde ju inget underhåll alls betalas ut..
    Jag behöver inte inledas i frestelse. Jag kan gå själv.
  • mirakelasta

Prova att skriva upp vad ´din tonåring kostar i månaden och säg att då ska han vara med och betala hälften. För att han inte betalar underhåll innebär ju inte att kostnaderna för tonåringen för hans del tar slut.

Sedan hade jag inte betalt honom något alls de dagar tonåringen väljer att vistas där. Oavsett mannens probblematik så är ni skilda och det är hans ansvar att göra avdrag via försäkringskassan om han så önskar.

• Anonym

När barnet fyller 18 år och själv måste ansöka om underhållsstödet så blir det lätt problem. Har varit där själv med två barn som dels tvekat att ansöka om stödet eftersom det varit "synd" om pappa som enligt honom själv har så dåligt med pengar. Dels har de ansett när de ändå ansökt att pengarna har varit deras egna för inte kostar de väl så mycket här hemma. De bara äter mat och bor och det kostar väl inget för mig som är mamma.

Hoppas att det löser sig för dig ts!

• Anonym (tonårsmorsa)

Bråket fortsätter. Pappan har nu fått för sig att han har betalat 100% av kostnaderna för barnet i alla år... Han förstår inte att en tonåring kostar mer än 1274.- i månaden! Det sorgliga i det här är att han nu har sagt att han ska betala direkt till barnet och ligger nu på stenhårt för att slippa betala. Vad ska jag göra? Barnet säger "måste jag prata med honom?" och det här förstör verkligen deras relation. Han tror att barnet får pengarna för att ha kul för.

Vad gör man? Barnet säger "ja men vi väntar och ser om han betalar, gör han inte det så ringer vi FK". H*n är klokare än sin far...

Fadern vill inte diskutera det här med mig och verkar allvarligt tro att jag bara roat mig för pengarna hittills.

• Anonym

Anonym (tonårsmorsa) skrev 2009-03-27 16:58:02 följande:

Bråket fortsätter. Pappan har nu fått för sig att han har betalat 100% av kostnaderna för barnet i alla år... Han förstår inte att en tonåring kostar mer än 1274.- i månaden! Det sorgliga i det här är att han nu har sagt att han ska betala direkt till barnet och ligger nu på stenhårt för att slippa betala. Vad ska jag göra? Barnet säger "måste jag prata med honom?" och det här förstör verkligen deras relation. Han tror att barnet får pengarna för att ha kul för. Vad gör man? Barnet säger "ja men vi väntar och ser om han betalar, gör han inte det så ringer vi FK". H*n är klokare än sin far... Fadern vill inte diskutera det här med mig och verkar allvarligt tro att jag bara roat mig för pengarna hittills.
    Underhållsstödet ligger på 1.273 kr/månad och är en minimisumma som är det minsta som umgängesföräldern måste bidra med. Det är bara att skicka in en ansökan till FK så sköter dom kontakten med pappan och betalar ut underhållet till barnet. Risken man tar med att vänta är att man blir utan pengar. För FK kan bara betala ut en månad retroaktivt, dvs. från en månad innan man ansökte om underhållsstöd. Jag väntade och trodde att pappan skulle betala och gick miste om flera månaders underhåll eftersom han aldrig betalade. När jag skickat in ansökan till FK tog det ca 6 veckor sen kom pengarna och det har flutit på utan problem sedan dess.
  • Anonym (tonårsmorsa)

Grejen är den att vi redan skickat in blanketten, men att FK tydligen vänt sig till pappan och undrat om han vill betala direkt till barnet istället. Men vi ger honom bara en chans, sen ringer vi FK.

• Anonym (tonårsmorsa)

Jag blir så trött... Han bara fortsätter och fortsätter tjata om detta. Han ringde nyss, kl 4 på morgonen! Barnet var vaket, men jag blev väckt. Barnet vill INTE prata med honom. Han vill inte prata med mig. Han verkar inte fatta att han förstör relationen till sitt barn på kuppen.
    jag tycker det är märkligt att inte FK tar detta fastän blanketten är inskickad.

• Anonym

Anonym (tonårsmorsa) skrev 2009-03-29 04:42:12 följande:

Jag blir så trött... Han bara fortsätter och fortsätter tjata om detta. Han ringde nyss, kl 4 på morgonen! Barnet var vaket, men jag blev väckt. Barnet vill INTE prata med honom. Han vill inte prata med mig. Han verkar inte fatta att han förstör relationen till sitt barn på kuppen. jag tycker det är märkligt att inte FK tar detta fastän blanketten är inskickad.
    Hade samma problem med mitt ex och fk tyckte vi skulle lösa det själva. Men jag informerade fk om att det inte fungerade och då fick vi underhållet direkt från fk. Så om ni till fk säger att ni vill pröva på att få underhållet direkt från pappan så får ni inga pengar från dom men om ni säger att det inte funkar att sköta detta själva så får ni pengarna. Stå på er mot fk!
Svar på tråden underhållsstöd 18-åring