• Eisa

Hur mycket vatten dricker era 9-månaders?

Min son dricker några klunkar per måltid, inte mer. Det har väl minskat ett par cm i glaset kanske. Enligt BVC ska han helst dricka ett helt glas (litet) till varje måltid.

HUR göra?

12.34
  • Svar på tråden Hur mycket vatten dricker era 9-månaders?
  • Hanni

Samma som min! Hon får välling morgon o kväll så väskebehovet kan det ju inte vara. Min lilla skulle aldrig dricka en hel lite flaska vatten!

• Skumboll

Beror lite på vad de äter också.
    Min bvc-syrra sa att de sällan blir törstiga om de äter burkmat eftersom det redan är så mycket vatten i. Det är först när de äter "riktig" mat som de egentligen behöver större mängder vätska...

• Eisa
    Skumboll skrev 2009-03-13 12:34:11 följande:
    Beror lite på vad de äter också. Min bvc-syrra sa att de sällan blir törstiga om de äter burkmat eftersom det redan är så mycket vatten i. Det är först när de äter "riktig" mat som de egentligen behöver större mängder vätska...
    Ok, min son äter 50/50 burk och hemlagat. Han verkar aldrig törstigare  när han får hemlagat, tyvärr.

Kan man lita på att de dricker vatten om de är törstiga?
    12.34
  • Eisa
    Hanni skrev 2009-03-13 12:32:47 följande:
    Samma som min! Hon får välling morgon o kväll så väskebehovet kan det ju inte vara. Min lilla skulle aldrig dricka en hel lite flaska vatten!
    Nej jag vet! Men kanske man måste lita på att de själva dricker mer om de är törstiga?
    12.34
  • Skumboll
    Eisa skrev 2009-03-13 12:43:09 följande:
    Ok, min son äter 50/50 burk och hemlagat. Han verkar aldrig törstigare  när han får hemlagat, tyvärr. Kan man lita på att de dricker vatten om de är törstiga?
    Ja, i de flesta fall kan man vara säker på att de dricker när de är törstiga. Om inte annat märker du ju hur han kissar...
  • Hanni

Ibland brukar jag hälla i lite vatten i hemlagad mat, blir lite lösare och så får hon i sig mer vatten... ett tips som jag fått!

• qattla

inga av mina barn drack nå' speciellt med vatten som bebisar. De drack 3 flaskor välling per dygn och jag misstänker att vätskebehovet blev täckt av det.

• Sickan

De brukar väl säga att det bör bli 6-8 våta blöjor på en dag. Det är det bästa sättet att mäta om barnet får i sig tillräckligt med vätska.

• Eisa
    qattla skrev 2009-03-13 12:48:06 följande:
    inga av mina barn drack nå' speciellt med vatten som bebisar. De drack 3 flaskor välling per dygn och jag misstänker att vätskebehovet blev täckt av det.
    Min son dricker också 3 flarror med välling och bara det blir ju 660 ml/dygn. Men de ska ha 1 liter ungefär säger BVC... Om de nu har rätt.
    12.34
  • Eisa
    Sickan skrev 2009-03-13 13:13:34 följande:
    De brukar väl säga att det bör bli 6-8 våta blöjor på en dag. Det är det bästa sättet att mäta om barnet får i sig tillräckligt med vätska.
    Oj så ofta byter inte jag blöja. Men skulle jag byta så ofta så skulle det nog vara kiss i dem alla, men med varierande mängd.
    12.34
  • qattla
    Eisa skrev 2009-03-13 13:13:36 följande:
    Min son dricker också 3 flarror med välling och bara det blir ju 660 ml/dygn. Men de ska ha 1 liter ungefär säger BVC... Om de nu har rätt.
    Utöver vällingen drack de kanske sammanlagt knappt ett litet glas vatten. Sen så är det ju vätska i maten också...

Men de verkade nöjda. Hade blöta blöjor (ca 4-5 per dag) och allmänt friska, så jag tror det kan variera något hur mycket vätska ett barn behöver.
  • Eisa
    qattla skrev 2009-03-13 13:27:26 följande:
    Utöver vällingen drack de kanske sammanlagt knappt ett litet glas vatten. Sen så är det ju vätska i maten också...Men de verkade nöjda. Hade blöta blöjor (ca 4-5 per dag) och allmänt friska, så jag tror det kan variera något hur mycket vätska ett barn behöver.
    Ja eller hur? Och man borde ju märka om de har vätskebrist? Om inte på kisset så på den allmäna mammaintuitionen.
    12.34
  • Skumboll

Om han har, eller får, vätskebrist kommer du att märka det tydligt! DET behöver du inte vara orolig för om han nu dricker några flaskor välling...

Svar på tråden Hur mycket vatten dricker era 9-månaders?