• Fannsan

Mina kontaktlinser skaver!

Det är inte jämt och ständigt men ibland skaver mina linser väldigt mycket och liksom "bränner" i ögonen.. När jag ska ta ut dom sitter dom ibland som fastklistrade i ögonen...

Nån som har samma problem eller vet vad det kan bero på?

• Svar på tråden Mina kontaktlinser skaver!
  • tingi

låter som att du har problem med torra ögon. vad har du för linser nu? finns sorter som passar bättre ihop med torra ögon..

• Jensan1979

Jag hade också problem med det i början, men då fick jag prova ett annat märke. Idag använder jag focus dailies och har inga problem alls. Sen använder jag ibland ögondroppar, om jag vart ute i blåst eller vart i torr luft mycket.
    Det kan ju vara värt att prova iallafall
    Lycka till!

• tingi
    Svar på #2
    Fannsan skrev 2009-03-12 19:52:14 följande:
    Jag har biomedics 55 evolution..
    gå till en optiker och be att få pröva en silikonhydrogellins. dom "tar" inte lika mkt vätska från ögat som "vanliga" linser gör. eller så kan en endagslins vara att föredra då dom är tunnare. plus att silikonhydrogellinser och endagslinser släpper igenom betydligt mer syre till hornhinnan än vad dina nuvarande linser gör.

optikern kollar ju självklart på ögat och ser om det är några andra skador som orsakar dina smärtor eller om linserna har skadat ögonen..

men kontaktlinser ska inte kännas och absolut inte göra ont, så jag tycker absolut att du ska ta tag i problemet!
  • LillaVild

kontrollera... hade samma problem och var tvungen att sluta m linser eftersom jag fått väldigt mkt mer blodkärl i ögat och även små utväxter på insidan av ögonlocken

• S a C

Japp, torra ögon. Om du inte varit på koll på länge så gå och kolla så det inte är minskad tårvätskeproduktion.
    AKTA dig för att ta ut linserna om dom sitter fast i ögonen, det kan skada ögat. Du måste återfukta först så att linsen släpper innan du stoppar in fingrarna.
    Du kan testa ögondroppar, jag har själv en jättebra sort som heter Clens 100. Den dyrare sorten men den återfuktar jättebra och gör dessutom lite rent på linsen också.

• talare

torra ögon och fel vätskehalt på linserna(och för stor diameter på linsen?) kontakta optikern så du inte får fortsatt problem! dina har en vätskehalt på 55% och det finns mkt lägre (tex. 38%, 33% eller 42%). jag hade samma problem, men det funka toppen med linserna jag bytte till!

Svar på tråden Mina kontaktlinser skaver!