• catya

Du är vad du heter?

Varför heter du det du heter?
    Finns det någon historia bakom ditt namn eller var det bara rakt av så att dina föräldrar tyckte det var ett fint namn?

Varför heter ditt barn det han/hon heter?

Jag heter Catharina. Mitt arbetsnamn i magen var Fredrika/Frida och Fredrik, men väl på förlossningen var det en barnmorska vid namn Catharina som min mor fattade tycke för. Hon var tydligen väldigt sympatisk och snäll, och min mamma tänkte att det skulle gå vägen om jag fick det namnet med.
    Sicken miss va?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-13 07:29
    Hoppsan...

Sonen heter Sebastian. Helt utan anledning. Jag tyckte bara att det var ett otroligt fint namn, dock med reservation för att jag inte tål några av smeknamnen som ofta tas i mun vid det namnet; Sebbe, Basse.

Bebisen i magen har vi ett bestämt namn för, också utan historia egentligen.

Vi fick i v 33 veta könet på tillväxt-UL, och på kvällen kom svärmor förbi och sa "Vad sägs om X?" och både jag och sambon blev tokkära i namnet. Det var en bebis med just det namnet i magen.

Ett namn vi tänkt hålla för oss själva till förlossningen, även om det inte är något ovanligt och udda.
  • Svar på tråden Du är vad du heter?
  • Tjiklex

Min dotter heter My. Det gör hon för att natten hon föddes drömde min pappa om mig och lillaMy i mumindalen. Så då fick hon heta My. ;)

• Isnogood

Min dotter fick namnet Matilda då det är fint...

Min son heter Hampus för att jag tyckte det var fint, han fick namnet Tintin i andra namn då han hade samma frisyr som seriefiguren när han föddes...

Mitt namn fick jag för att mina föräldrar tyckte det var fint...

• Lilla Smilla

Jag heter Sara. Det var mamma som bestämde det för att hon tyckte det var fint. Pappa tyckte att det var ett ko-namn. (Hans släkting hade en ko som hette Sara när han var liten.) Men tydligen blev han övertalad (eller kanske överkörd ) av min mor. Hoppas inte att jag är vad jag heter om det är ett bra namn för en kossa.

Vår son heter Julius. Jag såg det i almanackan och fastnade för det typ en veckan innan han föddes. Sambon (numera maken) gillade det inte förrän sonen var född, men direkt efter förlossningen sa han "Det är en Julius!" Så det blev det. Sen är det även lite kul att min mans morfar hette det.

Nu väntar vi vårt andra barn och jag har namntorka! Maken är inne på att det ska bli en Elvira om det är en flicka, men om det blir en pojke har ingen av oss nåt förslag...

• Jessa76

Heter Jessica för att mina föräldrar tyckte det var fint och för att det passar med Monica ( som min storasyster heter). Heter Anna Elisabet också. Anna efter farmor och Elisabet efter mormor för att "alla tjejer" på mammas sida heter Elisabet. Jag tycker att det känns väldigt bra att ha namn efter farmor och mormor också, som om "dom finns kvar genom mig" på nåt skumt sätt. Som att namnen gör att man blir påmind om historiens/tidens gång. Om jag och sambon får barn nån gång så ska dom helt klart ha namn efter nån i släkten. Ser gärna att vi får en pojke i så fall så att vi kan döpa efter min farfar, Oskar. Eller Paulina efter farmors andranamn.

• Lovlinesss 3

Jag har fått mitt förnamn efter en karaktär i en fransk film som min pappa tittade på en kväll innan jag föddes eller om det var då jag var nyfödd kommer inte riktigt ihåg, mitt andranamn är efter min mamma.

Vi har lite som tradition i familjen att barnen blir döpta efter sin mamma och pappa i efternamn så bli det en tjej får hon mitt namn som andranamn och blir det en pojk får han sambons namn.

