Jaså, dög inte de förslag jag kom med?!
- Nåväl, om ni kan vara ute är det ju alltid kul med en femkamp (eller sjukamp eller åttkamp...); en station kan vara pilkastning, en att få ner så många kubb som möjligt, en att kasta bollar i hink osv. I detta väder kan ju sådant vara kul.
- Tipspromenad i lite vuxnare stuk är kul.
- Nåla fast en kändis namn på ryggen på gästerna. Personen ska försöka komma på vem man är genom att ställa ja/nej-frågor. Detta älskar mina elever i skolan!
Följande lekar passar bäst om man är ganska många:
- ge en grupp om ca 5 personer 5 karaktärer (tex Göran Persson, Lena Ph, en glassförsäljare, en hund och Carolina Klüft), ett scenario (en vacker sommardag på en strand) och ett antal repliker (som inte hänger ihop med varandra). Dessa förutsättningar ska de sedan väva ihop till ett kort skådespel. Med rätt sorts människor blir det hur kul som helst. Tar lite tid dock.
- på en nyårsfest lät vi gästerna parvis sammanfatta året. Paren utrustades med papper, penna och drinkar och fick sedan 20 minuter på sig att sammanfatta varsitt tema. Jag tror vi hade sport, politik/händelser i världen, kultur, mode, musik. Något par presenterade det hela med en sång, något med en dikt, något med bilder osv. Det blev jättebra, både lite seriöst och ändå underhållande.
- för roligare bordsplacering kan man låta gästerna dra en lapp med en del av en sång på. De ska sedan mingla och hitta textraden före den de har och textraden efter. På en plats finns sångens början, sedan placerar sig gästerna i ordning som texten är. När alla sitter och är på humör, låter man sedan sången "vandra" (alla ska sjunga!).