• lillstrumpis

hur farligt med många ultraljud???

vad kan hända om man gör många ultraljud? vad är det för risker?
    är det mer farligt för fostret innan v 13 eller har det ingen betydelse?

jag är i början av v 10 och har gjort ett vaginalt ultraljud, kommer göra ett vanligt ultraljud i v 20...men är så orolig att nåt är fel därinne så vill även göra ett i v 13....

ska jag hoppa över det eller vad tror ni??

• Svar på tråden hur farligt med många ultraljud???
  • Mattilda

så här säger vårdguiden

hittills har man inte sett att ultraljud har någon skadlig inverkan på barnet, men för säkerhets skull ska ultraljudsundersökningar bara göras av medicinska skäl.

men så olika bud överallt så svårt att veta :)..men som dom skriver, nog bättre bara göra i medicinskt syfte och inte pga egen oro :)

• Cia o krabaten

Ingen fara sa mina läkare.
    6vul och 5 ul.

• vivexa

Jag gjorde ca 12 vul/ul senaste graviditeten.

Nu under nuvarande graviditet har jag hittills gjort 4 (i vecka 18).

I många länder är det normala att man gör minst ett ul i månaden. Jag har aldrig hört om skador i de länderna, och vid vissa riskgraviditeter gör man ett ul i veckan, även i Sverige.

Dina få ul kan nog inte skadat bebisen.

• patti87

det är ingen fara, här i tyskland gör dom var 4 vecka ultraljud.

• ääni

Har bara läst att det inte är någon fara. Jag har hittills gjort tre vul och två ul. Vul gick dock väldigt fort. Blir troligtvis minst två ul till.

• guldplutt

Förra gången gjorde vi tre VUL och tre UL. Ingen fara.
    Denna gången har vi hittills gjort två VUL (v 10 nu)

• TUA

även jag hör till dom som gjort ett fler tal vul och ul och båda mina barn är helt friska. 

• Honeyrose

jag gjorde ett ultraljud varje månad sen jag blev gravid, var dock i syrien, när jag kom till sverige så gjorde dem ett vecka 22, är nu i vecka 26 o har inte gjort nåt mer

• dosprincipes

Jag har gjort 12 ul/vul och ar i v. 35 och det lär bli fler. Gar hos privatläkare i Spanien.

• Pelargonen

TS: Det vet man inte. Pågår just nu forskning kring detta, bla i Danmark där man tror att det finns risker för barnet med många UL.

Svar på tråden hur farligt med många ultraljud???