• SaT

Istället för tal?

Min mamma ska disputera till sommaren, och jag och min syster känner väl lite press på oss att vi kanske borde hålla tal eller något. Men ingen av oss tycker om detdär med att hålla tal och funderar på om man kan göra något annat istället, men har absolut inga idéer.
    Så, dela gärna med er om ni har tips. Det räknas med att det kommer minst 80 gäster.

• Svar på tråden Istället för tal?
  • AlvaLovisa

Man kan göra ett roligt bildspel med text till i powerpoint. Bara att lägga över på fickminne och plugga i en projektor. (Har man ingen projektor så finns det att hyra) Bildspelet kan sedan få rulla på under tillställningen.

• SaT

Ja, det är den edna idé vi har haft, men frågan är ju vad man skulle visa där, jag har inte riktgt koll på vad ett sådant tal ska innehålla.
    Tar gärna emot fler idéer!

• Galenpanna

Kan ni inte göra något med utgångspunkt från hur ni har upplevt er mammas doktorandarbete? Ofta kan man spetsa till det lite med tanke på att de som skriver sina avhandlingar brukar få lägga ganska mycket tid på det i slutet. Jag har varit på en disputation där mannen till den som disputerade pratade till en powerpoint-presentation där han utgick från sin situation under det hela och pratade i temat om hur allt fokus varit på henne sista tiden och att det var hon som fick all cred denna dag men att det minsann inte varit så lätt för resten av familjen under tiden. Han hade fått göra mycket mer hemma, när de skulle bort var det han som fick köra för "då kunde hon passa på att läsa lite i bilen under tiden" osv. Ni behöver ju inte prata utan skulle kunna göra motsvarande med bara powerpoint-bilder.

Ni kan annars hitta på en frågelek på temat "Saker ni inte visste om XX". Det brukar vara riktigt roligt. Dela in gästerna i mindre grupper och låt dem fylla i sina svar på en tipskupong eller ställ frågorna rätt ut bara. Då kan ni verkligen plocka fram roliga saker hon har gjort både förr och nu. Hon får sedan ge de rätta svaren själv och ev. berätta bakgrunden till varför det blev som det blev i det olika situationerna.

Tänk inte så mycket på vad man "ska" prata om (eller visa) utan gör något utifrån er situation och er relation till den som disputerar.

Svar på tråden Istället för tal?