• Rimfrostliv

Magen försvunnit i ve 15!

Jag har precis gått in i vecka 15 och har sedan någon vecka inte kännt mig gravid längre. Fick se den lille/lilla på ul den 27:e februari levandes.. Mådde jätteilla de 13 första veckorna och hade mage.. Nu är magen nästan helt väck, det syns inte längre att jag är gravid o jag har hoppat tillbaka till mina vanliga kjolar.. Ngn annan som varit med om detta? Behöver jag vara orolig?

• Svar på tråden Magen försvunnit i ve 15!
  • Dimitra

Nästan alla har varit med om det
    När kroppen har vant sig vid alla hormoner och tarmarna slutar vara supersvullna så går magen tillbaka och till det den var innan graviditeten. Sen dröjer det bara några veckor så gör livmodern att det putar ut igen.

Njut av de vanliga kläderna för snart är det gravidstassen som gäller igen

The Dimitra universe.
  • AlvaLovisa

Illamåendet och övriga jobbiga symtom brukar ju försvinna när man går in i andra trimestern, och anledningen till att magen minskar i omfång kan vara att tarmarna är mindre svullna/ mindre vätska i magvävnaden.

• Skorpan2

Det är precis som tidigare skrivare skriver, helt normalt att magen försvinner. Den tidiga magen som man kan få beror helt och hållet på svullnad. Fostret där inne och livmodern är fortfarande så litet i början att det inte blir mage av det. Min "bebismage" kom runt v 20.

Natanael 070702
  • Rimfrostliv

Åh, vad skönt att ni skriver så!
    Jag hade inte alls så här i min förra graviditet så då blir man ju lite extra orolig..

• Netha85

Det är som de andra skriver, men sen beror det lite på med om man har livmodern ytligt med som "bestämmer" om man ser ogravid ut ett tag med. På min mor iaf så låg jag o mina syskon ytligt så bebismagen syndes när svullnaden gått ner redan..

Men som sagt. oftast är det väl så att magen försvinner nga veckor när svullnaden gått ner.

• Heiress

Jag åkte till Thailand i vecka 16 och min tidigare svullna mage som ändå såg så bebisrund ut hade försvunnit helt. Jag var också orolig att något inte var som det skulle och pratade därför mycket med mina vänner och var t.o.m. i kontakt med BM och kvinnokliniken, men som de skrivs ovanför så är det HELT normalt. När jag kom tillbaka i vecka 19+4 var det den riktiga magen som syntes.

• MrsL

Det står överallt att man börjar känna livmodern nedanför naveln efter v12-13,jag är själv snart i v15 och kan inte känna den alls... Känner ni av den om ni tar på "magen"?
    Har inga symptom i övrigt heller då dessa försvann för ca 1-2 veckor sedan...

• ääni

Åh, vad skönt att höra att liten mage är normalt. Jag är lite rundare än vanligt men kan inte tydligt se livmodern. Anar den när jag ligger ner men vet inte om det är den. Är i v 17.

• JiLa

Åh vad skönt att höra detta...min mage har oxå blivit mkt mindre. Har varit svälld och uppblåst fram tills förra veckan. Min mage är numera minst på morgonen och störst på kvällen, och inte känner jag nån livmoder heller som de säger att man ska göra... Hade sent missfall i oktober upptäcktes på ultraljudet att fostret dött i vecka 14. Men nu är jag gravid igen i v14+4 och är den nojigaste av dem alla! Urs vilka veckor detta kommer att vara fram tills UL, nästa vecka ska jag dock få lyssna på hjärtat så jag inte kommer att vara lika stressad och uppjagad för UL. Men VUL i v.9 gick bra iaf....åh va mäktigt de va att se de lilla hjärtat slå. Kram på er! Känner mig mkt lugnare efter allt jag läst här åh vad jag gillar familjeliv.

• Dimitra
    JiLa skrev 2009-03-15 19:12:11 följande:
    och inte känner jag nån livmoder heller som de säger att man ska göra... 
    Inte ska känna, kan känna Lutar livmodern mer mot ryggen än mot magen så kan det vara praktiskt omöjligt att känna livmoderkanten även om livmodern är precis så stor den ska vara. Är livmodern inte öm eller hård så kan den också vara lätt att missa medan den fortfarande ligger så långt ner i magen.

Lycka till med graviditeten och njut av nästa hållpunkt - hjärtljuden
    The Dimitra universe.
  • JiLa
    Svar på #10
    Tusen tack! De orden behövde jag höra!
  • Molly77

är i v 19 och har knappt mage tycker jag... känns konstigt.
    imorrn är det UL , är dö nervös.
    Men jag tror jag har känns nått i magen ett par ggr. Men man tänker ju så mycket lustiga tankar ändå.....
    Går ju bara o längtar efter att få se gravid ut :)

• Lena28

Du kan vara lugn!

Exakt samma hände mig, mage försvan å alla börja känna sparkar med mera utaom Jag. Men sen i v 20-22 OJ då sa det pang då hände allt.. då kom magen sparkarna ja Allt!!!

Lycka till!

• poopykins

Gud vad skönt att läsa vad alla ni skriver! Jag är i v.13+2 och känner precis likadant, magen har blivit mindre! Ser inte alls lika uppsvälld ut längre......men man får väl helt enkelt gå och vänta på att den "riktiga" magen ska komma snart, längtar! Va inne på vul för 1 ½ vecka sedan och allt såg perfekt ut med tickande hjärta och allt, men man blir ju väldigt nojjig för minsta lilla :-P

• JiLa

Jaa nu är jag nojig igen...först var den svullen till och från, den har aldrig riktigt varit bebishård mage.
    Var på ett litet UL med en gammal ultraljudsapparat i tisdags hos BM inför stora UL som är om två veckor och då såg man hur den sparkade

Men igår så blev min mage mindre...kan nästan få igen mina vanliga byxor ....urs så orloig jag är att något ska vara fel....magen är inte ens svälld som den varit tidigare.....
    Är nu i vecka 16+2....och smal är jag ju sen tidigare...tycker magen borde synas tydligare då.....
    Oj vad jag längtar att få riktig mage!!

Kram på er andra som är lika oroliga som mig...

• Molly77

magen kommer ska du se. beror ju på precis hur bebisen ligger,
    jag är i v 21 nu o har ingen mage fått. Men allt såg bra ut på UL så jag orkar inte vara nervös mer.
    Du ska se att allt är som det ska.

kram

• JiLa
    Molly77 skrev 2009-03-27 14:28:58 följande:
    magen kommer ska du se. beror ju på precis hur bebisen ligger, jag är i v 21 nu o har ingen mage fått. Men allt såg bra ut på UL så jag orkar inte vara nervös mer. Du ska se att allt är som det ska. kram
    Tack tack! mamma vet jag bar väldigt långt in så hon fick inte stor mage...så jag skulle gissa de ligger i släktet.

Kram
Svar på tråden Magen försvunnit i ve 15!