• skåne tjej

flytta kök? stort/dyrt projekt?

Någon här som flyttat sitt kök och därmed behövt dra om avlopp osv?

mitt nuvarande kök är väldigt litet så jag fundrar på att ha tvättstugan där i stället, och ha tvättmaskinen i köket där diskhon är idag.
    Köket skulle isåfall flyttas till rummet jämte som är större.

River man upp hela golvet invändigt och lägger om avloppet eller hur gör man?
    är det ett väldigt kostsamt och omständigt projekt?

Tacksam för alla svar från de som vet!

Så länge min tanke är fri är jag okränkbar!!
  • Svar på tråden flytta kök? stort/dyrt projekt?
  • Gravid2010

Beror väl lite på vad du har under golvet där avloppet går? källare eller grunden?

Det är helt klart ett stort projekt..men inte omöjligt.

Vi gjorde om allt i badrummet när vi renoverade.. flyttade alla avlopp mm. Då rev vi golvet, men jag tror inte man behöver riva om man har öppet så man kommer åt avloppet underifrån.. (typ torpargrund.)

• skåne tjej

för min stuga är ganska liten så det blir jättetrångt med tvättmaskin och torktumlare i badrummet. då kan man bara komma i badkaret från kortsidan...
    eftersom även köket är litet så kom jag på idén att ha tvättstugan i nuvarande kök.

det är ingen källare i den delen av huset där nuvarande kök är idag. blir det dyrare och omständigare då? blev det dyrt för er del?

• Gravid2010

skåne tjej skrev 2009-03-12 22:44:45 följande:

för min stuga är ganska liten så det blir jättetrångt med tvättmaskin och torktumlare i badrummet. då kan man bara komma i badkaret från kortsidan...eftersom även köket är litet så kom jag på idén att ha tvättstugan i nuvarande kök.det är ingen källare i den delen av huset där nuvarande kök är idag. blir det dyrare och omständigare då? blev det dyrt för er del?
    Alltså om man hyr in nån så kostar det ju såklart mer om det är mycket ändringar som ska göras.. och sånt där tar ju tid att få till bra.. Går det att krypa under huset så går det ju att fixa. Men det blir nog lite omständigt. Har ingen aning om vad det skulle kunna kosta vitt. (kanske kan få rotavdrag)

Vi gjorde det själv och hade hjälp av en rörmokare med lite..
  • skåne tjej
    Svar på #3
    ok, tack iaf!
  • meic

Vi ska göra precis samma sak nu, men vi kan dra avlopp etc från källaren. Ifall vi hade renoverat köket där det står nu så hade det kostat lika mycket att fixa dem rören som att dra upp nya för oss. Vi kan ju bara ta hål i golvet precis där det behövs.

• Pappa G

Vet du vad det är för typ av bjälklag? Trä eller betong?
    Är det trä, så är det ju enklare.
    Kanske kan man t.o.m. ansluta till det befintliga i det nuvarande köket om det angränsar bra till det nya köket.

Ny köksinredning också?

Svar på tråden flytta kök? stort/dyrt projekt?