Bisolvon kan ges från 1 år. Den är slemlösande och funkade kanon på sonen när han var/är slemmig. Se bara till att få den sorten som inte har alkohol. Hur man kan göra en slemlösande medicin för barn från 1 år med alkohol i är för mig en gåta!
Ge henne mycket att dricka. Osötade fruktdrycker, om det går, annars rekommenderar i alla fall min BVC-sköterska att ge sötad saft, men då helst inte i hennes vattenmugg, för då kan det bli svårt att få henne att få bara vatten i den senare.
Testa att ge henne lite isglass. Vanlig glass är ju mjlk i och mjölkprodukter är ju slembildande, så försök undvika det.
Min 9-månaders är just nu kanonförkyld och jag pratade med barn idag ang hennes hosta och slem. Hon väser även när hon andas, men de rekommenderade en sockerlösning för att hjälpa till att lösa slemmet och att skölja näsan med saltlösning.
Sockerlösning: 1 dl vatten blandas med 1-2 msk socker. Koka upp och ge ljummet på sked.
Saltlösning: 1 dl vatten blandas med 1-2 tsk salt. Koka upp och låt svalna. Spruta in mycket liten mängd(kanske en knapp milliliter) i varje näsborre vid behov.
Jag har gett min dotter utspädd festis idag och det har hjälpt mot slemmet. Sköljer även näsan med Renässans-droppar vid blöjbyten och innan hon ska sova. Verkar som om hon är bättre nu.
Sprutorna man kan få på Apoteket är kanonbra att använda för att se till att de får vätska i sig. Man kan ju tom spruta in lite lätt mot kinden när de sover, men var försiktig så hon inte får för mycket i taget. Kanske spruta in ca 1 ml eller så tills hon svalt.
Lycka till! ! Och tänkt inte så mycket på att få i henne mat nu. Kroppen behöver all sin kraft till att döda bakterierna och hinner inte med att ta hand om maten. När man är sjuk är det bättre att knappt äta alls, men givetvis dricka mycket och gärna inte bara vatten utan saker med näring i. Då kan kroppen ägna sig åt att ta hand om sjukdomen. När de piggnar till börjar de äta igen!