• friis

Gravidförsäkring

Sitter och funderar på det här med gravidförsäkring.
    Ska man ha en el inte- gratis el betala för den. Kan inte komma fram till något.

Någon som har något tips om detta och vad valde ni??
    Är i v17 nu så jag har väl några veckor till på mig, men hade vart skönt att få det avklarat.

• Svar på tråden Gravidförsäkring
  • Duvmamma

Bra fråga! Jag undrar också, så jag puffar upp tråden åt dig ;)

• herewegoagain

Jag rekomnderar starkt ! Vi tog trygg hansas som va gratis. När vi fick vår dotter den 4 mars så fick hon ligga inne m glucosdropp i 2 extra dagar. hade lågt blodsocker. Kollade m försäkringen o vi fick 600 kr för dom dagarna. För en gratis försäkring! i har inget att förlora!

• DizNick

Vi valde att skaffa en gravidförsäkring. Valde även den med utökat skydd.

Varför? Man kan aldrig försäkra sig i onödan!
    den dagen något händer så kan försäkringen vara till hjälp. Även om pengar inte kan ersätta ett liv!

• LindaMHa

jag rekomenderar oxå trygg hansa de har en mycket bra barnförsäkring har länge haft marknadesn bästa men nu så finns fler som "kommit ikapp"

Jag har gravidförsäkring men inte det gratis utan tecknade en extraförsäkring kostar 950 kr (tror jag elelr 1000) sak samma de drar av denna avgift när du sedan tecknar en barnförsäkring.

Tecknade den även på min första dotter, som i dag har trygg hansas barnförsäkring

Har som tur är inte behöva annvända den,och hoppas att det förblir så

• Bebiz2009

Jag har oxå gått å funderat på gravidförsäkring å igår frågade jag min bm vad hon tyckte.
    Hon tyckte inte att det behövdes ngn försäkring, att det är onödigt å i stort sett en bluff. Bara ett sätt för försäkringsbolagen att låsa upp en å för de bolagen som inte är gratis, ett sätt att tjäna pengar.
    Av alla dessa typer av förs. som tecknas så är det ytterst få som faktiskt betalar ut nån ersättning.
    Så ja, nu vet jag inte riktigt...
    Men å andra sidan så kom jag å tänka på att ett liv är ju priceless, vad spelar det för roll om det skulle hända bebben nånting å det skulle ha ha en tragiskt utgång?
    Det är knappast så att pengar kan ersätta värdet av en bebis!

Men i slutändan är det ju upp till var å en...=)

• josan

gäller gravidförsäkringen bara bebisen eller även mamman?
    Jag har fått problem med vidgat njurbäcken för att bebisen ligger och trycker på urinledaren.
    Är det kört för mig att teckna försäkring eller går det bra ändå?

• Sessilou

Tycker det där med gravidförsäkrning verkar va en bluff! Är inte helt insatt dock.

men spontant tänker jag; ..vi har ju gratis sjukvård i Sverige ju, Inte behöver jag betala nåt om jag måste ligga kvar en extra dag o få dropp, eller om bebisen föds med nåt fel. Jag betalar ju skatt, sånt ingår!

Sen kan man ju kolla vad ens vanliga personförsäkring täcker oxå.

Eller är jag helt ute o cyklar???

Less is more=)
  • Mrs WW

för barnet är det gratis att ligga inne. Men vi som vuxna betalar per dygn. Men som sagt så är det endast för uppehället inte för sjukvården. Den är ju gratis.
    Har inte själv tecknat någon försäkring än, men funderar på det. Minns inte hur jag gjorde sist.

• DizNick
    Svar på #7
    Man får alltid betala en summa om man ligger inne, för mediciner och sjuktransport. Inget är gratis här i sverige. Men iom vi betalar skatt så är inte slutsummorna så höga! Så istället för att betala 100 000:- för en operation kanske vi bara betalar 10 000:- (som försäkringen täcker). Min mamma har fått betala varje gång hon legat på sjukhuset. Man får ju även betala vi rutinundersökningar. Jag tex får betala 300:- varje gång jag ska kontrollera mitt hjärta. Vilket blir 3 ggr extra under min graviditet. Dvs 900:-....Det blir mycket pengar i längden.

