Är alkoholism en sjukdom?
Ja, min fråga är
Tycker du att alkoholism är en sjukdom o i så fall vad är det som gör det till en sjukdom?
Ja, min fråga är
Tycker du att alkoholism är en sjukdom o i så fall vad är det som gör det till en sjukdom?
Ja det där det.
Nej för helvete!
Cancer är en sjukdom. Alkoholism är en ovana som kan leda till beroende.
Svårt att säga,
det är väl egentligen ingen sjukdom, för det är ju ändå självförvållat.
Finns tidiga varningssignaler.
JAG är BÄST skrev 2009-03-12 22:00:42 följande:
alkoholism är ingen sjukdom, det är ett begär man inte kan kontrollera.
Precis som knarkare, sockerberoende. Inte är det en sjukdom utan en svaghet att inte kunna stå emot.
Ja det är en sjukdom men en sjukdom man själv förvållat sig. Är så jävla trött på att det ska daltas med alkoholister, ingen har tvingat en att dricka, dom behöver inte få ytterligare en ursäkt till flaskan.
Vet man att man finns i riskzonen för att bli alkis, drick inte!!!
Alkisar skadar ofta inte bara sig själva med sitt missbruk utan även dom runtomkring!
Det är ju klassat som en sjukdom,så vad man själv anser spelar ju ingen roll
Jag anser inte att alkoholism är en sjukdom, då en sjukdom för mig är något som man inte styr över. Ett missbruk styr du själv, du väljer att missbruka.
All alkoholism är inte genetisk och även i de fall de är det så gör du själv ett aktivt val att faktiskt dricka.
Folk som är sjuka är det synd om, missbrukare är det inte synd om.
Det räknas ju som en sjukdom och ja, jag tycker nog att det är en sjukdom.
Det är ett sjukligt beteende som det oftast krävs vård för att bryta och ta sig ur.
Dom flesta alkoholister dricker ju inte bara för att.. det finns oftast en anledning bakom, då dom upptäckt att dom blivit kvitt sina problem med hjälp av alkoholen.