• Heeleena

Lillan vill inte äta pga halsont

Behöver tips om hur jag ska göra. Natten till igår blev Elsa (1 år) sjuk, febertoppar på 40,0 gr och har sen dess pendlat däremellan och 38,0.

Hon är samtidigt jätte hostig, hostar så att hon kippar efter luft efteråt. Låter som det sitter ordentligt med slem i halsen, påtal om det - slemlösande för barn? finns det?

Sen detta med att hon inte vill äta, jag tror att det är för att det gör ont i halsen. Hur ska jag få i henne lite? Om hon så bara fick i sig lite vätskeersättning skulle jag vara nöjd! Hur gör ni med barn som inte vill äta? (Hon har inte ätit sen 18 igår kväll)

Alla tips mottages!

• Svar på tråden Lillan vill inte äta pga halsont
  • Maj bebis

Precis som min dotter just nu! Hon hade runt 38-39 graders feber igår sen upp emot 41 i natt och hela idag. Klagar på halsont och hostar. Har hon fortfarande lika hög feber imorgon åker vi till doktorn.

Det kan ju vara halsfluss eller lunginflammation tex..

• Mini Bebis

Vi har samma problem men han har ingen feber. Han har vägrat äta, så han måste ha ont i sin lilla hals. Från att ha ätit 700-800 ml ersättning per dag får vi knappt i honom 200, men enligt läkarna så är det visst inga problem sålänge han inte blir sämre. Men hur ska man se det, vår son skrattar och jollrar ut i det sista, han e aldrig gnällig. INte ens nu när han kräker upp mat och slem ( som då dessutom kommer upp i näsan ) gråter han.. utan han harklar sig och sen ler han så sött.. =(

Vi fick tips på barnakuten att försöka ge vatten/ersättning i en liten spruta som man sprutar in i munnen. Samtidigt blåser man lite nätt mot deras ansikte för då sväljer de av ren automatik. Detta är inget man kan tillämpa mycket om ungen blir hysterisk ( som vår blev ) utan enbart för att få i dem det lilla de behöver för att inte torka ut..

Hoppas er lilla blir bättre...

.. ler med hela min själ ..
  • Skrutten74

Bisolvon kan ges från 1 år. Den är slemlösande och funkade kanon på sonen när han var/är slemmig. Se bara till att få den sorten som inte har alkohol. Hur man kan göra en slemlösande medicin för barn från 1 år med alkohol i är för mig en gåta!

Ge henne mycket att dricka. Osötade fruktdrycker, om det går, annars rekommenderar i alla fall min BVC-sköterska att ge sötad saft, men då helst inte i hennes vattenmugg, för då kan det bli svårt att få henne att få bara vatten i den senare.

Testa att ge henne lite isglass. Vanlig glass är ju mjlk i och mjölkprodukter är ju slembildande, så försök undvika det.

Min 9-månaders är just nu kanonförkyld och jag pratade med barn idag ang hennes hosta och slem. Hon väser även när hon andas, men de rekommenderade en sockerlösning för att hjälpa till att lösa slemmet och att skölja näsan med saltlösning.
    Sockerlösning: 1 dl vatten blandas med 1-2 msk socker. Koka upp och ge ljummet på sked.
    Saltlösning: 1 dl vatten blandas med 1-2 tsk salt. Koka upp och låt svalna. Spruta in mycket liten mängd(kanske en knapp milliliter) i varje näsborre vid behov.

Jag har gett min dotter utspädd festis idag och det har hjälpt mot slemmet. Sköljer även näsan med Renässans-droppar vid blöjbyten och innan hon ska sova. Verkar som om hon är bättre nu.

Sprutorna man kan få på Apoteket är kanonbra att använda för att se till att de får vätska i sig. Man kan ju tom spruta in lite lätt mot kinden när de sover, men var försiktig så hon inte får för mycket i taget. Kanske spruta in ca 1 ml eller så tills hon svalt.

Lycka till! ! Och tänkt inte så mycket på att få i henne mat nu. Kroppen behöver all sin kraft till att döda bakterierna och hinner inte med att ta hand om maten. När man är sjuk är det bättre att knappt äta alls, men givetvis dricka mycket och gärna inte bara vatten utan saker med näring i. Då kan kroppen ägna sig åt att ta hand om sjukdomen. När de piggnar till börjar de äta igen!

• feather

Hej

Mollipect är helt klart bäst vid slem i luftrören, kommer dock inte ihåg från vilken ålder.

Om barnet har hosta så är det mest troligt inte halsfluss/streptokocker. Halsfluss kommer ensam så att säga. men det kan ju vara virus-ont i halsen.

Lunginflammation är mer torligt om hostan blir djup och barnet kippar efter andan och andas ytligt.

• feather

Glömde, det viktigaste är vätska i vilken form som helst, piggelin, saft...
    Sen det som barnet gillar, välling är ju bra, det är mycket näring i det...

• Themis

Har ni varit hos läkare och uteslutit öroninflammation? För då ska man få antibiotika.

Det är inte alltid barnen skriker av smärta, många kan ha tysta inflammationer och typiskt är då "hoppande feber" än lågt än högt som inte ger sig på flera dagar, ibland tillsammans med ymnigt snorande.

Obehandlad öroninflammation kan leda till bland annat hjärnhinneinflammation så det är inget att dra ut på, bara låt doktorn kolla i öronen så vet ni.

Om det "bara" är virus/halsbakterier så har det funkat för oss att ge barnalvedon 20 min innan måltid och sen kan barnet äta ändå, det är ju smärtstillande.

Jag minns inte riktigt men tror att man kan ge barnalvedon även till mindre barn om man rådgör med läkare först.

Svar på tråden Lillan vill inte äta pga halsont