• Ganidu

Kan man ha en ensam kampfisk i MINIAKVARIUM utan pump? SNABBA svar behövs!!!

Har sett att de säljer mini-mini-små akvarier i zoo-butiken. Själva har de en ensam kampfiskhane i sådana behållare i butiken.
    Kan man ha så även hemma?

Behöver kampfiskar någon pump?
    Har läst att de ska ha ganska syrefattigt vatten, och att det därför funkar bättre med syretabletter. Fiskarna kan även ha svårt att simma om det är för mycket "strömmar" i vattnet pga pumpen.

Så vad gäller? Utan att gå in på varför så är det lite bråttom med svar!

• Svar på tråden Kan man ha en ensam kampfisk i MINIAKVARIUM utan pump? SNABBA svar behövs!!!
  • skorpionen80

Nej. Skulle du vilja bo i ett rum på 3kvm? Du skulle nog överlevt, men hur trevligt är det?

Tror det finns en lag om hur små akvarierna måste vara, googla gärna.

• Fåret Shaun

Kampfiskar kan vara utan pump, lika guldfiskar

Jag har så kul med fåret Shaun.....
  • Ganidu

Jo, det är just det. Jag har också läst att akvarier måste vara på minst 40 liter.
    Samtidigt verkar kampfiskar inte fungera som andra fiskar, och jag har sett i mer än en djuraffär att de bor i väldigt små behållare.
    Någon insatt?

• lokisse

miniakvariena är ingen höjdare kampisar ska vara ensama men även dom behöver plats.

De omnibus rebus et nonullis aliis
  • lokisse

ps djur är inget man ger bort i stellet för blommor.... vet inte varför jag fick den tanken

De omnibus rebus et nonullis aliis
  • Glenda Glad

Nä, jag tycker du ska skaffa ett lite större akvarium med svag pump och sen ha minst 2 stycken kampfiskhonor som sällskap. En sån trio är jättevacker att ha i ett akvarium
    Du kan också ha lite täta växter så att vattnet inte blir så strömt för det är riktigt att de inte trivs i strömt vatten.

• skorpionen80
    Ganidu skrev 2009-03-13 13:56:03 följande:
    Jo, det är just det. Jag har också läst att akvarier måste vara på minst 40 liter. Samtidigt verkar kampfiskar inte fungera som andra fiskar, och jag har sett i mer än en djuraffär att de bor i väldigt små behållare. Någon insatt?
    Fast det är skillnad på djuraffär och att ha de så hemma. I "min" djuraffär så är de i liten burk någon dag för att utesluta smitta, sen flyttas de över i vanligt akvarium. Jag antar att din fråga gäller om man kan ha den i minilåda en längre tid, typ livet ut?
  • Donno

men vad är så snyggt med att trycka ner kampar, guld och slöjstjärtar i små "glas"???
    En kamp går fin fint i ett sälskaps akvarium, om man ger den utrymme och rätt förutsättningar.

woooooooooooj

*en sidfot i raden*
  • Ganidu

Först av allt, det handlar INTE om någon present!!! Skulle aldrig falla mig in att ge bort levande djur i present. (fast när jag läser TS kan jag förstå att du trodde det. Beklagar.)

Det handlar om en fisk som behöver tas om hand ganska omgående, men där det av olika skäl inte går att ordna med ett stort akvarium, pump mm (inte just nu, i alla fall).

I den zoo-butik där de har en kampfisk i miniakvarium har de den inte bara under en kort tid, utan den bor så. Och om det nu inte är bra, varför säljer de alls dessa små miniakvarier?

Om kampfiskar har jag läst att de i det vilda lever i ganska små vattensamlingar, och de som jag har sett som bor i större akvarier simmar ändå inte några längre sträckor. Tycker oftast de ligger i något hörn och trycker, och sen simmar runt en aning ibland.

Svar på tråden Kan man ha en ensam kampfisk i MINIAKVARIUM utan pump? SNABBA svar behövs!!!