• ludenben

När tog ni ut era prematurer??

När tog ni ut era prematurer?? På prommenad, på bussar, i affärer?? Vilken vecka är de födda i?? Gäller främst er som fått barn/fått hem era barn under vinterhalvåret (okt-april/maj)

Fick en prematur i v 31+4 som vi förmodligen får hem nästa vecka, då är han i v 35+...
    Undrar när man vågar ta ut honom i vagnen...

Nu har våran Elias kommit 24/2-09
  • Svar på tråden När tog ni ut era prematurer??
  • ludenben

puffar upp lite.... ingen som vill dela med sig??

• EMO 979

vet att min syster var ute med sin lilla medans hon fortfarande låg på prematuren...tog ut hon på en prommis runt sjukhuset...hon var född i januari och det här var väl i slutet av mars tror jag...

• ludenben

okej... det kanske inte är så farligt att ta ut dom då kanske....

• EMO 979

angående affärer/ buss och liknande skall man väl vara mer restriktiv och försiktig från början..åtminstone tills det är minst risk för rs-virus och kräksjukor och sånt...tror risken minskar i typ april/maj....sen att du åker på affärn typ på förmiddagen när det inte är som mest folk i affärn....

• ludenben

Ja jag är livrädd för RS så ska vi handla får det bli tidigt när de öppnar. Kommer att undvika att åka buss i allafall för kollektivtrafiken är värsta smittohärden....

• Mika2

Vi fick ta en prommis redan på Neo. Personalen uppmuntrade oss och sa att det bara var bra. Däremot ska man vara restriktiv med folksamlingar av alla de slag, som bussar, gallerior och varuhus t.ex.

Vad roligt att ni får komma hem! Grattis!

• ludenben
    Mika2 skrev 2009-03-13 19:23:27 följande:
    Vi fick ta en prommis redan på Neo. Personalen uppmuntrade oss och sa att det bara var bra. Däremot ska man vara restriktiv med folksamlingar av alla de slag, som bussar, gallerior och varuhus t.ex. Vad roligt att ni får komma hem! Grattis!
    tack Hur länge ska man tänka på detta med folksamlingar?? Är det bara första tiden när de ännu inte är fullgågna?? Känner mig helt vilsen... stora sonen var med prematur men inte så mycket. När vi kom hem från neo var han fullgången. Denna är fortfarande så liten så man blir vettskrämd för allt känns det som...
  • cloudberry79

I slutet av neotiden tog vi promenader runt sjukhuset, blev utskrivna dagen före julafton -07. Vi var ute varje dag den där vintern/våren och här blir det nedåt 25-30 minus en riktigt kall vinterdag.. Däremot var vi restriktiva med att gå på stan och gå på stora affärer.

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • lugna gatan

Vi var oxå ute på neo redan, kanske de var i vecka 35. Mina tjejer är födda 11 veckor förtidigt och de är 9½ mån, sju korrigerat. Vi har fortfarande inte tagit ut dem bland andra människor i andra lokaler, utomhus går ju jättebra. Bara varit hemma hos de man känner så väl att man kan lita på att de är friska - absolut inga dagisbarn dock. Trots detta så har de varit mycket sjuka, nu är det tredje feberförkylningen i år redan.

Vad jag har förstått det som med immunförsvaret, så är det så att det bildas de sista sex månaderna i livmodern från moderkakan. Har man fötts innan det så är man INTE ikapp immunförsvarsmässigt när beräknad födelse skulle varit, utan det tar lång tid att bygga upp, år.
    Och ju längre man håller sig frisk, ju starkare blir immunförsvaret. Det är inte så att de får bättre immunförsvar genom att bli sjuk som vissa säger, utan då bryts det lilla de fått ner istället.

• Mika2
    ludenben skrev 2009-03-13 19:31:49 följande:
    tack Hur länge ska man tänka på detta med folksamlingar?? Är det bara första tiden när de ännu inte är fullgågna??
    Framför allt är det RS-tiden. Tror att den slutar efter mars. Men prata med Neo, de känner ju din lilla bäbis väl och kan ge dig svar anpassade till hans/hennes hälsotillstånd.

Det är klart att man måste tänka sig för lite extra när man har en premis, men mitt råd till dig är att inte bli för försiktig och rädd. Annars är risken att du inte vågar njuta av ditt fantastiska lilla barn.
Svar på tråden När tog ni ut era prematurer??