• serenity78
    Jessa76 skrev 2009-03-13 20:19:46 följande:
    Heter Jessica för att mina föräldrar tyckte det var fint och för att det passar med Monica ( som min storasyster heter). Heter Anna Elisabet också. Anna efter farmor och Elisabet efter mormor för att "alla tjejer" på mammas sida heter Elisabet. Jag tycker att det känns väldigt bra att ha namn efter farmor och mormor också, som om "dom finns kvar genom mig" på nåt skumt sätt. Som att namnen gör att man blir påmind om historiens/tidens gång. Om jag och sambon får barn nån gång så ska dom helt klart ha namn efter nån i släkten. Ser gärna att vi får en pojke i så fall så att vi kan döpa efter min farfar, Oskar. Eller Paulina efter farmors andranamn.
    Alla tjejer på min mammas sida heter också Elisabeth - va visst väldigt poppis i slutet av 70-talet
  • EowynAurora

att jag fick namnet natalie var för att d var bestämt långt innan min mamma fick barn. hon hade sett filmen "Ugn rebell" med james dean och natalie wood i huvudrollerna. så hon sa att "när jag får en flicka så ska hon heta natalie" . o eftersom jag var den första flicka hon fick så fick jag heta så

• vernis

Annika var gammel farmor som sa till mamma när jag låg i magen när mamma sa att hon va orolig att det inte skulle bli en tjej.

men du sa hon hälsa lilla Annika från mig. hon dog den 20mars 1984 jagär född 17juli 1984

• HaltaLotta

Jag heter ida, min mamma bara älskade det namnet och trots morfars vilda protester som tyckte det va ett oerhört fult namn, så fick det bli ida. Hade jag blivit en kille hade jag hetat johannes.

Min dotter heter Lova. Bara för att det är fint. Vi såg namnet i en av reklamtidningarna man fick på BB, min dåvarande man sa "Men Lova då, det är väl ett fint namn?" Och såblev det så.

Min lilla dotter heter Hedvig. Det ville jag att hon skulle heta från gravvecka 25 eller nåt, men mannen var helt emot det - tänkte bara på Hedvig o helge som inte va hans favoriter direkt. När hon var född så funderade vi längre, bestämde oss först för att hon skulle heta Ester, men det kändes helt fel så efter några dagar kom vi fram till att hon är ju en liten Hedvig trots allt!

Båda namnen valde vi för att vi tyckte som va fina, inte för sötgulliga utan lite mer kavata, lite ovanligare men ändå vanliga namn.

• Sazee

Jag heter Sara. Mina föräldrar/mamma bestämde att deras barn bara skulle ha korta namn för hon gillade inte själv att ha ett långt. :D

• logg81

Jag heter Christel Irina... Jag har ryskt påbrå och den sidan ville att jag skulle heta Olga eller Svetlana eller något annat typiskt ryskt. Min mamma totalvägrade men så kom de på Irina... Och det gick den ryska tanten med på. Christel har jag inte den blekaste aning om vart det kommer ifrån. Jag har hatat det länge men nu börjar jag växa i namnet...

Min dotter heter Auleen. Barbro Emma Auleen.
    Barbro efter min mormor och mamma. Det är ett generationshopp iom att jag inte heter så men jag håller hårt på traditioner och ville att min tös skullle heta så.
    Emma, för att det är ett modernt innenamn.
    Och Auleen för att det är hennes alldeles egna. Det är bara hon i hela Sverige som heter så. Jag ville ha ett eget och internationellt namn och hittade det namnet i en av mammas Allers... Det klickade direkt så i 2 månader satt jag och hoppades på en Auleen.

Hon hadeinget arbetsnamn... det var makaronen....

Hade det blivit en pojke hade det blivit en Sven-Albin. Något jag hoppas på i framtiden

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Vimi

Min son heter Vidar,det är ett gammalt nordiskt namn, enligt myten så hete Odens son Vidar.Namnet betyder mannen från skogen. Anledningen till valet av namnet är att jag är löjligt förtjust i fornnordisk mytologi.

Svar på tråden Du är vad du heter?