• skåne tjej

Vad innebär det att göra stambyte då man bor i hus?

Skall man göra det efter ett visst antal år eller gör man det först då något går sönder?
    Vad innebär det i praktiken?

Så länge min tanke är fri är jag okränkbar!!
  • Svar på tråden Vad innebär det att göra stambyte då man bor i hus?
  • hallon2

Efter ett visst antal år, och helst före dess att röre går sönder :(

• mimmi 1

alltså.... byta ut hela avloppsstammen, det gör man väl inte bara så där? det är väl om nåt inte funkar? eller? det är ju en jättegrej att byta ut hela avloppsstammen, och det kan jag väl inte tänka mej att man gör i förbyggande syfte??

• mimmi 1

i så fall kanske om huset är jättegammalt, och man misstänker att det måste bytas ut....

• skåne tjej
    hallon2 skrev 2009-03-12 22:57:37 följande:
    Efter ett visst antal år, och helst före dess att röre går sönder :(
    vaddå visst antal år? vet du säkert eller gissar du?
    det är ju svårt att veta när ngt går sönder...
    Så länge min tanke är fri är jag okränkbar!!
  • gaffsan

Avloppsrör brukar hålla länge. Men jag vet att de byter stammar i min mammas hyreshus nu,det huset är byggt i början på 1970-talet. Ring en rörfirma eller liknande och fråga hur länge de håller i allmänhet.

• Pappa G

Stambyte pratar man ju om när det gäller flerbostadshus (som hyreshus). När det gäller en enskild villa så används inte det ordet.
    Där byter man normalt rör i samband med att man byter kök/renoverar badrum för att undvika framtida skador.

• mirakelasta

Vi bor i villa och det är dax att göra ett stambyte. Bör göras med 40- 50 års mellanrum. Vårt hus är från 1923 och det är bara bytt den del som går från husets utsida till anslutningen i gatan.

Våra stammar eller rättare sagt brunnar är helt slut. Man byter alla avloppsrör och brunnar, vilket innebär att man får göra om badrummen. Ofta byter man stammar i ett äldre hus, typ 70- talet när man gör om badrummet så man slipper göra det sedan.

På avloppsrören finns även luftrör som går upp och ut genom taket.

• Zenobia

När husen har flera år på nacken så kan det behövas ett stambyte för att rören har korkat igen, slamat igen. Sen har vissa hus kopparrör och porslinsrör som man behöver byta ut också. Det är ett stort jobb och ett jätte projekt.
    Huset vi ska flytta till där har ena toan gamla rör och skulle behövas bytas för man kan inte spola ner för mycke papper eftersom det tar stopp. Men ska vi byta där då måste vi gräva upp i gillestugan för att få fram rören och inget direkt man bara gör så där.

Svar på tråden Vad innebär det att göra stambyte då man bor i hus?