• aintsaint

Kreta eller Turkiet?

Vi funderar på en resa till hösten, dottern är 3 år i maj... Så nu undrar jag för er som vart där, Kreta eller Turkiet? Har hittat resor till båda ställena för ungefär samma pris. Har inte vart i Turkiet tidigare, inte Kreta heller. Var på Cypern för många år sen och det gillade jag.

Sen undrar jag hur varmt det är där i slutet av september? För mig är det lagom med 22-24 grader i vattnet och 25-27 i skuggan...

• Svar på tråden Kreta eller Turkiet?
  • aintsaint

Ingen på familjeliv som vart på Kreta eller i Turkiet? Tänk, det har ja svårt att tro... Nån?

• amasonas

jag har varit på både kreta & i turkiet (även cypern som jag gillade skarpt!)

Kreat var en såndär "spontanresa" jag & en killkompis gjorde, ville bara åka iväg någonstans...var där i Maj på våren alltså, vilket betydde att det var till 90% pensionärer med på resan.., så jag känner att det inte gjorde Kreta rätt, jag var 22 år då & ville väl parta lite mer än det fanns möjlighet till, vi åkte till museum & sånt & det var ju trevligt....var för kallt att bada, så mitt betyg till kreta är väl sådär...MEN frågar du nån som var på en mer planerad resa, under högsäsongen så blir nog omdömet annorlunda.

Turkiet var lite detsamma, hade just avslutat lumpen & var då på "muckarresa" som det heter, jag & 22 killar......blev ju mycket öl & för lite av shopping & sevärdheter....annars tror jag turkiet har rätt mycket att erbjuda! & till bättre priser än te.x Cypern.

Jag skulle nog satsat på Turkiet!

Trevlig resa{#lang_emotions_smile}

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • skytten84

vi valde turkiet. åker i april..kan säga vad ja tycker efteråt=) vart i grekland förut, dock ej kreta.

• majsan74

Vi var på Kreta sommaren då dottern var 2 år. Vi var i Agia Marina inte så långt från Chania stad. Otroligt barnvänligt, många restauranger hade egna små lekplatser.
    Vi var väldigt nöjda med vår resa.

• Alice2004

Jag kan varmt rekomendera turkiet.

• Moj Katile

Jag har vart i kreta med barn (makrigialos eller nått hette det)
    Och i Turkiet. Rekommenderar båda!
    Men turkiet går KEMER FETBORT!!! Skitkasst ställe!!
    Ta hellre alanya, side eller marmaris.
    Turkiet står snäppet högre i kurs hos mig

• Liz80

Har varit på kreta, men inte turkiet.
    Och Kreta va verkligen kanon!!
    mkt som spelar in så klart, hur man bor osv.

• Angeeliina

Jag har varit på Cypern och Turkiet, men inte Kreta.
    Jag gillade Marmaris och ska åka tillbaka,

• mattispadd

Turkiet...framför Kreta..
    alltså kreta är ju helt otroligt mysigt ochså men jag älskar maten i turkiet och den smakar mera än Grekland

• Lykketrollet

Jag ville nog aldrig rest till Alanya med små barn. Jag tycker det är en alltför "stökig" stad, ett riktigt partyställe. Då hade jag heller valt Marmaris. Där är det lugnare och väldigt fint.

Kreta tycker jag också om, och ville heller rest till Kreta med barn än Alanya. På Kreta (iaf där vi var), var inte människorna så tjatiga på i Alanya. Man fick gå ganska ostört på gatan, och alla var riktigt trevliga.

• gulloliver

Vi åker till side i turkiet efter många om och velande hit och dit mellan kreta och alanya men inget av det var super barn vänligt så vi valde turkiet -side för där var det härliga barnhotell och varmt vi åker den 3 oktober och det var fina stränder och barnvänligt ställe.

Lycka till

• mattispadd

ni kommer att fp det kanon...Side är som klippt och skuret för barn med långgrunda stränder...

• Chaplin

Jag har bara varit på Kreta och det var jätte bra.

Tittar man till ekonomin så är det bra mycket mer prisvärt att åka till Turkiet i sommar, med tanke på kron-kursen.

• Ditaa

alanya har typ en specifik stadsdel eller ska man säga "gata" där partyt håller hus..HELA alanya är inte ett enda partyställe..alanya passar jättebra till barnfamiljer också..för att inte störas av lujd från gatorna kan man ju ta ett hotell som inte ligger mitt i smeten..kan ju va kul att ha semester i en stad som lever lite..än i en dödstrist tyst stad där bara gamla går..det ärvad jag gillar när jag är på semester..se och träffa människor..känna lite puls..samt utforska staden runtomkring

• sny1

Har rest till Kreta flera gånger sen jag var liten och det är en helt underbar ö! Rekommenderas starkt!

Har dock aldrig varit i Turkiet...

• emfri04

Hejsan
    Jag rekommenderar oxå kreta, var i Turkiet med våran 3åring förra året o det var inget vidare, maten var inte heller populär haha, vi tyckte det var jobbigt i Turkiet bla att man skulle pruta precis överallt, dom var så på hela tiden, tycket bättre om Grekland.

• pigglet

Jag tycker också att de är för "klängiga" och påstridiga i Turkiet. Har hört att det blivit bättre nu, med nya lagar om "inkastare", men tycker fortfarande att det är skillnad mot Grekland.

Gillar nog maten i Turkiet bättre- men båda funkar bra!

Vi var i Turkiet (Side) i slutet av september ´07. Då hade vi 30 grader varmt i både vatten och luft! (Var en supervarm sommar - om ni minns?) Det gick bra för både oss och barnen, härligast var det förstås i havet - man kunde bada i en timme utan att bli kall... Det är ju fördelen med att åka på hösten, de varma haven. Nackdelen (om man får tro min svägerska) är att risken för magsjuka är större på hösten - vet inte om det stämmer?

Själv åker jag hellre till Grekland, men tycker att det brukar vara mycket billigare resor till Turkiet.

• mattispadd

Till Turkiet ospec i aug/sep kan du få för 998;- -1998:-
    Kreta är också billigt att resa till men betydligt dyrare att leva där...
    Solstolar i Grekland kostar 6-8euro
    och i Turkiet får du betala runt 2o skr...

Svar på tråden Kreta eller Turkiet?