• Pretty in scarlet

Tagit "Otrivin Comp"

Jag har använt Otrivin Comp några dagar då jag varit så himla tät i näsan. Dum nog läste jag inte förrän idag infon om att man inte ska ta denna nässpray under graviditet. Har slutat nu givetvis men har dåligt samvete och känner mig oroad. Vad tror ni, kan jag ha skadat bebisen?

• Svar på tråden Tagit "Otrivin Comp"
  • Flakey

Tror inte du ska behöva vara orolig. Anledningen till att man avråds från nässpray under graviditet är för att dina slemhinnor är känsligare och du har lättare att bli beroende av nässpray eller skada slemhinnorna. Inte att bebisen kan ta skada. Jag hade själv en dunderförkylning i början och kunde verkligen inte andas, så jag tog nässpray i lite mindre än en vecka.

• Pretty in scarlet

Tack. Men just Otrivin Comp är ny och innehåller en extra substans. Det är inget vanligt nässpray. Vanliga nässpray kan gravida ta.

• Weeiii

Tror inte det är nån fara när du bara använt den några dagar, men låt bli den i fortsättningen. Enligt fass så vet de inte hur det påverkar graviditeten så därför avråder de att man låter bli.

"Adekvata data från behandling av gravida kvinnor med Otrivin Comp saknas. Djurstudier är ofullständiga vad gäller effekter på graviditet, embryonal-/fosterutveckling, förlossning eller utveckling efter födsel. Risken för människa är okänd. Otrivin Comp skall användas under graviditet endast då det är absolut nödvändigt."

Svar på tråden Tagit "Otrivin Comp"