• Mamman till två

ISCHIAS... men först efter förlossningen???

Jag fick min son genom kejsarsnitt i september.

Efter förlossningen har jag haft så fruktansvärt ont - det strålar från nedre delen av ryggen & hela vägen ner i benet. De jag beskrivit smärtan för & visat "var" den sitter säger - det är ju ischias!..

Hade inga problem med detta under graviditeten men när de satte spinalen innan kejsarsnittet strålade det på liknande vis när de sprutade in vätskan (helt hystersiskt ont)
    De satte spinalen fel första gången & ficka sticka en gång till men det gjorde lika ont då.

Kan det vara spinalen som är orsaken till min smärta? - har någon annan varit med om liknande & blir det någonsin bättre?..

• Svar på tråden ISCHIAS... men först efter förlossningen???
  • Mamman till två

ingen?

ni som fått "vanlig" ischias under grav. hur länge har ni haft problem?

• sonen08

jag fick de under graviditeten. och det kan hålla på ännu att den kommer ikläm då och då. min son är nu 1 år. men var ett tag sen de var nu. men har haft känningar av ischas nerven flertal gånger i början när han var född.

• Emmi08

jag fick oxå det EFTER graviditeten=/ och för mej förklarade dom att det kan man få när kroppen ska gå tillbaka efter en graviditet plus att man inta har några magmuskler och ryggen blir då tungt belastad.- Jag gick till en naprapat så det är mitt råd det hjälpte och jag blev bättre nu känner jag knappt något alls bara ibland. Vänta inte på att det ska gå over av sej självt utan sök en naprapat eller kiropraktor dom kan Putta tillbaka disken som buktar ut . lycka till.

• Vår stora lillbebis

Jag födde i augusti och har jätteont av ischias till och från, jag hade det lite under graviditeten men tycker att det är värre nu, foten nästan domnar ibland... alltid på ena sidan.
    Borde väl som "Emmi08 "säger söka hjälp för det men inte kommit mig för.

Jag brukar göra en stretchövning som jag tycker hjälper om man håller på ett par dagar, du lägger upp det onda benet på exempelvis köksbordet och ha benet som att du sitter skräddare ungefär, sen lutar du dig framåt med rak rygg.
    Äh! det var svårt att förklara

• Mamman till två
    Emmi08 skrev 2009-03-16 15:00:04 följande:
    jag fick oxå det EFTER graviditeten=/ och för mej förklarade dom att det kan man få när kroppen ska gå tillbaka efter en graviditet plus att man inta har några magmuskler och ryggen blir då tungt belastad.- Jag gick till en naprapat så det är mitt råd det hjälpte och jag blev bättre nu känner jag knappt något alls bara ibland. Vänta inte på att det ska gå over av sej självt utan sök en naprapat eller kiropraktor dom kan Putta tillbaka disken som buktar ut . lycka till.
    låter ju mycket logiskt, usch då, får väl knalla mig iväg - jag som tycker det är så jobbigt att söka hjälp... Tack tack

Vår stora lillbebis skrev 2009-03-16 18:45:56 följande:
    Jag födde i augusti och har jätteont av ischias till och från, jag hade det lite under graviditeten men tycker att det är värre nu, foten nästan domnar ibland... alltid på ena sidan. Borde väl som "Emmi08 "säger söka hjälp för det men inte kommit mig för. Jag brukar göra en stretchövning som jag tycker hjälper om man håller på ett par dagar, du lägger upp det onda benet på exempelvis köksbordet och ha benet som att du sitter skräddare ungefär, sen lutar du dig framåt med rak rygg. Äh! det var svårt att förklara
    Värt ett försök, ska testa stretcha - allt som lindrar är bra
  • Emmi08

man ska INTE strecha när man har ischias som går ner i benet..man kan ha en falsk ischias men då går aldrig smärtan ner i benet vid en fals ischias är det en muskel som trycker på nerven då går dte strecha bort dte men vid "riktig" ischias som beror på en diskutbuktning eller diskbråck ska man INTE strecha det kan bli värre. Om ni är med i något fack geom erat arbete så betalar facket 2 behandlingar hos en kiropraktor/naprapat iaf så gö/gjorder kommunal det. Kolla det för dte kostar ju en del att gå.

• Mamman till två
    Emmi08 skrev 2009-03-16 21:20:09 följande:
    man ska INTE strecha när man har ischias som går ner i benet..man kan ha en falsk ischias men då går aldrig smärtan ner i benet vid en fals ischias är det en muskel som trycker på nerven då går dte strecha bort dte men vid "riktig" ischias som beror på en diskutbuktning eller diskbråck ska man INTE strecha det kan bli värre. Om ni är med i något fack geom erat arbete så betalar facket 2 behandlingar hos en kiropraktor/naprapat iaf så gö/gjorder kommunal det. Kolla det för dte kostar ju en del att gå.
    ok, får kolla upp detta - jag tillhör ju inte kommunal iofs, kanske täcker gravidförsäkringen eller personförsäkringen något..
    Smärtan jag har strålar ner till knävecket ungefär - är det riktigt illa kan det domna lite i vaden..
    Annars är det ju faktiskt värt lite pengar att slippa ha ont..
  • J1983

Jag har haft samma problem efter förlossningen, nu har det dock varit bättre ett tag så jag hoppas att det håller sig borta.

• Vår stora lillbebis
    Emmi08 skrev 2009-03-16 21:20:09 följande:
    Då är det nog nåt annat jag har för strechning hjälper mig, blir mycket bättre efter ett par dagar man kört det.
  • Emmi08

ja då har du nog det så kallade falska ischiasen den går alldelles utmärkt att strecha bort =)

Svar på tråden ISCHIAS... men först efter förlossningen???