god fredagsmat?
hej!
har verkligen idétorka, behöver tips på lite god mat jag kan laga ikväll
hej!
har verkligen idétorka, behöver tips på lite god mat jag kan laga ikväll
Kyckling med parmaskinka och balsamsås, en rätt som är lätt att göra och väldigt god.
Ingredienser
4 port
8 kycklinglårfiléer eller 4 kycklingfiléer, 500 g
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 tsk oregano
4 stora eller 8 små skivor parmaskinka
2 dl vispgrädde
2 msk balsamvinäger
1 msk konc kycklingfond
2 pressade vitlöksklyftor
Gör så här
Sätt ugnen på 225°. Krydda kycklingen med salt, peppar och oregano. Bryn den i smör i en stekpanna. Linda skinkskivorna runt kycklingen och lägg i en ugnssäker form. Vispa ihop grädde, vinäger, fond och vitlök. Häll det i formen. Stek i mitten av ugnen ca 15 min. Strö ev över lite färsk oregano. Servera med frästa grönsaker och färsk pasta eller klyftpotatis.
6 st enbär
6 st svartpepparkorn
3 dl vatten
1 dl svartvinbärssaft
1/2 dl soya
1tsk timjan
2 st köttbuljong
1 st gul lök
2 st fläskfilé delade på mitten
Koka i 45 minuter sila skyn tillsätt grädde red eventuellt av..
GÖTT:)
Lasagne går snabbt och är jättegott =) Jag brukar fuska och köpa ostsås, supersmidigt och jag slipper sönderbrända kastuller och kladd! En annan superenkel maträtt är ljummen potatissallad, som är en av mina absoluta favoriträtter: Skölj potatisar i önskat antal, klyfta och stek i ugnen tills de är genomstekta och fått färg. Under tiden skivar du fetaost, tomat, rödlök och knipsar i färsk basilika. När potatisen är klar, låt den svalna av något innan du blandar den med det andra. Till potatissalladen kan man steka upp några kycklingfileér eller en köttbit.