• Smiley

Äggledarundersökning

Först tänkte jag bara säga att jag är helt ny här, men hoppas att jag lär mig hur allt fungerar här och vad alla förkortningar betyder =)

För några veckor sedan gjordes en äggledarundersökning, dvs spolade in koksaltlösning och kontrastvätska. Det gjorde nåt fruktansvärt ont och efteråt domnade mina händer och fötter/ben, det kändes som om jag skulle svimma och det slutade med att hela jag krampade. Händerna blev hårt knutna nävar, handlederna vreds i en vinkel på 90 grader och jag tappade nästan talförmågan. Munnen och tungan ville inte lyda. Har fler varit med om detta? Skulle vara intressant att höra hur andra har upplevt denna undersökning.
    Kram!

• Svar på tråden Äggledarundersökning
  • Abrakadabra

Oj, vilken kraftig reaktion, har aldrig hört talas om något liknande! Stackars dig
    För mig gjorde undersökningen också förj-a ont, men bara precis när de sprutade medlet. Så fort de slutade spruta försvann smärtan på ett par sekunder.

Pratade du med läkaren om den reaktion du fick? Kan det ha varit någon reaktion (allergi?) på medlet eller kanske någon form av stressreaktion? Det låter helläskigt i alla fall.

Min ena äggledare var blockerad (troligtvis, de kunde inte spruta särskilt mycket vätska, försökte ett par omgångar, eftersom jag fick så ont). Det var framför allt i den äggledaren som det gjorde så ruggigt ont. När de kollade den andra gjorde det ont, men inte så att det inte gick att hantera.
    Jag har hört att det är vanligare att undersökningen gör ont om äggledarna är blockerade. Hur var det för dig, hade du någon passage?

• Smiley

Jag hade inga blockeringar alls och de sa att allt såg bra ut.
    Läkaren sa att jag antagligen hyperventilerade och att min kropp reagerade så här. Mådde väldigt illa av den smärtstillnde tabletten jag tog 30 minuter innan, och mådde i princip illa undera hela "processen". Min man satt utanför och väntade och började fundera vad 17 som försig gick när de kom springande tre gånger. Första gången hämtade de ett muskelavslappnande, sedan syrgastuben och till sist båren(...) Han trodde att nu är det kört, nu blir man änkeman. Som tur är har jag inte tagit detta så hårt, utan kan skratta lite åt det idag, men läskigt det var det verkligen! Trodde nog att jag skulle dö där när jag hade svårt att andas.

Har tagit min första dos av pergotime nu, så nu är det bara att vänta och se =)

Har du passage i äggledarna nu?

• Abrakadabra

Åh fy, stackars din man! Min sambo var med inne i undersökningsrummet men blev tvungen att gå ut, för han höll på att svimma när jag skrek (han har lite svårt för sjukhus över huvud taget). Resten av undersökninen var ju inte precis lättare för mig då, när jag låg och oroade mig för att han skulle ligga avsvimmad ute i korridoren. Jag kan också skratta åt det nu, men då var det inte så kul.

Jag utgår ifrån att jag fortfarande bara har passage i ena äggledaren. Men jag står i ivf-kö nu, har tyvärr inte blivit gravid med hjälp av Pergotime. Håller tummen för att du lyckas snart

• Smiley

Ja, han har oxå svårt för sjukhus. Hos oss är det han som har förlossningsskräck =)
    Jag kommer antagligen köra 6 kurer med pergotime, så som det ser ut nu iaf, ska göra kur två i slutet av april om det inte blir bebis nu. Om inte pergo funkar kommer det bli IVF nästa vår. Hoppas att allt kommer gå bra för er med och lycka till!

• Pimbi

Oj stackars er som hade så besvärligt.
    När de gjorde det på mej gick det faktiskt rätt bra, visst kände man hur de gjorde och så, men inget jag for illa av. Den ena stocken var helt ok men den andra var något igentäpt.
    Men sen efteråt hade jag rätt ont i axlarna, men det sa hon att jag kommer att få, så det var bara att ta in verkmedicin.

• Abrakadabra

Som jag har förstått det så är undersökningen smärtfri för de flesta, mest att man som du känner lite vad de gör. Kanske bäst att säga det så att ingen som har en undersökning planerad nojjar ur
    Även om det som sagt gjorde väldigt ont för mig så gick det ju i alla fall över direkt (bortsett från att jag var lite småöm och psykiskt tagen efteråt), så som helhet kändes det ändå ok. Jag skulle inte tveka att göra om undersökningen ifall det hade varit någon nytta med det.

• Smiley

Jag blev lite förvånad själv att jag reagerade så, då jag anser att min smärttröskel är ganska hög. Men som sagt, det är tydligen väldigt ovanligt att det som hände mig händer. Så de som har denna undersökning framför sig behöver inte känna sån oro. Visst, det känns och det gör lite ont och det är nog egentligen mest en obehaglig känsla. Så var inte rädda! =) Och som du säger Tjing, jag skulle absolut göra om det om det var nödvändigt. Efteråt hade jag träningsvärk, men det får man ju efter ett pass på Friskis oxå =)
    Det vore ändå intressant att höra om någon annan varit med om liknande reaktion.
    Ha en underbar helg!

• Trollmamma till 4

När dem spolade mina äggledare så fick jag djävulskt ont, yrsel (nära att svimma), svettningar.. Kunde knappt stå på benen efteråt.. Läkaren blev så förvånad över att jag fick så ont pga den smärtan brukar oftast komma när man har blockerade äggledare men mina va öppna..

• mmiaa

Snurrpannan: samma här, läkaren blev nästan förvånad att det gjorde så ont på mig trots att det var fin passage. Nåja, nu är det ju i alla fall gjort och man lär ju aldrig glömma detta,låg på en brits en halvtimme och trodde magen skulle explodera innan smärtan släppte av.....

• Smiley

Vad intressant att flera har upplevt det på liknande sätt. Läkaren jag hade var oxå rätt förvånad över min reaktion. Minns att de sa nåt om att vad är det som händer, vad ska vi göra osv, tills slut kom de fram till nåt iaf och jag blev bra =)

• FamiljenBrocka

Jag gjorde en spolning igår isamband med en operation.
    Hade endast passage från den ena äggledarn.

Var fortfarande groggy igår när läkarn kom in och berättade detta för mig så jag kommer inte ihåg så mycket utav det han sa. Så jag vet inte vad man gör här näst?!

Eftersom jag tog bort en cysta på ena äggstocken så vet jag inte om det är den som gör ont eller om det är efter själva spolningen.

♥ Nellie 2006-09-06 ♥
  • Smiley

FamiljenBrocka: Kan det inte vara en kombination av båda? Jag var också lite snurrig efteråt, men eftersom du blev opererad så kan det ju vara det som spökade. Hoppas du mår bättre nu i alla fall! =)

• Smiley

Andra som har undersökningen framför er, don´t be scared =)
    Det för förhoppningsvis något gott med sig i slutändan =)

Svar på tråden Äggledarundersökning