• Tjimtjom

Är alkoholism en sjukdom?

Ja, min fråga är

Tycker du att alkoholism är en sjukdom o i så fall vad är det som gör det till en sjukdom?

• Svar på tråden Är alkoholism en sjukdom?
  • TBS

Nej för helvete!
    Cancer är en sjukdom. Alkoholism är en ovana som kan leda till beroende.

• figurehead

Svårt att säga,

det är väl egentligen ingen sjukdom, för det är ju ändå självförvållat.

Finns tidiga varningssignaler.

• Tjimtjom

JAG är BÄST skrev 2009-03-12 22:00:42 följande:

Ja det där det.
    Vad är det som gör det till en sjukdom?
    TBS skrev 2009-03-12 22:31:16 följande:
    Nej för helvete!Cancer är en sjukdom. Alkoholism är en ovana som kan leda till beroende.
    figurehead skrev 2009-03-12 22:33:28 följande:
    Svårt att säga,det är väl egentligen ingen sjukdom, för det är ju ändå självförvållat.Finns tidiga varningssignaler.
    Köper inte heller att det är en sjukdom. Har alltid fått höra "men P**** är sjuk" precis som om det skulle vara en ursäkt att få uppföra sig hur som hellst.
    Jag antar att det är själva beroendet som är "sjukdomen" men borde inte då t ex rökning räknas som en sjukdom åxå?
  • Prinsessan Leia

alkoholism är ingen sjukdom, det är ett begär man inte kan kontrollera.
    Precis som knarkare, sockerberoende. Inte är det en sjukdom utan en svaghet att inte kunna stå emot.

• Fjärilen72
    Svar på #4
    På sätt och vis är både rökning och alkoholism sjukdomar eftersom generna bestämmer hur resistent man är mot det gift man stoppar i sig. Alkohol, nikotin osv.

Jag tycker nog inte att det är en sjukdom men det är inte helt självförvållat heller. Narkomanism har jag svårt att se som en sjukdom då knark fatikt (för det mesta i alla fall) inte är socialt accepterat och de flesta inte kommer i kontakt med det men rökning och alkohol träffar ju de flesta på ganska mycket under livet.

Dock finns det aldrig en ursäkt att bete sig "hur som helst". Visst, man måste respektera att alla har olika personligheter och så och att det som är rätt för en person inte behöver vara rätt för en annan.

Det är ju som om man skulla ha ADHD, begå brott och skylla på sin diagnos. Man har ju fortfarande en egen hjärna att tänka med. Fast, räknas ADHD/ADD, Asperger syndrom, Tourettes syndrom osv som sjukdomar och/eller funktionshinder? Eller är det bara påhitt?

Jag menar, det sitter ju inne i kroppen och kan "inte riktigt" bevisas som med alkoholism..
  • Lillanonna

Ja det är en sjukdom men en sjukdom man själv förvållat sig. Är så jävla trött på att det ska daltas med alkoholister, ingen har tvingat en att dricka, dom behöver inte få ytterligare en ursäkt till flaskan.
    Vet man att man finns i riskzonen för att bli alkis, drick inte!!!
    Alkisar skadar ofta inte bara sig själva med sitt missbruk utan även dom runtomkring!

• Zaria

Det är ju klassat som en sjukdom,så vad man själv anser spelar ju ingen roll

• Kimban

Jag anser inte att alkoholism är en sjukdom, då en sjukdom för mig är något som man inte styr över. Ett missbruk styr du själv, du väljer att missbruka.
    All alkoholism är inte genetisk och även i de fall de är det så gör du själv ett aktivt val att faktiskt dricka.

Folk som är sjuka är det synd om, missbrukare är det inte synd om.

• Pyris

Det räknas ju som en sjukdom och ja, jag tycker nog att det är en sjukdom.

Det är ett sjukligt beteende som det oftast krävs vård för att bryta och ta sig ur.
    Dom flesta alkoholister dricker ju inte bara för att.. det finns oftast en anledning bakom, då dom upptäckt att dom blivit kvitt sina problem med hjälp av alkoholen.

Svar på tråden Är alkoholism en sjukdom?