• Gmml

Lekar till en fest ikväll!

Ska ha fest ikväll o vi blir fyra par!
    Tänkte att det kunde vara kul med någon/några lekar när vi sitter vid bordet.
    Någon som har några bra tips?
    Gärna något man kan göra parvis då jag funderar på att ha lite bordsplacering.
    Någon frågesport eller någon lek där man ska göra något tillsammans.

Vad kan man ha för pris till de som vinner?

• Svar på tråden Lekar till en fest ikväll!
  • Glass

Det vill jag också ha tips på, jag ska på tjejmiddag!

• Gmml

Verkar inte vara någon som har nåt bra tips dock...

• UBJ

- Alltid en populär lek: musiktävling! Välj ut ett tiotal låtar som du sedan ställer frågor till (t. ex. artist, titel, vilken film låten hör till, vilken grupp hörde artisten till innan osv). Låt gästerna tävla i mixade par.

- Låt dem parvis skriva en dikt eller en kort sång om sensommaren. Dikten ska sedan läsas upp inför de andra. (Fungerar bäst om man har en drink eller två medan man skriver ).

Har egentligen fler lekförslag som vi kör med, men just nu står det still.

• Gmml

UBJ: Tänk !
    Jag vill veta vilka lekar ni brukar köra med!

• Glass
    UBJ
    Tänk! Tänk! Tänk!
    Jag vil också ha en massa förslag!
  • UBJ

Jaså, dög inte de förslag jag kom med?!

- Nåväl, om ni kan vara ute är det ju alltid kul med en femkamp (eller sjukamp eller åttkamp...); en station kan vara pilkastning, en att få ner så många kubb som möjligt, en att kasta bollar i hink osv. I detta väder kan ju sådant vara kul.

- Tipspromenad i lite vuxnare stuk är kul.

- Nåla fast en kändis namn på ryggen på gästerna. Personen ska försöka komma på vem man är genom att ställa ja/nej-frågor. Detta älskar mina elever i skolan!

Följande lekar passar bäst om man är ganska många:

- ge en grupp om ca 5 personer 5 karaktärer (tex Göran Persson, Lena Ph, en glassförsäljare, en hund och Carolina Klüft), ett scenario (en vacker sommardag på en strand) och ett antal repliker (som inte hänger ihop med varandra). Dessa förutsättningar ska de sedan väva ihop till ett kort skådespel. Med rätt sorts människor blir det hur kul som helst. Tar lite tid dock.

- på en nyårsfest lät vi gästerna parvis sammanfatta året. Paren utrustades med papper, penna och drinkar och fick sedan 20 minuter på sig att sammanfatta varsitt tema. Jag tror vi hade sport, politik/händelser i världen, kultur, mode, musik. Något par presenterade det hela med en sång, något med en dikt, något med bilder osv. Det blev jättebra, både lite seriöst och ändå underhållande.

- för roligare bordsplacering kan man låta gästerna dra en lapp med en del av en sång på. De ska sedan mingla och hitta textraden före den de har och textraden efter. På en plats finns sångens början, sedan placerar sig gästerna i ordning som texten är. När alla sitter och är på humör, låter man sedan sången "vandra" (alla ska sjunga!).

• Gmml

Jättebra tips UBJ!

Vad kan man ha för priser till det vinnande paret då?

• UBJ

En liten flaska skumpa? Godis? Biobiljetter? Vinnarna får välja musik? Äran?

Svar på tråden Lekar till en fest ikväll!