• Maiko

Rund skål/cylinder till fiskar, djurplågeri?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Rund skål/cylinder till fiskar, djurplågeri?
  • AlvaLovisa

Varför skulle det vara det? Beror väl på hur stor skålen är/hur många fiskar man har. De simmar inte bara runt,runt om skålen är tillräckligt rymlig.

• Ragnar

Är inte anledningen till att man inte ska ha skål att de oftast är för små och att man ofta inte har rening och syrepump i skålar? Om utrymmet är för litet och vattenkvaliten dålig anses det väl vara djurplågeri.
    Detta var i alla fall svaret jag fick inte djuraffär för några år sedan.

• AlvaLovisa
    Ragnar skrev 2009-03-13 14:32:01 följande:
    Är inte anledningen till att man inte ska ha skål att de oftast är för små och att man ofta inte har rening och syrepump i skålar? Om utrymmet är för litet och vattenkvaliten dålig anses det väl vara djurplågeri.Detta var i alla fall svaret jag fick inte djuraffär för några år sedan.
    Fast man har ju inte vilka fiskar som helst i skålar, utan oftast guldfiskar som klarar sig utmärkt utan syrepump. Man behöver inte heller ha ett reningssystem så länge man byter 1/3 av vattnet regelbundet. Har man en tunn slang är det inte svårt att suga bort bottenslammet. Petar man ned ett par växter blir det ännu bättre vattenkvalitet.
  • Lady Marmalade

minsta storlek som är godkänd är 40 liter (fiskskålar som de som fanns förr är förbjudna ha fisk i)

anledningen till debatten runt cylindrar och runda skålar är att fisken inte får lugn nånstans

det går komma åt det genom att göra pelare i mitten samt gränsa av
    fiskarna behöver referenspunkter och mår ofta dåligt/stressar om de inte har "stopp" nånstans

därför är det också viktigt att inte ställa ett rektangulärt kar så att det är insyn från alla håll

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • norgesessan

Problemet med skålar är om man fyller upp vatten nästan helt upp så blir det mycket mindre yta. I teorin måste han ha en gedigen guldfiskskål för att det ska bli bra med yta, + att man inte kan fylla helt upp...Därför är akvarier bättre...(och inte de hemska leasingakvarierna som hänger på väggen i div. vänterum.....Personlig åsikt..))

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Maiko

Mindre syreyta och fiskarna blir oroliga. Skålar brukar dessutom rymma mycket mindre vatten än vanliga rektangulära akvarier. De flesta som köper skålar brukar köpa pyttiga sådana tyvärr. Men jag tycker mest synd om de fiskarna som hålls i jätthöga cylindrar.

• Tudor 05

När jag jobbade på djuraffär sa min chef att det var så som det står i #4,
    djur vill ju kunna dra sig undan till ett hörn, och det kan de ju inte i en rund skål.
    Kaniner och möss etc har ju inte runda burar heller ;)

sen blir ju guldfiskar väääldigt stora, så jag skulle ju inte ha dem i ett litet akvarium....

Svar på tråden Rund skål/cylinder till fiskar, djurplågeri?