Nej skaffa alla sjukförsäkringar ni kan säger jag bara!
  • chrissy
    DizNick skrev 2009-03-16 11:11:36 följande:
    Jag tex får betala 300:- varje gång jag ska kontrollera mitt hjärta. Vilket blir 3 ggr extra under min graviditet. Dvs 900:-....Det blir mycket pengar i längden. Nej skaffa alla sjukförsäkringar ni kan säger jag bara!
    Men det finns ju ett högkostnadsskydd, det är väl nåt på 900kr/år som man max betalar för sjukhusbesök.
    Har dessutom aldrig hört talas om någon sm betalat 10 000 för en operation!

Jag har skaffat Trygg Hansas gratisförsäkring. Tycker det räcker.
  • Sessilou
    Svar på #9
    Oj, har aldrig hört talas om att nån får betala för en operation, så till vida det inte handlar om en skönhetsoperation. Men som sagt , jag är inte så insatt.

När det gäller mediciner o läkarbesök så har vi ju högkostnadskort. har själv utnyttjat det nu när jag varit sjuk, så nu går jag gratis till vårdcentraler osv. Och det gäller ju i 1 år.

Så....frågan är alltså.....VAD är det graviditetsföräkringen täcker som INTE ens vanliga personförsäkring täcker? ......måste nog sätta mig ner o lusläsa det finstilta*S*.
    Less is more=)
  • Tildas mor

Jag tecknade gravidförsäkring båda gångerna. Både den som är gratis och den som kostar. Vid första graviditeten hade jag ingen "användning" för det men när barn nr 2 bestämde sig för att komma ut blev det komplikationer som ledde till att jag nästan förlorade 3 liter blod. Pga detta fick jag ut pengar på försäkringen.

• Snowflake72

Önskar jag tagit en grav försäkring för 9 år sedan då min dotter föddes med ett handikapp som If ersatt ett engångsbelopp med 100 000 kr för....
    Nu kommer jag definitivt att ta en försäkring!

• Barba bok

Hej!
    Jag tecknade den försäkringen som var gratis. (Gravid Länsförsäkringar.) Den var täckande gällande mig och barnet i magen från graviditetsvecka 20 någonting till och med 6 månader efter barnet var fött. Därefter kan man utöka till den försäkring som kostar för tiden efter.
    Min dotter dog under förlossningen och det var ju inget man planerade. Vi fick ett belopp på 10.0000 kr som ersättning. Inga pengar i världen kan ersätta liv men jag tycker du verkligen ska investera i en gratisförsäkring i alla fall.
    Lycka till.

• Syster Luring

Jag rekommenderar er att teckna en gravidförsäkring. Min första pojke föddes frisk men fick urinvägsinfektion när han var ngr dgr gammal vilket ledde till enorma svårigheter att få en full barnförsäkrning för honom. Tillslut fick vi en bra handläggare på dåvarande Holmia (nuvarande Trygg-Hansa) som försäkrade honom men med en klausul att vi aldrig kommer att få ett öre om något med urinvägarna är orsak till sjukdom. Kan tillägga att han snart fyller 14 och aldrig haft problem med urinvägarna så det kan slå väldigt orättvist. (Hade magsjuka under förlossningen vilket sannolikt orsakade hans UVI - alltså inget som hade med hans kropp att göra) 

August -95 & Bebisfrö -09
  • ViFrånLandet

Jag har inte fixat försäkring än, men jag ska..
    Har bara positiva saker att säga om trygghansa, de andra bolagen vet jag ingenting om, så jag kan inte uttala mig..
    Ett par kompisars barn dog kort efter födseln och de fick 10.000:- i begravningskostnader plus att de fick pengar "som plåster på såren".. Som någon skrev kan pengar såklart inte häva smärtan men de var tacksamma över den hjälpen iaf.
    Ett annat par har utnyttjat sin gravidförsäkring flera ggr, när mamman fick havandeskapsförgiftning, när hon sprack under förlossningen, när barnen fick rh-virus mm..
    vet inte om nån annan försäkring kanske också täcker detta, men 1000:- i sammanhanget känns ganska överkomligt ändå tycker jag, så jag tänker ta den som kostar (man kan aldrig försäkra sig för mycket) {#lang_emotions_smile}

*Nedsläpp i början av september*
  • SVE

Jag ska teckna en försäkring hos trygg hansa, jag har hört att dom ska vara bra.

Jag har min livförsäkring där.

Dom har följande gravid-försäkringar:
    VäntaBarn 1050 kronor
    MammaBarn Gratis

Jag ska pratade med dom idag på tele men minns inte så mycke av vad dom sa kom bara fram till att jag ska teckna VäntaBarn.

Lycka till med försäkrings-letandet =)

Kram

Svar på tråden Gravidförsäkring